Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi przepisami oraz praktycznej wykonalności. Dlatego wystosowali pismo do Prezydenta RP z apelem o skierowanie nowelizacji do Trybunału Konstytucyjnego.
Dział: TRANSPORT
Branża logistyczna jest na początku długiej i krętej drogi prowadzącej do elektryfikacji dostaw, zwłaszcza miejskich, które mają dziś największy sens. Transformację w tym zakresie napędzą trzy podstawowe czynniki, tj. wymóg regulacyjny, urbanizacja oraz dynamika e-commerce. Hamulcem dla całego sektora będzie za to luka infrastrukturalna oraz gigantyczny i niedoszacowany koszt transformacji. Poza tym jest jeszcze setka innych zmiennych, a nawet scenariusz, w którym wtyczkę nowej mobilności w Europie wyciągną Chiny.
DPD Food to autorska usługa jednego z liderów branży kurierskiej, DPD Polska. Pomysł, który zrodził się w oparciu o wzorce z Francji czy Hiszpanii, rewolucjonizuje rynek dostaw dla gastronomii, umożliwiając uniezależnienie się od czołowych hurtowni spożywczych.
Przewozy drogowe w Europie padły ofiarą spowolnienia gospodarczego, które ograniczy tegoroczny wzrost sektora do poziomu zaledwie 1,4%. Lepsza koniunktura spodziewana jest w 2024 r., choć w opinii branżowych ekspertów wielu bieżących problemów można było uniknąć lub je zminimalizować.
Nowoczesne systemy GPS dla flot umożliwiają analizę danych historycznych i agregują uzyskane informacje w chmurze obliczeniowej, co umożliwia dostęp online z każdego miejsca na świecie.
– Sukces działających w Polsce przedsiębiorstw transportu drogowego będzie można podtrzymywać w przyszłości, pod warunkiem, że w najbliższych latach dojdzie do dostosowania się wszystkich przewoźników międzynarodowych do zmieniających się warunków działania – podkreśla w rozmowie z Januszem Mincewiczem prof. Wojciech Paprocki, z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed 13 lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność.
Coraz więcej firm dołącza dziś do cyfrowej rewolucji i decyduje się na stosowanie dokumentacji w wersji elektronicznej, zamiast tradycyjnej – papierowej.
Branża TSL odgrywa istotną rolę w światowym handlu i gospodarce. Jednym z kluczowych czynników wpływających na jej rozwój jest jakość infrastruktury transportowej, która obejmuje drogi, tory, porty i lotniska. W ostatnich latach można zauważyć znaczący rozwój branży, który jest ściśle związany z inwestycjami w te obszary.
Do tej pory branża TSL stosunkowo dobrze znosiła kryzysy ostatnich lat, jednak najnowsze dane pokazują, że widmo recesji dotarło nad Europę. Raport Upply x Ti x IRU „European road freight rates index Q1 2023” pokazał spadki stawek za fracht, w tym pierwszą od 2020 r. obniżkę kwartał po kwartale. W tych realiach polscy przewoźnicy muszą liczyć się ze spadkiem przychodów i znaleźć sposoby na optymalizację swoich budżetów za pomocą zewnętrznego finansowania.
Liczba zamówień na usługi przewozowe w tym roku spadła na rynku krajowym średnio o 10–15%, a w transporcie międzynarodowym w niektórych miesiącach nawet o 30%. Na rynku europejskim w przypadku stawek spotowych zdarzają się wzrosty na frachtach, ale w przypadku ładunków kontraktowych spadki czasem sięgają nawet 20% przy średniej 10–12% r/r. Branży brakuje też stabilizacji – w przypadku ładunków do Kazachstanu czy Turcji zdarzają się sytuacje, że stawki zmieniają się o ponad 50% z dnia na dzień. Kryzys przetrwają firmy, które są elastyczne nie tylko w zakresie kierunków operacji, ale i finansowania swojej działalności.
Budowanie odporności na zagrożenia kryminalne oraz bezpieczeństwo zdrowia i życia kierowcy to zadania nadrzędne, mające bez wątpienia kluczowy wpływ na ciągłość działania firm transportowych. Pomysłowość przestępców jest ich zdecydowanie mocną stroną, którą cały czas wzmacniają, dlatego my musimy być co najmniej tak samo kreatywni.