Większość odbiorców (importerów lub odbiorców) w Wielkiej Brytanii nigdy wcześniej nie zajmowała się procedurami celnymi i potrzebuje dalszych wskazówek dotyczących nowych przepisów (np. potwierdzenia poprawnych dziesięciocyfrowych kodów towarów czy udzielenia pełnomocnictwa) – czytamy w wiadomości do klientów od operatora logistycznego DB Schenker.
Z powodu uciążliwej biurokracji firma DB Schenker poinformowała ich o tymczasowym zawieszeniu usług do Wielkiej Brytanii. Odbiorcy w Wielkiej Brytanii nie są w stanie dostosować się do nowych przepisów, ponieważ wprowadzono okres przejściowy w odprawach celnych na tzw. post importowo/post eksportowo do klientów. To brexit w praktyce. Jakie regulacje wprowadziła „umowa brexitowa”?
Aktualny stan prawny
Od 1 stycznia 2021 r. mamy nowy ład prawny dotyczący obrotu towarowego z UK. Zjednoczone Królestwo (Wielka Brytania, Walia, Szkocja i Irlandia Północna) stało się terytorium państwa trzeciego i odtąd granica zewnętrzna Unii Europejskiej mieści się pomiędzy terytorium Francji, Belgii i Holandii a Wielką Brytanią, oraz na morzu – pomiędzy wyspą Irlandii i rejonem Irlandii Północnej a Wielką Brytanią. W tej sytuacji wyjątkowymi rozwiązaniami została objęta Irlandia Północna, w której i w stosunku do której nadal obowiązują unijne przepisy celne (w przepływie towarów), m.in. w celu uniknięcia kontroli granicznych z Republiką Irlandii (na wyspie) i utrzymania w mocy tzw. porozumienia wielkopiątkowego, podpisanego w Belfaście w 1998 r.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązują formaln...