Dołącz do czytelników
Brak wyników

W poszukiwaniu korzyści z wdrożenia RFID. Raport „RFID w branży odzieżowej w Polsce i na świecie

BAZA WIEDZY | 3 marca 2020 | NR 6
0 562

Według analiz aż 50% sieci handlowych ma problemy z uzyskaniem jednoznacznego widoku stanów magazynowych. Ze względu na braki w asortymencie straty określane jako „utracona sprzedaż” szacuje się na poziomie 60% wśród kupujących w sklepach stacjonarnych i prawie 70% wśród kupujących w sieci. Aż 70% wszystkich zamówień może zawierać różnego typu błędy wynikające z niewłaściwej identyfikacji produktów w całym łańcuchu dostaw, co ma wpływ na procesy kompletacji, nieścisłości w inwentaryzacji itp. Organizacja GS1 Polska przygotowała obszerny raport na temat światowych trendów w branży odzieżowej, w którym opisuje najefektywniejsze wdrożenia RFID w Polsce i na świecie.

Mimo tak oczywistych problemów jednoznaczne określenie obszarów zastosowania technologii RFID w firmach branży odzieżowej jest ciągle postępującym procesem, którego zmienność może wynikać zarówno ze skali realizowanych projektów wdrożeniowych, jak i postępu technologicznego oraz rozwoju kompetencji biznesowych.

W ostatnich latach w firmach sektora realizowano i projekty o charakterze punktowym, czyli wewnątrz pojedynczych firm, i o charakterze liniowym, w których uczestniczy kilka podmiotów/lokalizacji należących do pojedynczej organizacji czy też dużych inicjatyw otwartych, w których działa wiele różnych podmiotów, których wzajemne stosunki są uregulowane na płaszczyźnie relacji biznesowych.

Gdzie kryją się korzyści?

Badania ponad 60 studiów przypadków1 wykazały, że wdrożenia RFID mają miejsce w różnych firmach działających w różnych punktach łańcucha dostaw branży odzieżowej.

Na podstawie analizy korzyści wykazano, że główną wartością wynikającą z zastosowania technologii RFID jest usprawnienie procesu uzupełniania zapasów na półkach sklepowych i uzyskanie możliwości ciągłej inwentaryzacji realizowanej z większą dokładnością. Przekłada się to jednocześnie na wzrost sprzedaży produktów poprzez ich większą dostępność dla klientów końcowych [w badaniach pominięto rozwiązania EAS (ang. Electronic Article Surveillance – elektroniczny system przeciwkradzieżowy) oparte na technologii magneto-akustycznej oraz LF i HF RFID]. Według autorów opracowania „An Empirical Study of Potential Uses of RFID in the Apparel Retail Supply Chain” zastosowanie RFID na poziomie produktów jednostkowych już na początku łańcucha logistycznego daje możliwość uzyskania dodatkowych korzyści związanych z ograniczeniem kosztów fizycznej obsługi towarów wynikającej z redukcji liczby czynnośc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy