Magazynowy boom trwa, ale co dalej? Podsumowanie pierwszego kwartału br. na rynku powierzchni logistycznych

PROGNOZY

Sektor magazynowy na razie nie odczuwa negatywnych skutków epidemii. Popyt w pierwszym kwartale br. był na bardzo wysokim poziomie i wyniósł 1,1 mln m² – wynika z najnowszego raportu CBRE. Na rynek dostarczono ponad 420 tys. m² nowej powierzchni magazynowej, dzięki czemu łączna podaż w kraju wynosi obecnie ok. 19 mln m².

Zdaniem analityków, rynek jest w dobrej kondycji zarówno jeśli chodzi o inwestycje, jak i skalę wynajętych powierzchni. Wartość inwestycji w I kwartale przekroczyła kwotę 1 mld euro. 
Do najbardziej aktywnych inwestorów należą fundusze amerykańskie oraz te pochodzące z krajów azjatyckich (Chiny, Malezja, Korea), południowoafrykańskie oraz niemieckie. Eksperci CBRE wskazują, że zapotrzebowanie na magazyny napędzają głównie firmy z branż e-commerce, w tym zakupy spożywcze przez internet. Mimo tego cały bieżący rok może być nieco gorszy niż poprzednie trzy rekordowe lata. To skutek epidemii. 

REKLAMA

Wysoka aktywność

Najnowszy raport międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „Marketbeat – rynek magazynowy” precyzuje, że od stycznia do marca br. oddano do użytku 428 tys. m² powierzchni logistyczno-magazynowej. – W pierwszym kwartale tylko 18% popytu brutto to odnowienia umów. Oznacza to, że nasi klienci potrzebowali nowej lub dodatkowej powierzchni, co wiąże się z organicznym rozwojem biznesu. Warto podkreślić, że historycznie w trudniejszych okresach dla rynku udział renegocjacji w ogólnym popycie zawsze wzrastał – mówi Joanna Sinkiewicz, Partner, Head of Industrial& Logistics Cushman & Wakefield.
– W pierwszym kwartale byliśmy trzecim najbardziej aktywnym rynkiem w Europie, osiągając 11- procentowy udział w nowo dostarczonej powierzchni – mówi z kolei Maciej Kotowski, konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa JLL.
– Pierwszy kwartał był dla nas bardzo pracowity. W lutym objęliśmy w zarządzanie sześć nowych nieruchomości o łącznej powierzchni blisko 160 tys. m², których właścicielem staliśmy się pod koniec ub.r. w wyniku nabycia portfolio Maximus. Ponadto oddaliśmy do użytku nowy magazyn centralny dla PepsiCo o pow. ponad 58 tys. m², będący największym obiektem w sieci dystrybucji koncernu – mówi Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce, dodając, że od stycznia do marca podpisano umowy na ponad 47 tys. m², z czego ponad jedną trzecią stanowią nowe kontrakty, a pozostałe dotyczą przedłużeń i ekspansji dotychczasowych klientów. – Cały czas skupiamy się zarówno na rozwoju istniejących parków, jak i na poszukiwaniu nowych inwestycji. 
Na naszym celowniku są grunty w „korowych” lokalizacjach, które pozwolą na długofalowy rozwój i budowę dużych pa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy