Każdego dnia na bocznice kolejowe kontenerowych terminali portowych wjeżdżają i wyjeżdżają tysiące wagonów kolejowych, które dostarczają lub odbierają kontenery. Możliwość przywozu i odwozu kontenerów z portowego terminalu kontenerowego jest kluczową kwestią dla każdego dysponenta ładunku lub jego spedytora. W bardzo dużej części proces ten odbywa się przy użyciu transportu kolejowego, którego dynamika w odniesieniu do przewozów intermodalnych, rok do roku, rośnie.
Zarówno kontenerowe terminale portowe, jak i licencjonowani przewoźnicy kolejowi cargo działają na rynku regulowanym – ci pierwsi ustawą o portach i przystaniach morskich, ci drudzy – ustawą o transporcie kolejowym. Zaskoczenia nie może stanowić fakt, że w pewnych zakresach przepisy obydwu ustaw się pokrywają, skutkiem czego dochodzi do trudności w ustaleniu prawidłowej wykładni przepisów –
co przecież jest kluczowe dla każdego praktyka rynku portowego czy kolejowego.
Oczywiste jest, że w opisanej sytuacji musiał powstać spór pomiędzy uczestnikami gry rynkowej o to, czy kontenerowy terminal portowy może pobierać od licencjonowanych przewoźników kolejowych opłaty za sam wjazd lub wyjazd wagonu kolejo...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!