Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

1 kwietnia 2021

NR 2 (Marzec 2021)

Quo vadis, ciężarówko? W jakim kierunku rozwoju produktów i usług zmierzają producenci pojazdów ciężarowych?

0 180

Dokąd zmierza ciężki transport drogowy, trudno dziś powiedzieć. W przypadku samochodów osobowych wszyscy mówią o elektromobilności. Ale czy za 5 lub 10 lat to powtórzą? My postanowiliśmy sprawdzić, co nowego zaproponują w 2021 r. koncerny ciężarowe.

Według wspólnego badania firm Shell i brytyjskiego oddziału Deloitte nad sposobami dekarbonizacji transportu drogowego („Decarbonising Road Freight: Getting into Gear”), ponad 70% respondentów uważa ten proces za priorytet lub jeden z trzech najważniejszych celów swojego przedsiębiorstwa. Pytano szefów firm i ekspertów z całego świata. Mówiąc o nowych napędach, mają na myśli pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory. Ankietowani uważają, że za 5 do 10 lat te pojazdy staną się rentowne.
Czy rzeczywiście tak się stanie, trudno powiedzieć. Faktem jest, że aby osiągnąć cele porozumienia paryskiego, poziom emisji z transportu drogowego musi do 2050 r. zmniejszyć się o niemal 60% w porównaniu z 2018 r. A przypomnijmy, że prognozy mówią o podwojeniu wolumenu transportu drogowego w tym czasie. Do upowszechnienia pojazdów elektrycznych jeszcze daleko, ale paliwa niskoemisyjne, takie jak skroplony gaz ziemny (LNG), bioLNG, CNG i biodiesel powinny być wprowadzane na rynek szybciej, z wykorzystaniem istniejących punktów zaopatrzenia, ale nie tam, gdzie mogłyby zakłócić wdrażanie rozwiązań bezemisyjnych – twierdzą respondenci. Oczywiście technologie dekarbonizacji transportu drogowego już istnieją, choć nie są jeszcze rentowne. Producenci pojazdów ciężarowych już opracowują modele elektryczne napędzane wodorem i energią elektryczną. Wprowadzają też na rynek takie pojazdy. W gospodarce komunalnej sprawdzają się ze swoimi zaletami bardzo dobrze. Nie potrzebują tam też dużego zasięgu, co w przypadku niektórych rozwiązań jest ważnym czynnikiem.
Nie ma jednak się co czarować, nadal dominującym paliwem jest olej napędowy. Szczególnie w polskich warunkach, gdzie presja na koszty jest ogromna. Floty pojazdów ciężarowych na olej napędowy mogą jeszcze trochę zredukować emisję poprzez dalszą poprawę konstrukcji pojazdów, zastosowanie rozwiązań cyfrowych do optymalizacji zarządzania oraz wykorzystanie paliw i smarów o wyższej jakości. Koncerny wprowadzają stopniowo różne zmiany. I o to właśnie zapytaliśmy.
 

POLECAMY

LF Electric do dystrybucji miejskiej ma zasięg do 280 km (fot. DAF Trucks)

DAF

Firma od lat plasuje się w czołówce zestawień sprzedaży i to nie tylko w Polsce. Ten trend chce kontynuować także w tym roku. – Chcemy być jeszcze bardziej widoczni w segmencie specjalistycznych podwozi lekkich i ciężkich w roku 2021 i latach kolejnych. Klienci, którzy kupili podwozia DAF, wracają z kolejnymi zamówieniami, ponieważ zyskali pewność co do bezkompromisowej jakości, trwałości i niezawodności rozwiązań DAF. Budowaliśmy z mozołem naszą pozycję, przekonaliśmy do sprzedawania podwozi naszych dealerów, wspieramy to marketingowo i finansowo. Nie zapominamy oczywiście o ciągnikach siodłowych, bo to podstawa naszej egzystencji – zapewnia Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska.
Ponadto zaplanowane działania to rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych pojazdów, wspomniane dalsze zwiększenie udziału w zastosowaniach specjalistycznych, kolejna rekordowa sprzedaż Paccar Parts, udział Paccar Financial: 34% i udział kontraktów serwisowych: 55%. Tym modelem elektrycznym, jaki będzie oferowany, jest LF Electric. 19-tonowy pojazd do dystrybucji miejskiej o zasięgu do 280 km. DAF stosuje tzw. akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) we wszystkich w pełni elektrycznych pojazdach. To akumulatory najnowszej generacji, niezawierające kobaltu ani magnezu. 
Są objęte 6-letnią gwarancją. Oprócz szybkiego ładowania można korzystać również ze zwykłej sieci energetycznej. Początkowo model LF Electric będzie dostępny jako 19-tonowy pojazd ciężarowy na podwoziu pod zabudowę, z dwiema opcjami rozstawu osi – 5,3 m lub 5,85 m. 
Dopuszczalna ładowność to 11,7 t. Produkcja modelu LF Electric rozpocznie się w maju, w brytyjskich zakładach Leyland Trucks. Jest więc duża szansa, że także w Polsce zobaczymy jeszcze w tym roku ten pojazd.
 

Do sprzedaży trafił limitowany Actros F (fot. Daimler Trucks)

Iveco

Koncern nadal, oprócz silników wysokoprężnych, będzie promował napęd LNG i CNG, z naciskiem na ten pierwszy. W sprzedaży pojazdów napędzanych LNG marka jest liderem, z wynikiem przekraczającym grubo połowę całego polskiego rynku.
– 2021 r. będzie kolejnym etapem cyfryzacji usług i pojazdów Iveco. Coraz więcej naszych samochodów jest połączonych w sieci, co pozwala na zupełnie inne podejście do ich obsługi i eksploatacji. Warta wspomnienia jest tutaj marka Iveco ON, czyli nowy świat zintegrowanych usług i rozwiązań transportowych, które pomagają zoptymalizować produktywność klienta i całkowity koszt użytkowania pojazdów, a jednocześnie podnosząca poziom bezpieczeństwa i komfortu na pokładzie – odpowiada na pytanie o plany firmy Tomasz Wykrota, marketing manager Iveco Poland.
Wspomniany nowy portal Iveco ON zapewnia dostęp do szerokiej oferty marki w zakresie skomunikowanych usług, opracowanych z myślą o pomocy klientom w efektywnym zarządzaniu parkiem pojazdów i firmą oraz ułatwieniu pracy kierowców.
Składają się na to m.in. zmodyfikowana i intuicyjna nawigacja, uproszczona procedura rejestracji i aktywacji oraz utworzenie osobnej sekcji zarządzania pozwoleniami na korzystanie z różnych funkcji sterowania ustawieniami kabiny. W nowym portalu wprowadzono także funkcje Safe Driving poprawiające bezpieczeństwo jazdy oraz dodano nowe wskaźniki KPI, oparte na danych z ADAS (zaawansowane systemy wspomagające kierowcę). Dzięki tej modernizacji raporty zawierają więcej informacji pomagających kierowcom w nauce bezpiecznego stylu jazdy oraz menedżerom floty w promowaniu kultury bezpiecznej jazdy wśród pracowników.
Pytany o nowości w samych pojazdach Tomasz Wykrota zapowiada nieco enigmatycznie: – Szykujemy w tym roku dwie premiery, niemniej do momentu ich oficjalnego pokazu nie jesteśmy w stanie przekazać żadnych szczegółów. Mogę powiedzieć tylko tyle, że będzie to ciężki pojazd do prac budowlanych oraz w gamie lekkiej zaprezentujemy kolejną ewolucję naszego pojazdu Iveco Daily.

5 pytań do…
…prezesa Renault Trucks Bruno Blina.


Stawiacie w przyszłości na elektryfikację. Wiadomo, że te pojazdy wymagają znacznie mniejszej obsługi posprzedażnej. Jak więc będzie w przyszłości wyglądała sieć serwisowa? 
Oczywiście dostrzegamy stopniową transformację naszych modeli i zdajemy sobie z tego sprawę, że pojazdy elektryczne są prostsze w konstrukcji i wymagają mniejszego serwisowania oraz napraw od aut spalinowych. Ale długo jeszcze będziemy dywersyfikowali naszą ofe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy