Dział: TEMAT NUMERU

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Portowe rozwiązania - Przewozy kontenerowe

Kontener, czyli skrzynia (zazwyczaj metalowa) o znormalizowanej konstrukcji i rozmiarach, stanowi podstawowe narzędzie transportu wielu ładunków. W samym tylko transporcie intermodalnym wykorzystuje się rocznie w Polsce niemal milion kontenerów. Lwią część stanowią kontenery 20-stopowe, a kolejną grupę 40-stopowe.

Czytaj więcej

Perspektywy rozwoju transportu morskiego i śródlądowego

– Musimy pogodzić się z faktem, że użeglowienie dróg wodnych w Polsce to projekt długoterminowy i potrzebny jest dla niego konsensus o charakterze ogólnospołecznym, ale wierzę, że nasze dzieci będą miały szansę zobaczyć barki płynące Odrą ze Szczecina do Gliwic, ale przede wszystkim nie będą skazane na negatywne skutki nadmiernej ekspansji transportu drogowego – mówi dr inż. Bogusz Wiśnicki, adiunkt z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Politechniki Morskiej w Szczecinie, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.

Czytaj więcej

Odwróceni od rzek - Trudne czasy dla żeglugi rzecznej

Jest najtańszym środkiem transportu towarów i najbardziej ekologicznym. A jednak żegluga rzeczna w Polsce od ponad 40 lat systematycznie się zwija. Czy jest szansa na jej odbicie?

Czytaj więcej

Czas pracy i kwalifikacje zawodowe w żegludze śródlądowej - Nowe regulacje prawne

Żegluga śródlądowa odgrywa ważną rolę w transporcie, a czas pracy pracowników oraz kwalifikacje zawodowe stanowią istotny element jej funkcjonowania. Praca w żegludze śródlądowej różni się od pracy wykonywanej w innych gałęziach gospodarki, przez co konieczne jest dostosowanie przepisów prawa do specyfiki takiej działalności. Istotną rolę odgrywają przy tym regulacje unijne wpływające na przebieg legislacji w Polsce, czego najlepszym przykładem jest kierunek ostatnich prac nad nowelizacją dotyczącą kwalifikacji zawodowych członków załóg. Zmiany te mają na celu m.in. ujednolicenie systemu kwalifikacji zgodnie z dyrektywą unijną, co będzie obligować do wymiany dokumentów, jak również modyfikować wymogi ich uzyskania.

Czytaj więcej

Frachty morskie podlegają wahaniom jak wszystkie inne rynki

– Powrót do żeglugi pasażerskiej, na wzór Batorego, byłby ciekawym wyzwaniem, jednak w tej chwili skupiamy się na odbudowaniu naszej floty jednostek cargo – wyjaśnia w rozmowie z Januszem Mincewiczem Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych.

Czytaj więcej

Wychodzimy w morze - Czy polskie terminale mają szansę dogonić świat

Jeszcze 10 lat temu najważniejszym portem kontenerowym obsługującym ładunki w polskim handlu zagranicznym był Hamburg. To już historia. Sami piszemy nowy rozdział w logistyce, choć Hamburg jest ważnym partnerem.

Czytaj więcej

Ekologiczne źródła energii w logistyce i transporcie

Energetyka jądrowa i energetyka odnawialna to są realne, alternatywne technologie do zastąpienia technologii węglowych. Jednak idealne źródło energii elektrycznej nie istnieje, bo każda znana nam technologia ma swoje wady i zalety.

– Trudno przewidzieć, ile energii w przyszłości będziemy pozyskiwali z danego rodzaju źródła, ale pewne jest, że w najbliższych latach będzie zmniejszany udział węgla w produkcji energii elektrycznej – mówi w rozmowie z Januszem Mincewiczem dr hab. inż. Bartosz Ceran, prof. Politechniki Poznańskiej, kierownik Zakładu Elektrowni i Gospodarki Elektroenergetycznej na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Poznańskiej, członkek Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych. 

Czytaj więcej

Zrównoważona logistyka

Branża TSL jest jednym z kluczowych elementów łańcucha dostaw, który podlega teraz nowym regulacjom

Analizując prasę branżową, łatwo zauważyć znaczący wzrost aktywności firm z sektora TSL w zakresie ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). Zainteresowanie przedsiębiorstw z tej branży zrównoważonym rozwojem może wynikać z kilku czynników. Podłoże stanowi zapewne zarówno legislacja, jak i trendy konsumenckie.

Czytaj więcej

Zagrożenia związane z wykorzystaniem firm kurierskich do dokonywania czynów zabronionych. Procedury bezpieczeństwa

Firmy kurierskie mają w ostatnich czasach zdecydowanie większe znaczenie dla naszego życia. Pokazała to przede wszystkim pandemia, w czasie której wielokrotnie można było od kurierów usłyszeć, że sezon bożonarodzeniowy trwał wiele miesięcy. Tak duże zwiększenie liczby przetwarzanych przesyłek musiało zwrócić i zwróciło uwagę środowisk przestępczych.

Czytaj więcej

Podsumowanie europejskiego rynku dostaw „Out of Home” w 2022 r. Rozwiązania ostatniej mili

Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek (KEP) w Europie jest dynamicznie rozwijającym się sektorem logistyki, który notuje znaczący wzrost w ostatnich latach. Według szacunków, w ciągu ostatnich dwóch lat europejski sektor KEP zwiększył się o ok. 17%, z 77 mld euro przychodów w 2020 r. do ok. 90 mld euro w 2022 r.

Czytaj więcej

Od 1 stycznia 2023 r. baza eksploatacyjna według nowych przepisów

Do tej pory posiadanie bazy eksploatacyjnej przewoźnika było jedynie formalnością. Jednak w myśl nowych przepisów o transporcie drogowym musi ona spełnić ściśle określone warunki. Nowe wymogi obowiązują już od 1 stycznia 2023 r.

Czytaj więcej

Intermodal łapie zadyszkę

Transport intermodalny jest polem współpracy przewoźników kolejowych i drogowych, by powściągnąć – nieformalną – rywalizację. Jest też szansą, by koleje towarowe rosły, gdy zmieniają się potrzeby logistyczne.

Czytaj więcej