Zdaniem analityków, rynek jest w dobrej kondycji zarówno jeśli chodzi o inwestycje, jak i skalę wynajętych powierzchni. Wartość inwestycji w I kwartale przekroczyła kwotę 1 mld euro.
Do najbardziej aktywnych inwestorów należą fundusze amerykańskie oraz te pochodzące z krajów azjatyckich (Chiny, Malezja, Korea), południowoafrykańskie oraz niemieckie. Eksperci CBRE wskazują, że zapotrzebowanie na magazyny napędzają głównie firmy z branż e-commerce, w tym zakupy spożywcze przez internet. Mimo tego cały bieżący rok może być nieco gorszy niż poprzednie trzy rekordowe lata. To skutek epidemii.
Wysoka aktywność
Najnowszy raport międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „Marketbeat – rynek magazynowy” precyzuje, że od stycznia do marca br. oddano do użytku 428 tys. m² powierzchni logistyczno-magazynowej. – W pierwszym kwartale tylko 18% popytu brutto to odnowienia umów. Oznacza to, że nasi klienci potrzebowali nowej lub dodatkowej powierzchni, co wiąże się z organicznym rozwojem biznesu. Warto podkreślić, że historycznie w trudniejszych okresach dla rynku udział renegocjacji w ogólnym popycie zawsze wzrastał – mówi Joanna Sinkiewicz, Partner, Head of Industrial& Logistics Cushman & Wakefield.
– W pierwszym kwartale byliśmy trzecim najbardziej aktywnym rynkiem w Europie, osiągając 11- procentowy udział w nowo dostarczonej powierzchni – mówi z kolei Maciej Kotowski, konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa JLL.
– Pierwszy kwartał był dla nas bardzo pracowity. W lutym objęliśmy w zarządzanie sześć nowych nieruchomości o łącznej powierzchni blisko 160 tys. m², których właścicielem staliśmy się pod koniec ub.r. w wyniku nabycia portfolio Maximus. Ponadto oddaliśmy do użytku nowy magazyn centralny dla PepsiCo o pow. ponad 58 tys. m², będący największym obiektem w sieci dystrybucji koncernu – mówi Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce, dodając, że od stycznia do marca podpisano umowy na ponad 47 tys. m², z czego ponad jedną trzecią stanowią nowe kontrakty, a pozostałe dotyczą przedłużeń i ekspansji dotychczasowych klientów. – Cały czas skupiamy się...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!