Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

6 marca 2020

NR 1 (Styczeń 2020)

Nowy rok, nowe wyzwania? Okiem ekspertów

64

Co będzie „negatywnym czarnym koniem” roku 2020? Jakie trendy zaczęły się krystalizować? Gdzie zamiast skracać się, lead time się wydłuża? Zaproszeni eksperci prognozują zmiany na rynku w roku 2020 i podsumowują rok miniony.

Adam Kwiatkowski

dyrektor zarządzający Geis PL

Nowy, 2020 rok nie powinien przynieść wielu nowych niespodziewanych wyzwań, jeżeli chodzi o obszary krytyczne zarządczo. Tematy, które będą nas zajmować w czasie kolejnych miesięcy, będą bardzo podobne do tych już znanych z ostatnich lat. Inna może być tylko ich skala. Chodzi tu głównie o wzrost kosztów osobowych. Z jednej strony mamy do czynienia ze sporą, bo ponad 15-proc. podwyżką płacy minimalnej w stosunku do ubiegłego roku, co zaowocuje również podniesieniem minimalnej stawki godzinowej. Te zmiany będą miały wpływ zwłaszcza na koszt usług zewnętrznych, świadczonych przez agencje pracy tymczasowej, z których to usług korzystają wszyscy duzi operatorzy logistyczni. Jeżeli do tego dodamy wzrost kosztów pracodawcy związany z wprowadzeniem systemu PPK oraz naturalny wzrost wynagrodzeń spowodowany również inflacją, widzimy, że zapowiada nam się kolejny rok pod znakiem szybkiego wzrostu kosztów osobowych. Powstaje oczywiście pokusa, aby te koszty, które rosną najmocniej, kontrolować ze zdwojoną uwagą. Tu jednak mamy do czynienia z obszarem wrażliwym, bo dotyczącym pracowników. Zakładam, że pracodawcy będą musieli w dużym stopniu pogodzić się z tym wzrostem. Pozostaje pytanie, jak szybko będziemy chcieli i potrafili wzrost tych kosztów przenieść na cenę naszych usług. Kolejnym, równie istotnym czynnikiem są ceny paliw. Te w dużej mierze zależne będą w tym roku od sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie, która jest daleka od stabilnej. Z tym będziemy musieli sobie radzić – przynajmniej częściowo – przez dalszą optymalizację organizacji transportów, zwłaszcza w zakresie sieci drobnicowej. Zawsze jednak są gdzieś granice optymalizacji i niewykluczone, że część kosztów będzie musiał pokryć końcowy odbiorca usługi. Transport i logistyka mają niestety to do siebie, że gdy drożeją, to po pewnym czasie drożeje wszystko, a to odbija się na portfelach każdego z nas.

Branża logistyczna obserwuje też z dużą uwagą doniesienia dotyczące potencjalnego spowolnienia gospodarki europejskiej. Ten czynnik w przypadku szybkiej eskalacji może się okazać „negatywnym czarnym koniem” wśród wyzwań logistyki na rok 2020. O ile w przypadku wzrostu kosztów osobowych czy nawet wzrostu cen paliw jesteśmy w stanie sobie poradzić, o tyle silny kryzys dotyczący całej gospodarki może się okazać dla wielu firm nie do pokonania.

 

Janusz Anioł

dyrektor generalny Raben Logistics Polska

W 2020 r. branża logistyczna będzie się nadal rozwijać mimo wielu wyzwań. W  Polsce największymi z nich nadal będą rosnące koszty rynku pracy, a  także obciążenia wynikające z nowych, spodziewanych regulacji. Zmiany te dotyczyć będą całego rynku i wszystkich branż, a zatem konieczna będzie bliska współpraca i zrozumienie w całym łańcuchu dostaw dla wspólnego doskonalenia procesów logistycznych. Od logistyki będzie się oczekiwać zmian, doskonalenia i nowego podejścia do biznesu przez innowacje, automatyzację, zaawansowane formy wymiany danych oraz działania proekologiczne. Temu będą mogły spros...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy