Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

10 grudnia 2021

NR 6 (Listopad 2021)

Omnichannel to większa elastyczność. Wpływ x-channels pod jednym dachem centrum dystrybucyjnego – czy to połączenie nas nie zgubi?

0 173

W pierwszym dniu XIII Kongresu Modern Warehouse, 16 listopada br., odbył się panel dyskusyjny na temat omnichannel i wielokanałowości obsługi zamówień pod jednym dachem centrum dystrybucyjnego.

Moderatorem dyskusji był Damian Kołata, Partner, Head of Industrial&Logistics Poland/Head of E-Commerce CEE Cushman & Wakefield, a w panelu uczestniczyli: Sebastian Kaczmarski, Central Fulfilment Operations Manager PL IKEA, ekspert PSME, Konrad Osiadacz, Product Director – Omnichannel & Urban Logistics Central Europe FM Logistic, dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania, Jakub Czyżkowski, współzałożyciel i współwłaściciel Sente, i Maciej Krupa, doradca klienta WMS HIT-Kody Kreskowe.

Chiny to jedyny rynek, gdzie udział sprzedaży i e-commerce w handlu detalicznego jest większy niż 50%. Chińscy klienci uwielbiają mieszać kanały dystrybucji. Historia pokazuje, że 85% transakcji przebiegało przez różne kanały dystrybucji. Czy taki pomysł dystrybucji wielokanałowej jest dobry?

POLECAMY

Konrad Osiadacz
Nie widzę przeciwskazań, żeby pod jednym dachem łączyć wiele kanałów dystrybucji, choć wyzwania związane z tą obsługą są inne, inaczej wygląda obsługa picków etc., ale nie da się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że korzyści z tego tytułu są wymierne. Pod jednym dachem trzymamy towar, który w dosyć elastyczny i płynny sposób możemy alokować bądź to do kanału offline, bądź do kanału e-commerce. Dlatego raczej skłaniałbym się ku temu, żeby starać się trzymać różne kanały dystrybucji pod jednym dachem. I jeśli dopiero teraz ktoś zaczyna przygodę z e-commerce, przechodząc ze sprzedaży offline, to po prostu bądźcie otwarci, elastyczni. Jako firma mamy doświadczenie w obsłudze dużych graczy, którzy już mają za sobą ten etap dystrybucji. Omnichannel daje wymierne korzyści, ponieważ towar wychodzi z jednego miejsca, z jednego stanu magazynowego, który jest płynnie alokowany, a to eliminuje dodatkowe koszty logistyczne. Gdyby kanał e-commerce obsługiwał inny magazyn, z innej lokalizacji, to generowałoby to dodatkowe koszty transportu. 

Sebastian Kaczmarski
Jeśli chodzi o połączenie tych kanałów, to zwróciłbym też uwagę na kompetencje pracowników, które potrzebne są w magazynie. Uruchomienie takiego magazynu wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Mogę to opisać na naszym przykładzie. Mieliśmy centrum dystrybucji, skąd dostarczaliśmy produkty do sklepów i w pewnym momencie musieli zmienić sposób myślenia, bo zaczęliśmy wysyłać towar również do klienta końcowego – do domu. Wiemy, że taki towar nie może pojechać następnego dnia, tylko musi wyjść w konkretny dzień. Jeśli się zacznie tę drogę, to ta wielokanałowość daje możliwości rozwoju pracowników, większą elastyczność i pozwala kierować zasoby tam, gdzie są konieczne. Naturalnie we wszystkich kanałach. Z doświadczenia naszego wynika, że te piki sprzedażowe niekoniecznie się pokrywają. Centrum dystrybucyjne, które mamy w Polsce, zaopatruje też inne kraje, w związku z tym może lokować siły tam, gdzie naprawdę są potrzebne, dzięki czemu mamy większą elastyczność. 
W branży magazynowej w Polsce mamy 3 mln pracowników, ale aż 42% ma ok. 25 lat. Operacja wielokanałowa ta, z której z jednej strony występują palety, a z drugiej kompletacja monosztukowa z sorterami. Czy złożoność tych operacji wpływa pozytywnie na pracowników? 

Maciej Krupa
Wtedy, kiedy występuje większa złoż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy