O dalszym rozwoju e-grocery zdecyduje sprawność logistyki. Rynek e-grocery pod lupą

RAPORT

15 lat temu roczna sprzedaż towarów przez internet wynosiła tylko 1 mld zł. W ubiegłym roku było to już ok. 50 mld zł, czyli tyle, ile obroty Biedronki. Cała sprzedaż detaliczna wyniosła natomiast 860 mld zł. Mimo bardzo dynamicznego rozwoju e-handlu w Polsce cały czas jego udział w całkowitym handlu jest relatywnie mały. Do najbardziej popularnych kategorii kupowanych produktów należą elektronika, meble i wyposażenie wnętrz oraz odzież i obuwie. Podobnie jest w innych krajach europejskich. Coraz częściej klienci przekonują się jednak do zakupów artykułów spożywczych przez internet. 

Na dynamiczny rozwój handlu elektronicznego ma wpływ zwiększający się dostęp do internetu, a przede wszystkim coraz większa popularność przenośnych urządzeń (np. smartfony, tablety), dzięki którym klienci zamawiają coraz częściej towary i usługi w wygodnym dla siebie momencie i miejscu. Kupują oni nie tylko rzeczy o większej wartości (np. elektronika, artykuły wyposażenia domu), ale coraz częściej produkty codziennego użytku, do których chcą mieć bardzo szybki dostęp. Takimi produktami są artykuły spożywcze. Nie chodzi tu tylko o pakowane towary z długim terminem przydatności, ale przede wszystkim o świeże produkty (np. warzywa, owoce) i wymagające specjalnych warunków przechowywania i przewozu (np. ryby, nabiał, lody).

Mały, ale perspektywiczny

Obecnie internetowy handel spożywczy (e-grocery) jest jednym z najbardziej perspektywicznych sektorów gospodarki na świecie. W Polsce wartość rynku e-grocery jest stosunkowo niska i wynosi ok. 1,2 mld zł 
(0,4% całego rynku spożywczego i 2,4% całego e-commerce). Dla porównania w 2017 r. rynek ten wynosił nieco ponad 1 mld zł. Według prognoz ekspertów wartość tego rynku może wynieść ponad 2,8 mld zł w 2023 r. 

Relatywnie mała sprzedaż artykułów spożywczych przez internet wynika głównie ze stosunkowo małej popularności tej formy zakupów oraz ograniczonej liczby sprzedawców dostarczających produkty tego samego dnia. Do tej pory niewielu sprzedawców detalicznych dało konsumentom przekonywujący powód, aby ich zachęcić do tej formy zakupów. Poza tym dość często ograniczony jest asortyment i klienci nie mogą kupić wszystkich produktów, które są dostępne w sprzedaży tradycyjnej (np. świeże i mrożone produkty). Rozwojowi e-grocery nie pomogły problemy firm, które były w Polsce pionierami sprzedaży artykułów spożywczych przez internet. Najpierw zbankrutowała sieć Alma, potem Tesco zaczęło wycofywać się z wielu miast w Polsce, a Piotr i Paweł zaczął mieć problemy finansowe, które przełożyły się również na kanał elektroniczny. Z drugiej strony bardzo dynamicznie rozwijają się Carrefour oraz Frisco. Ten ostatni nie ma stacjonarnej placówki i zajm...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy