Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

4 czerwca 2020

NR 3 (Maj 2020)

Skok na poziom 4.0. Okiem ekspertów

171

Koncepcja Przemysłu 4.0, czwartej rewolucji przemysłowej jest faktem. Jednym z jej elementów jest dopasowana logistyka, w tym ta wewnętrzna. Jak przenieść intralogistykę na poziom 4.0 i od których jej obszarów zacząć? O to pytamy ekspertów.

Artur Thomas
menedżer projektów systemowych
Jungheinrich Polska


Trzon nowoczesnej Intralogistyki 4.0 stanowi automatyzacja, zaś idealnym obszarem w magazynach, aby ją wdrażać, są powtarzalne, ustandaryzowane procesy. Na polskim rynku najczęściej stosuje się automatyczne systemy transportu bliskiego do mieszanych obszarów pracy, w których urządzenia AGV pracują wśród pieszych i innych wózków widłowych kierowanych przez operatorów. Szereg zabezpieczeń stosowanych w pojazdach typu AGV gwarantuje przy tym bezpieczną realizację zadań. Co istotne, AGV dają możliwość stopniowej automatyzacji procesów, co dla wielu przedsiębiorstw ma ogromne korzyści. Ich magazyny nie przechodzą od razu rewolucji, a ewolucję w kierunku logistyki 4.0, do której firmy mogą przygotować swój personel i procesy.
Rozwiązaniem półautomatycznym, które zwiększa wydajność magazynu i również wpisuje się w Intralogistykę 4.0, są wózki widłowe do wąskich korytarzy roboczych z nawigacją. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybkość wykonywania operacji magazynowych wzrasta do 25%. Jest to także doskonała baza do pełnego wykorzystania możliwości systemów klasy WMS/MES.
Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej i coraz częściej sięgają po nowoczesne, zaawansowane technologie. Firmy widzą dla siebie szansę zyskania przewagi konkurencyjnej dzięki automatyzacji procesów, również w obszarze intralogistyki. Jungheinrich miał przyjemność wdrażać w ostatnim czasie automatyczny system transportu bliskiego dla wiodącego producenta z branży tworzyw sztucznych. Celem projektu było podniesienie efektywności operacyjnej i kosztowej magazynu. Automatyczny system AGV zastąpił manualne procesy transportowe, optymalizując realizację zadań i zwiększając wydajność. Kolejne rozwiązanie Jungheinrich AGV, również zrealizowane w tym roku, wspiera procesy transportowe w branży automotive. W planach na 2020 r. mamy wdrożenie jeszcze dwóch tego typu systemów. To dowód na to, że intralogistyka na naszym rodzimym rynku coraz śmielej wkracza na poziom 4.0.
 

POLECAMY

Dominik Jasiok
Advanced Applications
Manager STILL Polska


W ramach koncepcji modułowej automatyzacji STILL, równolegle z całościowymi wdrożeniami w bezobsługowych magazynach realizowanymi wspólnie z partnerską spółką Dematic, dążymy do sukcesywnej rozbudowy oferty gotowych rozwiązań automatyzacji bazujących na seryjnie produkowanych wózkach widłowych. Co do zasady są one gwarancją wdrożenia elementów Intralogistyki 4.0 przy minimalnym nakładach.
Obszarem, w którym częściowa automatyzacja jest w gruncie rzeczy obowiązkowa i przejście na kolejny poziom wymaga w związku z tym stosunkowo niewielkich nakładów, jest obsługa przez wózki VNA regałów podzielonych bardzo wąskimi alejkami. Od bezpiecznego prowadzenia pojazdu wzdłuż nitki indukcyjnej jest tylko krok do nawigacji i samodzielnego przemieszczania się do konkretnego miejsca paletowego. Wózki serii STILL MX-X mogą zostać opcjonalnie wyposażone w tego rodzaju system, OptiSpeed 4.0, właściwie od ręki.
Ze względu na dużą powtarzalność stosunkowo prosta jest także automatyzacja zadań związanych z pobieraniem ładunków ze strefy buforowej i odkładania ich na regały i w drugą stronę – z miejsc paletowych do strefy buforowej. Nagrodzony IFOY 2014 system iGo Easy pozwalał zaprogramować obsługę tego procesu przez wózki podnośnikowe przez intuicyjny tabletowy interfejs. Dziś w ramach usługi iGo Systems eksperci STILL i Dematic wspólnie tworzą także bardziej zaawansowane struktury, w ramach których AGV komunikują się ze sobą i ze stacjonarnymi przenośnikami, pozwalając na dalszą optymalizację wykonywania tego rodzaju zadań. Owocem tej współpracy jest m.in. system STILL LiftRunner, laureat IFOY 2019, w ramach którego dostępne jest gotowe rozwiązanie automatyzacji zaopatrzenia linii produkcyjnych i odbierania z nich pustych palet w oparciu o stacje przeładunkowe i troleje z przenośnikami rolkowymi oraz zautomatyzowany ciągnik STILL LTX...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy