Zarządzanie transportem bywa zadaniem trudnym. Tak jest zwłaszcza w przypadku dużych firm, ekspediujących każdego dnia setki pojazdów. Zarządzający flotami borykają się z opóźnienieniami w dostawach, problemami z rozliczeniami. Właśnie z tego powodu warto stosować nowoczesne rozwiązania telematyczne. To dzięki nim można zracjonalizować przewozy, uczynić je szybszymi i tańszymi.
Dział: RAPORT
Oblicze transportu zmieniają dziś dwa zjawiska: internet 5G i GPS. Tysiące produktów i rozwiązań, które dotąd działały oddzielnie i gromadziły potężne ilości danych, teraz zaczynają się przenikać. Pojazdy nie są już tylko środkiem transportu, ale kluczowym elementem mobilnego systemu zarządzania informacjami. O przewadze konkurencyjnej decyduje bowiem łatwy i szybki dostęp do danych, by móc wykorzystać je dla zwiększenia efektywności przewozów.
Procesy transportu kolejowego, tak jak w innych przypadkach, mają swoją ciemną stronę. Kradzieże dokonywane w transporcie kolejowym były, są i będą, a ich techniki są ciągle doskonalone, co stawia przed nami coraz to nowe wyzwania, zarówno w warstwie koncepcyjnej, jak i wykonawczej.
Transport kolejowy jest jednym z kluczowych sposobów przewozu towarów na długie dystanse, a o jego zaletach nie trzeba nikogo przekonywać. Przewozy koleją odgrywają kluczową rolę w transporcie towarów, zwłaszcza w takich krajach, jak Stany Zjednoczone, Indie, Chiny, Rosja czy Kanada, które posiadają rozbudowane sieci kolejowe i ogromne obszary terytorialne.
Decydenci wiedzą, dlaczego koleje cargo w Polsce tkwią od lat w stagnacji. Ta wiedza poraża skalą problemów do rozwiązania, szczególnie natury politycznej. Dlatego jest jak jest.
Po dwóch latach globalnej pandemii, w których rynek transportu i logistyki musiał dostosować się do nowych powstałych realiów, rok 2022 przyniósł kolejne trudności spowodowane działaniami wojennymi w Ukrainie. Związane z tym konfliktem sankcje wymusiły zmianę w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego w wielu krajach (w szczególności w Polsce), w tym głównie odnośnie do zapewniania nieprzerwanych dostaw węgla z innych kierunków niż dotychczas. Wszystko to sprawiło, że w ubiegłym roku przewieziono koleją towary o łącznej masie 248,6 mln t, zbliżając się tym samym do rekordowego 2018 r., kiedy przewieziono 250,3 mln ton ładunków.
– Nadal będziemy rozwijać przewozy intermodalne, choć ten segment mocno ucierpiał z powodu ograniczenia przewozów kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku – zapowiada Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.
Z kolejami towarowymi Komisja Europejska ma problem. Wizerunkowy i praktyczny. Słabo przedstawia się realizacja dwóch kluczowych strategii z koleją w roli głównej.
Lotnicze cargo to najszybsza i najbardziej niezawodna metoda transportu przesyłek w dowolne miejsce na świecie. Zanim jednak produkt wyruszy w międzynarodową trasę, musi zostać odpowiednio przygotowany, zabezpieczony i spakowany, by dotarł do celu w nienaruszonym stanie. W zależności od rodzaju towaru, jego wagi, wielkości, ale też wartości stosowane są inne materiały i metody pakowania. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczą też towarów niebezpiecznych, w tym elektroniki zawierającej baterie litowo-jonowe.
Wbrew oficjalnym statystykom nie wiadomo, jak duży jest polski rynek cargo lotniczego. Wiadomo natomiast, dlaczego nie mógłby być większy.
Branża TSL (transport-spedycja-logistyka), po ponad trzech latach bezprecedensowych zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw, stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości rozwoju. Kluczowe wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorcy, to skutki pandemii COVID-19, rosnące koszty życia czy też wojna w Ukrainie. Niemniej to, co z jednej strony jest wyzwaniem, z drugiej jest też szansą do rozwoju i motorem zmian w gospodarce.
Historia UPS rozpoczęła się ponad 115 lat temu w Stanach Zjednoczonych od transportu paczek drogą lądową. Firma rozwijała swoje usługi, korzystając z dobrodziejstw intensywnego postępu motoryzacyjnego, a następnie lotniczego i z biegiem czasu zyskiwała rozpoznawalność również na arenie międzynarodowej. Naturalną odpowiedzią na wzmożone potrzeby eksportowe oraz wzrost zamówień transgranicznych był transport lotniczy.