Łańcuch dostaw w czasach kryzysu

PROGNOZY

Lata 2020–2022 przyniosły wiele nowych wyzwań dla osób zajmujących się logistyką. Pandemia, wojna w Ukrainie, napięta sytuacja polityczna pomiędzy Chinami i USA czy czynniki ekonomiczne, takie jak wzrost cen paliw i inflacja, spowodowały, że firmy muszą intensywnie szukać sposobów na budowanie na nowo odporności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz źródeł jego optymalizacji. Jednym z nich są inwestycje w technologie i szeroko pojęta cyfryzacja, która powinna objąć niemal każdy obszar działania w ramach łańcucha dostaw.

Według badania Digital Global Trends in Supply Chain 2022[1], przeprowadzonego przez PwC, 63% menedżerów jako główne priorytety w łańcuchu dostaw wskazuje zwiększenie efektywności, 59% – redukcję kosztów, a 21% – automatyzację procesów i analityki. Podobne wnioski zostały również zawarte w badaniu, zrealizowanym przez IHS Markit[2]. Budowanie odporności łańcucha zostało wskazane jako główny priorytet przez 35% badanych, reprezentujących 85 krajów i 36 różnych branż. 

W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw firmy szukają różnych sposobów na zwiększenie swojej efektywności i ograniczenie ryzyka. Czynią to m.in. poprzez zwiększenie rezerw zapasów, które pozwolą na szybszą reakcję na wzrost zapotrzebowania i zminimalizują przestoje w dostawach, większy nacisk na mikrorealizacje, co pozwala na obniżenie kosztów „ostatniej mili”, czy poprawę prognozowania łańc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy