Zupełnie nowa sytuacja. Rozmowa z Maciejem Wrońskim, prezesem Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”

RAPORT

O tym, dlaczego nie podejmuje się prognozować, jaki dla branży TSL będzie rok 2021, dlaczego stopniowo wchodzący w życie Pakiet Mobilności obok COVID-19 to największe zagrożenie z Maciejem Wrońskim, prezesem Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, rozmawia Klaudiusz Madeja.

Jaki to był rok 2020 dla branży TSL?

Z pewnością trudny. Stanęliśmy wobec naprawdę wielu wyzwań. Przerwanie globalnego łańcucha dostaw spowodowało wygaszenie części europejskiej produkcji, a tym samym nie było czego wozić. Brak komponentów z Chin i Azji Południowo-Wschodniej zatrzymał fabryki na naszym kontynencie, które jednocześnie przestały potrzebować komponentów produkowanych w Polsce. To taki efekt domina. Stąd na pewien czas część naszych przewoźników straciła zakontraktowaną wcześniej pracę. Do takich najbardziej poszkodowanych należeli ci, którzy obsługiwali branżę motoryzacyjną. Przewoźnicy z bardziej uniwersalnymi pojazdami, którzy nagle utracili te zlecenia, zaczęli szukać przewozów w innych miejscach. W gorszej sytuacji byli ci ze specjalistycznymi pojazdami. Lawetami przeznaczonymi do przewozu gotowych pojazdów nie da się bowiem przewozić palet czy innych towarów. 
Ale w tym czasie wzrosły obroty w innych segmentach rynku. Obsługa przemysłu spożywczego – tutaj nastąpił wzrost dostaw. Także przemysł chemiczny i farmaceutyczny szybko zyskał na znaczeniu. Oczywiście również segment środków higieny, w tym masek, przyłbic, rękawiczek z gumy i innych materiałów.
Szczególnie pierwszy okres pandemii był trudny, bo nas wszystkich po prostu zaskoczył. W szczególności administrację państw członkowskich UE, które chaotycznymi decyzjami spowodowały utworzenie gigantycznych zatorów na granicach. Co do samego rynku, to, jak wcześniej wskazałem, w niektórych segmentach popyt spadł do zera, w innych się zwiększył. Dla jednych porażka, dla innych sukces. Dobre, elastyczne firmy oczywiście dostosowały się i przerzuciły na inne towary. Ale doszedł jeszcze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy