Nie daj się zaskoczyć kosztom transportu. Okiem ekspertów

RAPORT

Jakich zmian w kosztach związanych z transportem morskim, drogowym, lotniczym i kolejowym towarów i dlaczego mogą spodziewać się dyrektorzy łańcucha dostaw? Spytaliśmy ekspertów.

Pionowa integracja armatorów 

Podstawowym zjawiskiem kształtującym transport morski, a w szczególności kluczowy dla logistyki transport kontenerowy, jest jego integracja pozioma. Na początku lat 90. na trzech największych obecnie armatorów (Maersk, MSC i CMA-CGM) przypadało ok. 11% rynku, a w 2018 r. już ok. 47%. Po ponad dwudziestu latach przejęć, połączeń oraz różnych form współpracy doszliśmy do trzech aliansów, które swoim konkurentom pozostawiają zaledwie ok. 5-proc. udział w rynku. Katalizatorem tego procesu był kryzys finansowy w 2008 r. Otworzył on pogłębiającą się lukę między podażą tonażu i popytem na usługi żeglugowe.

Uporczywe próby odbudowy stawek frachtowych do poziomu przedkryzysowego nie przyniosły pożądanego rezultatu. Według znanego w teorii gier mechanizmu określanego „dylematem więźnia” armatorzy przystąpili do wzajemnie wyniszczającego wyścigu zamówień coraz większych statków. Liczono na istotne obniżenie kosztów jednostkowych jako efektu skali i poprawienie efektywności wykorzystania ładowności statków przez zawierane alianse. Tymczasem straty niektórych linii kontenerowych rosły, doprowadzając w efekcie nie tylko do pogorszenia standingu branży, ale i do upadku jednego z największych przewoźników kontenerowych Hanjina. Nastąpiło niespotykane na dotychczasową skalę naruszenie łańcuchów dostaw w handlu zamorskim. Rozchwianie rynku frachtowego na relatywnie niskim poziomie utrzymuje się do dziś i nie należy oczekiwać szybkiej poprawy.

Przewiduje się 2-proc. wzrost podaży nad popytem w 2019 r. Nadpodaż ta może ograniczyć zysk operacyjny przedsiębiorstw żeglugowych o 7-10%. Remedium na niedostateczne efekty postępującej integracji poziomej dla armatorów stała się integracja pionowa. Polega ona na poszerzeniu roli armatora o funkcje operatora terminala kontenerowego, organizatora transportu lądowego i w końcu spedytora. Integracji pionow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy