Od 21 maja 2022 r. firmy transportowe wykonujące międzynarodowy transport drogowy przy wykorzystaniu pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dmc kształtuje się w przedziale 2,5–3,5 t, muszą mieć zezwolenie oraz licencję wspólnotową.
Z Raportu Transport Drogowy w Polsce 2021+ przygotowanego na zlecenie Związku Pracodawców Transportu i Logistyki (ZPTiL) wynika, że w kraju funkcjonuje ok. 125 tys. firm transportowych. To 6,6% wszystkich zarejestrowanych podmiotów gospodarczych. Duża część z nich to firmy realizujące przewozy samochodami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 t. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było ponad 2 mln takich pojazdów. To 70% wszystkich samochodów ciężarowych, z wyłączeniem pojazdów ciężarowo-osobowych oraz rolniczych. I to właśnie przedsiębiorców operujących na co dzień takimi środkami transportu czekają ważne zmiany wynikające z wymagań europejskiego Pakietu Mobilności.
POLECAMY
Dostawczaki i furgony jak TIR-y
Zezwolenie, a w przypadku transportu za granicę licencję, wydaje właściwy dla siedziby przedsiębiorcy starosta lub Główny Inspektor Transportu Drogowego. Według ZPTiL w 2021 r. w Polsce było prawie 38 tys. przewoźników posiadających dokumenty umożliwiające międzynarodowy transport drogowy rzeczy. Z tego obowiązku wyłączeni byli dotychczas ci przedsiębiorcy, którzy wykonywali przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Jednak na skutek nowych wymagań limit ten zostanie obniżony do 2,5 t dmc. Przewoźników operujących w tym segmencie rynku będą więc obowiązywały takie same wymagania jak firmy realizujące przewozy o wyższej wadze. Jedynym wyjątkiem będzie przewóz nie więcej niż 9 osób, w przypadku kiedy dmc pojazdu nie przekroczy właśnie 3,5 t. – Ponad 50% firm transportowych zarejestrowanych w Polsce realizujących przewozy towarowe funkcjonuje w formie indywidualnej działalności gospodarczej. Również dlatego nowe wymagania Pakietu Mobilności mogą stanowić dla nich dodatkowe problemy. Rynek ubezpieczeniowy oferuje jednak rozwiązania pomagające przedsiębiorcom...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!