Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT , OTWARTY DOSTĘP

4 czerwca 2020

NR 3 (Maj 2020)

Różne wymiary innowacji. Przegląd projektów logistycznych w duchu Intralogistyki 4.0

187

Zdaniem ekspertów, w najbliższych pięciu latach rynek automatyzacji w logistyce zwiększy swoją wartość niemal dwukrotnie, a to właśnie automatyzacja ma być jednym ze sposobów na zdecydowany postęp w organizacji procesów magazynowych. Potrzebę równomiernego rozwijania systemów magazynowych, jak również możliwie jak najlepszej komunikacji między maszynami, oprogramowaniem a człowiekiem widzą zresztą nie tylko analitycy rynku, ale też użytkownicy sprzętu.

Rosnące wymagania klientów, zwłaszcza w dobie e-handlu, sprawiają, że szczególnie ważne są maksymalna wydajność składowania oraz bezbłędna i ekspresowa realizacja przesyłek. Pomagają w tym nowoczesne systemy, ułatwiające magazynowanie towarów, ich układanie, pobieranie z miejsc składowania itp. Pozwalają ograniczyć błędy, zmniejszyć zatrudnienie pracowników potrzebnych do obsługi. Na rynku jest szereg innowacji, które w istocie są w stanie przenieść magazyny czy centra dystrybucyjne na wyższy poziom. Zwraca uwagę różnorodność rozwiązań, od zautomatyzowanych systemów składowania, przez narzędzia wspomagające kompletację czy dekompletację, usprawniające załadunek, relatywnie proste układy wspomagania jazdy środków transportu magazynowego, pojazdy autonomiczne, aż po kompleksowe systemy AGV. Przykłady można mnożyć.

POLECAMY

Zrównoważona nowoczesność  

 Nazwa Alnatura zobowiązuje. Zrównoważone centrum dystrybucyjne z magazynem wysokiego składowania tej firmy, znajdujące się w Lorsch w Niemczech, zbudowano z… drewna. Dobra izolacja i naturalne chłodzenie sprawiają, że nie jest wymagane ogrzewanie ani sztuczne chłodzenie, dzięki czemu znacznie obniżono emisję CO₂. W tym potężnym, wznoszącym się na wysokość 17,5 m obiekcie to automatyzacja ma zapewniać wydajny i dynamiczny przepływ towarów, od przyjęcia do magazynu, poprzez kompletację, aż po wysyłkę do sklepów. 
Zdecydowano się na CycloneCarrier, innowacyjny system wahadłowego magazynowania marki Swisslog. Dzięki niemu Alnatura może dostarczać towary do sieci sklepów z jednego centralnego miejsca. Przyjazne dla środowiska rozwiązanie ma przede wszystkim upraszczać transport wewnętrzny i pozwolić sprawnie zarządzać większą ilością jednostek asortymentowych, kompletować i przygotowywać towary do wysyłki.  
CycloneCarrier to zautomatyzowany system transportowy do przechowywania małych ładunków. Wahadłowe rozwiązanie zaprojektowano z myślą o aplikacjach, w których niezbędna jest wysoka przepustowość i duża dostępność, np. w handlu detalicznym i e-commerce, do obsługi zwrotów, uzupełniania lub buforowania (w celu konsolidacji zamówień). CycloneCarrier nadaje się też do chłodzonych środowisk magazynowych. Oferuje podwójnie lub poczwórnie głębokie przechowywanie pojemników, tac i kartonów. Teoretycznie jeden system magazynowy może obsługiwać korytarze o nawet 150-metrowej długości i wysokości do 25 m. Pojazdy są dostępne w dwóch wersjach, z urządzeniami do przeładunku o stałej lub regulowanej szerokości (do obsługi różnych rozmiarów produktów). Wydajność sięga 1000 produktów na godzinę. Opcjonalnie można zastosować windę dwupokładową.
Shuttle CycloneCarrier są automatycznie kontrolowane przez system zarządzania Swisslog SynQ. Inteligentne i predykcyjne rozwiązanie ma budowę modułową. Wśród zaawansowanych funkcji monitorowania jest wizualizacja 3D, pozwalająca użytkownikom Alnatury zobaczyć w czasie rzeczywistym całą pracę magazynu i wykryć ewentualne błędy znacznie wcześniej, niż one w rzeczywistości mogą nastąpić. 
– Instalacja Swisslog obejmuje systemy magazynowania i przenośniki, technologię sterowania i zarządzanie magazynem, a także konstrukcję i zaawansowaną koncepcję energetyczną. Przenośniki paletowe, roboty kompletujące, rozbudowane elementy peryferyjne i bezpieczeństwa, a także nowoczesne systemy sterowania oprogramowaniem sprawiają, że magazyn Alnatura jest wyjątkowo bezpiecznym i wydajnym środowiskiem Przemysłu 4.0 – podkreśla Matthias Lindner, szef departamentu logistyki Alnatura. 
 

Wózki WEASEL® zdecydowanie poprawiły wydajność transportu
w Bachmann Forming (fot. SSI SCHAEFER)

Kompletować bez limitów i bez błędów 

Bezbłędna i szybka kompletacja komponentów, przy możliwości zamówienia nawet najmniejszych ilości jednego artykułu, to wyzwanie stojące przed logistykami Würth Elektronik. Dostawca komponentów elektrycznych i elektromechanicznych stara się szybko realizować zamówienia. Obecnie krajowe przesyłki dostarczane są w 24 godziny. Do odbiorców w innych państwach europejskich trafiają w ciągu 48 godzin, a do klientów na innych kontynentach w 72 godziny. W praktyce 98% przesyłek nadawanych jest w dniu zamówienia, a odsetek zwrotów związanych z błędną kompletacją nie przekracza przy tym 0,085. Model biznesowy Würth Elektronik przewiduje ciągłą rozbudowę i dywersyfikację portfolio klientów dzięki elastyczności – bez dolnych limitów wielkości zamówienia. To wymaga jednak posiadania na stanie szerokiego, liczącego 6,5 tys. pozycji asortymentu oraz zdolnego pomieścić to wszystko magazynu. Osiągnięcie takich parametrów było możliwe dzięki unikatowej organizacji łańcucha dostaw w rozbudowanym magazynie centralnym. Znajduje się w nim 9 tys. miejsc paletowych. Aby osiągnąć maksymalną gęstość składowania, zastosowano regały o wysokości 10,5 m. By natomiast nie wydłużyć wskutek powiększenia magazynu tras przejazdu wózków widłowych, zdecydowano się na użycie automatycznych przenośników, ograniczających dystanse pokonywane przez pojazdy transportowe i pozwalające...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy