Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROGNOZY

6 marca 2020

NR 1 (Styczeń 2020)

Większy wybór. Nowe produkty i nowi dostawcy na rynku automatyki magazynowej w Polsce

54

Aby zoptymalizować procesy mające miejsce w obiektach logistycznych, coraz częściej stosuje się zautomatyzowane systemy. Potrafią ułatwić transport towarów, składowanie, a także układanie czy pobieranie ich z regałów. Pozwalają ograniczyć liczbę błędów, jak również zmniejszyć liczbę potrzebnych pracowników. To wszystko ma usprawniać pracę, ograniczać koszty. Opinie są zgodne: nowoczesna logistyka wewnętrzna to nie tylko posiadanie nowoczesnych, zautomatyzowanych urządzeń, ale umiejętność ich optymalnego zastosowania i współpracy z innymi elementami wyposażenia magazynu. 

Synonimem automatyzacji magazynu są dla wielu autonomiczne środki transportu. – Zapotrzebowanie na zautomatyzowane rozwiązania transportowe szybko rośnie. Nie tylko w przemyśle, ale także w sektorze handlu i usług przedsiębiorcy zmagają się ze zwiększającymi kosztami pracy i niedoborem wykwalifikowanych pracowników. E-commerce dodatkowo zwiększa presję na logistykę z krótkim czasem dostawy. Dzięki systemom AGV i automatycznym rozwiązaniom magazynowania można dziś realizować bardzo ekonomiczne i skalowalne rozwiązania transportu i przeładunku, zwiększając konkurencyjność firmy niezależnie od branży, w której działa – mówi Rhea Langkammer, Head of Marketing Business Line Sales Applications & Services STILL.

Automatyczne, samojezdne wózki AGV są uniwersalne, sprawdzają się w tradycyjnych magazynach, halach wysokiego składowania, fabrykach. Artur Thomas, menedżer projektów systemowych, Jungheinrich Polska, w jednej z wypowiedzi prasowych podkreślał, że okresy zwrotu z inwestycji na poziomie 30-36 miesięcy oraz korzyści płynące z implementacji takich rozwiązań ułatwiają podjęcie decyzji o wdrożeniu automatycznych systemów transportowych.

Wśród nowych środków typu AGV jest dzieło polskiego start-upu VersaBox. – Na Autonomy Work, bo tak nazwano rozwiązanie przygotowane przez VersaBox, składają się hardware, software, jak i sam pojazd. Cały system skonfigurowano tak, by mógł współpracować z innymi rozwiązaniami stosowanymi w przedsiębiorstwie (np. WMS) – tłumaczy Jakub Michalski, szef VersaBox. Software, który opracowano, wraz z odpowiednimi sensorami, w które wyposażony jest robot, pozwala na jego pozycjonowanie, następnie wytyczenie trasy, poruszanie się urządzenia w danej przestrzeni, ale też omijanie przeszkód (zapobieganie wypadkom). Po hali magazynowej poruszają się zatem niewielkie wózki, załadowane towarem (surowce, podzespoły, gotowe produkty). Mimo że w pojazdach nie ma kierowców, potrafią one bardzo sprawnie omijać napotkanych po drodze ludzi, zauważając też wszelkie inne przeszkody. VersaBot 500 – bazowe wózki systemu Autonomy Work – mają standardowe rozmiary: 70 × 161 × 36 cm. Maksymalny udźwig to 500-700 kg (w zależności od wersji). Pojazd z niemal rozładowaną baterią sam udaje się do stacji ładowania.

Baumalog, firma od lat automatyzująca magazyny, poszerzyła niedawno ofertę regałów windowych włoskiej marki Modula, których jest autoryzowanym dostawcą. Gamę powiększono o uniwersalny, kompaktowy model Slim. Zajmuje tylko 3 m² powierzchni, może mieć do 7 m wysokości i mieści do 25 t artykułów. Dodatkową zaletą jest prosty montaż pozwalający w razie potrzeby na szybką zmianę lokalizacji (maksymalnie 2 dni), a oprogramowanie Modula WMS ułatwia integrację z wieloma systemami ERP. – Nowością wprowadzaną przez nas na rynek jest też regał automatyczny MonoTower Lite, służący do składowania arkuszy blach o wymiarze 3 × 1,5 m. Kompaktowy rozmiar regału pozwala magazynować na 16 m² do 75 t blach, zapewniając łatwy i szybki dostęp dla operatora do składowanych materiałów – informuje Marcin Kozłowski, prezes zarządu Baumalog.

Marcin Kozłowski

prezes zarządu Baumalog

Aby móc sprostać wysokiej konkurencji na rynku logistycznym, firmy poszukują rozwiązań z zakresu automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji realizowanych procesów. W przeszłości, głównie z uwagi na niskie koszty pracy, przedsiębiorstwa nie były skłonne inwestować w tego typu rozwiązania. Jednak w obecnych warunkach jest to jedyna droga do bycia konkurencyjnym. Trudno sobie wyobrazić, aby firmy logistyczne czy centra dystrybucyjne obsługujące niekiedy tysiące przesyłek dziennie mogły obejść się bez udziału systemów informatycznych służących do zarządzania przedsiębiorstwem oraz automatycznych systemów magazynowych czy transportowych. Doskonałym przykładem rozwiązania stosowanego w tym zakresie są automatyczne regały windowe Modula. Wykorzystują całą dostępną wysokość pomieszczenia, co pozwala zaoszczędzić do 90% powierzchni, towar dostarczany jest w krótkim czasie bezpośrednio do operatora, a dodatkowe akcesoria, w które można je wyposażyć, umożliwiają bezbłędną, szybką kompletację pozwalającą uniknąć dodatkowych kosztów związanych z pomyłkami i zwrotami towarów.

Regały automatyczne włoskiego producenta służą głównie do składowania przedmiotów drobnych i lekkich, sprawdzają się m.in. jako magazyn części zamiennych, narzędzi i komponentów w wielu gałęziach przemysłu. Nowością od Baumalogu jest też komorowy system magazynowy, a składający się z nośnej konstrukcji stalowej wraz z setkami bądź tysiącami ruchomych półek (szuflad) do składowania dłużyc, np. profili lub prętów. Pomiędzy strukturą regałów porusza się układnica magazynowa, transportująca żądany materiał, który finalnie jest pobierany lub uzupełniany za pomocą suwnicy lub żurawia.

Andrzej Michalski, Head of Sales Department SSI SCHÄFER, wśród najciekawszych rozwiązań wymienia SSI Flexi Shuttle – skalowalny system automatycznego magazynowania w regałach nośników ładunku o różnych rozmiarach w technologii Multi-Deep. Wózki wahadłowe obsługują kartony, pojemniki i tace o ciężarze do 50 kg oraz wymiarach do 860 × 680 mm, pr...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy