Na dynamiczny rozwój handlu elektronicznego ma wpływ zwiększający się dostęp do internetu, a przede wszystkim coraz większa popularność przenośnych urządzeń (np. smartfony, tablety), dzięki którym klienci zamawiają coraz częściej towary i usługi w wygodnym dla siebie momencie i miejscu. Kupują oni nie tylko rzeczy o większej wartości (np. elektronika, artykuły wyposażenia domu), ale coraz częściej produkty codziennego użytku, do których chcą mieć bardzo szybki dostęp. Takimi produktami są artykuły spożywcze. Nie chodzi tu tylko o pakowane towary z długim terminem przydatności, ale przede wszystkim o świeże produkty (np. warzywa, owoce) i wymagające specjalnych warunków przechowywania i przewozu (np. ryby, nabiał, lody).
REKLAMA
Mały, ale perspektywiczny
Obecnie internetowy handel spożywczy (e-grocery) jest jednym z najbardziej perspektywicznych sektorów gospodarki na świecie. W Polsce wartość rynku e-grocery jest stosunkowo niska i wynosi ok. 1,2 mld zł
(0,4% całego rynku spożywczego i 2,4% całego e-commerce). Dla porównania w 2017 r. rynek ten wynosił nieco ponad 1 mld zł. Według prognoz ekspertów wartość tego rynku może wynieść ponad 2,8 mld zł w 2023 r.
Relatywnie mała sprzedaż artykułów spożywczych przez internet wynika głównie ze stosunkowo małej popularności tej formy zakupów oraz ograniczonej liczby sprzedawców dostarczających produkty tego samego dnia. Do tej pory niewielu sprzedawców detalicznych dało konsumentom przekonywujący powód, aby ich zachęcić do tej formy zakupów. Poza tym dość często ograniczony jest asortyment i klienci nie mogą kupić wszystkich produktów, które są dostępne w sprzedaży tradycyjnej (np. świeże i mrożone produkty). Rozwojowi e-grocery nie pomogły problemy firm, które były w Polsce pionierami sprzedaży artykułów spożywczych przez internet. Najpierw zbankrutowała sieć Alma, potem Tesco zaczęło wycofywać się z wielu miast w Polsce, a Piotr i Paweł zaczął mieć problemy finansowe, które przełożyły się również na kanał elektroniczny. Z drugiej strony bardzo dynamicznie rozwijają się Carrefour oraz Frisco. Ten ostatni nie ma stacjonarnej placówki i zajmuje się tylko sprzedażą przez internet. W e-commerce wszedł również Lidl, ale na razie ze sprzedażą produktów „nieżywnościowych”. Duża część zakupów odbywa się też na platformach sprzedażowych (głównie Allegro), gdzie klienci kupują n...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!