Rok rozciągania łańcuchów dostaw. Jakie trendy wpływały na obsługę łańcucha dostaw przez operatorów logistycznych?

RAPORT

Z jednej strony rosnąca presja na efektywność kosztową i szybkość realizacji dostaw, z drugiej konieczność rozdrobnienia przewozów ze względu chociażby na ograniczenia w ruchu ciężarówek w centrach dużych miast. Oblicze łańcuchów dostaw zmieniało się w ubiegłym roku bardzo dynamicznie, a operatorzy prześcigali się w oferowaniu rozwiązań, które były w stanie zaspokoić nowe potrzeby klientów. Dziś przyglądamy się krajobrazowi łańcuchów dostaw w 2018 r. z perspektywy operatorów logistycznych.

Jedyną niezmienną rzeczą w logistyce są nieustanne zmiany. Specjaliści są zgodni, że rosnące presje zarówno ze strony firm tworzących łańcuchy dostaw, jak i klientów czy samych pracowników wymuszają ciągłą modyfikację procesów i wyprzedzanie zachodzących zmian. 

– Logistyka musi szybko odpowiadać na pojawiające się potrzeby, podyktowane przez klientów, przy rosnącym znaczeniu segmentu e-commerce. Logistyka nie tylko musi nadążać za zmianami, ale wręcz powinna je wprowadzać, tworząc nowe koncepcje i rozwiązania. Dlatego w czasach digitalizacji, niezwykle istotnym elementem działalności logistycznej stało się badanie i prognozowanie zmian – uważa Michał Rdzanek, business development manager w FIEGE.

Łańcuch czynników

Elementów wymuszających wprowadzanie zmian w łańcuchach dostaw jest bardzo wiele, a ich znaczenie dynamicznie się zmienia. – Zwiększające się wolumeny towarów klientów i rozwój gospodarki stwarzają olbrzymią presję na wykorzystywanie większej liczby środków transportu w przewozach przesyłek, co wpływa na emisję CO₂. Przedsiębiorstwom coraz bardziej zależy na realizowaniu dostaw w duchu eko.

Zmierzamy w kierunku automatyzacji i cyfryzacji procesów, co oznacza dążenie do optymalizacji łańcuchów dostaw. Ważne jest odpowiednie wypełnienie pojazdów i eliminowanie pustych powierzchni przewozowych – mówi Tomasz Pyka, chief commercial officer North&East Europe w DB Schenker.

– Jednym z najważniejszych trendów mających wpływ na wszystkie sektory gospodarki jest digitalizacja. Transport i logistyka również pozostaje pod wpływem cyfrowych rozwiązań, widzimy jednak inne, równie istotne czynniki, które kształtują zmiany w tym segmencie. Zaczynając od zmian zachowań konsumentów w postaci przesunięcia zakupów do sieci. Rozwój współczesnych łańcuchów dostaw opiera się na danych i transformacji cyfrowej. Utrzymanie płynności pomiędzy różnymi systemami usprawnia automatyzację nie tylko pomiędzy klientami i firmą, ale także w strukturze organizacji. Digitalizacja i cyfryzacja ułatwia interakcję pomiędzy klientami i współpracownikami. Istotą jest zaoszczędzony czas oraz możliwość podjęcia decyzji zakupowej w dowolnym momencie, o dowolnej porze dnia, a ponadto w czasie rzeczywistym określić położenie nadanej już przesyłki – wskazuje Wojciech Sienicki, dyrektor zarządzający Kuehne + Nagel w Polsce.

Ale technika komputerowa ma znaczenie nie tylko dla sposobu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy