Dołącz do czytelników
Brak wyników

Magazynowy boom trwa, ale co dalej? Podsumowanie pierwszego kwartału br. na rynku powierzchni logistycznych

AKTUALNOŚCI ZE ŚWIATA LOGISTYKI | 4 czerwca 2020 | NR 3
0 211

Sektor magazynowy na razie nie odczuwa negatywnych skutków epidemii. Popyt w pierwszym kwartale br. był na bardzo wysokim poziomie i wyniósł 1,1 mln m² – wynika z najnowszego raportu CBRE. Na rynek dostarczono ponad 420 tys. m² nowej powierzchni magazynowej, dzięki czemu łączna podaż w kraju wynosi obecnie ok. 19 mln m².

Zdaniem analityków, rynek jest w dobrej kondycji zarówno jeśli chodzi o inwestycje, jak i skalę wynajętych powierzchni. Wartość inwestycji w I kwartale przekroczyła kwotę 1 mld euro. 
Do najbardziej aktywnych inwestorów należą fundusze amerykańskie oraz te pochodzące z krajów azjatyckich (Chiny, Malezja, Korea), południowoafrykańskie oraz niemieckie. Eksperci CBRE wskazują, że zapotrzebowanie na magazyny napędzają głównie firmy z branż e-commerce, w tym zakupy spożywcze przez internet. Mimo tego cały bieżący rok może być nieco gorszy niż poprzednie trzy rekordowe lata. To skutek epidemii. 

POLECAMY

Wysoka aktywność

Najnowszy raport międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „Marketbeat – rynek magazynowy” precyzuje, że od stycznia do marca br. oddano do użytku 428 tys. m² powierzchni logistyczno-magazynowej. – W pierwszym kwartale tylko 18% popytu brutto to odnowienia umów. Oznacza to, że nasi klienci potrzebowali nowej lub dodatkowej powierzchni, co wiąże się z organicznym rozwojem biznesu. Warto podkreślić, że historycznie w trudniejszych okresach dla rynku udział renegocjacji w ogólnym popycie zawsze wzrastał – mówi Joanna Sinkiewicz, Partner, Head of Industrial& Logistics Cushman & Wakefield.
– W pierwszym kwartale byliśmy trzecim najbardziej aktywnym rynkiem w Europie, osiągając 11- procentowy udział w nowo dostarczonej powierzchni – mówi z kolei Maciej Kotowski, konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa JLL.
– Pierwszy kwartał był dla nas bardzo pracowity. W lutym objęliśmy w zarządzanie sześć nowych nieruchomości o łącznej powierzchni blisko 160 tys. m², których właścicielem staliśmy się pod koniec ub.r. w wyniku nabycia portfolio Maximus. Ponadto oddaliśmy do użytku nowy magazyn centralny dla PepsiCo o pow. ponad 58 tys. m², będący największym obiektem w sieci dystrybucji koncernu – mówi Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce, dodając, że od stycznia do marca podpisano umowy na ponad 47 tys. m², z czego ponad jedną trzecią stanowią nowe kontrakty, a pozostałe dotyczą przedłużeń i ekspansji dotychczasowych klientów. – Cały czas skupiamy się zarówno na rozwoju istniejących parków, jak i na poszukiwaniu nowych inwestycji. 
Na naszym celowniku są grunty w „korowych” lokalizacjach, które pozwolą na długofalowy rozwój i budowę dużych parków logistycznych – wyjaśnia Bartłomiej Hofman.
Największy, łączny udział ilościowy w tym inwestycyjnym „torcie” miał jednak w I kwartale Panattoni. Firma zrealizowała m.in. Panattoni Park Bydgoszcz II o pow. 36,5 tys. m² czy podobny gabarytowo park logistyczny w Żorach na Górnym Śląsku, jak również nieco mniejsze (każdy o pow. ponad 26 tys. m²) obiekty w podpoznańskich Komornikach oraz Nowej Wsi Wrocławskiej. Robert Dobrzycki, CEO Panattoni, podkreśla, że w I kwartale br. Panattoni oddało ponad 300 tys. m² powierzchni. Istotnym, sfinalizowanym przedsięwzięciem był też realizowany przez Hillwood obiekt Wrocław Wschód (ponad 52 tys. m²) czy inny z obiektów realizowanych w tym rejonie kraju, BIK Park Wrocław I (deweloper BIK) o powierzchni niemal 24 tys. m². Krzysztof Mucha, Business Development Manager BIK, ocenia I kwartał br. jako udany pod względem operacyjnym. – Zakończyliśmy pierwszy etap kluczowej inwestycji obejmującej budowę BIK Park Wrocław I. Gotowa powierzchnia liczy 25 tys. m², z czego 15,5 tys. m² przekazaliśmy już głównemu najemcy. W nowym centrum mamy obecnie do wynajęcia 9,5 tys. m² gotowej powierzchni magazynowej, która już jest przedmiotem negocjacji z kilkoma zainteresowanymi klientami. Planujemy realizację kolejnego etapu, który dostarczy ok. 22 tys. m². Cały czas w przygotowaniu mamy również budowę centrum logistycznego Kraków III w miejscowości Targowisko oraz kolejnej hali (14 tys. m²) w Śląskim Centrum Logistycznym w Sosnowcu – wylicza Krzysztof Mucha. 

BTS i nie tylko 

Jak podaje raport Cushman & Wakefield „Marketbeat – rynek magazynowy”, najemców znalazło niemal milion m² powierzchni. Panattoni wynajęło ponad 425 m², o ponad 30% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego – z czego zaledwie 4,5% stanowiły ekspansje. – Największa aktywność najemców przypadła na marzec, tylko w tym miesiącu wolumen transakcji zwiększył się niemal dwukrotnie, osiągając 207 tys. m². 
Aktywność głównie pochodziła z sektorów e-commerce i obsługiwanej przez niego logistyki, a także FMCG. Pozostawały one pod wpływem rozwijającej się sytuacji epidemicznej w kraju, odpowiadały na potrzeby zachowań zakupowych konsumentów, ich masowe przeniesienie z klasycznych kanałów dystrybucji do internetu, a także zabezpieczały ciągłość łańcucha dostaw, przestawiając się z dotychczas popularnego rozwiązania dostawy just-in-time. Sytuacja epidemii wymagała szybkich reakcji, co przełożyło się na dużo większą decyzyjność najemców właśnie w marcu – mówi Robert Dobrzycki. 
Pomimo pandemii nie zwolniła też ani na chwilę aktywność przemysłowa DL Invest Group. – Nasi najemcy dalej się rozwijają, wzmacniają pozycję na rynku i starają się minimalizować skutki obecnej sytuacji gospodarczej. Pojawiły się również nowe podmioty, z którymi rozpoczęliśmy współpracę w segmencie BTS. Jedna z umów na ponad 10 tys. m² została podpisana pod koniec I kwartału, a początki jej negocjacji sięgają IV kwartału ub.r., co świadczy o ciągłości realizacji zamierzonych celów inwestycyjnych. Kolejny z naszych obecnych najemców zdecydował się na ekspansję o ponad 4 tys. m², a kilku przyszłych jest w trakcie procesu negocjacji umów – informuje Wirginia Leszczyńska, COO DL Invest Group.
Zdaniem ekspertów CBRE, przedłużenia umów najmu odpowiadały w sumie za 18% zapotrzebowania, a nowe umowy, ekspansje i BTS (magazyny budowane dla konkretnego odbiorcy) to ponad 80%. Wśród największych transakcji na rynku było zawarcie umowy na 22 tys. m² między Hultafors Group a deweloperem 7R na budowę dedykowanego magazynu z częścią produkcyjną w 7R BTS Goleniów. – Pierwszy kwartał tego roku na rynku logistyczno-przemysłowym zakończyliśmy świetnym wynikiem. Widać rosnące zapotrzebowanie na powierzchnie ze strony e-commerce, rozwijają się magazyny ostatniej mili, zlokalizowane w obszarach największych polskich miast, rośnie również sektor e-grocery, czyli zakupy spożywcze przez internet. To może w przyszłości przełożyć się na jeszcze wyższy popyt na obiekty magazynowe, a w dłuższej perspektywie intensywny rozwój rynku. Jednak obecna sytuacja nie pozostawia nas bez wyzwań. Rozwój handlu elektronicznego i sprzedaży wysyłkowej wymaga udoskonalenia łańcuchów dostaw, część firm handlowych i motoryzacyjnych może zabiegać o redukcję czynszów, a budowa nowych obiektów prawdopodobnie się przedłuży – mówi Beata Hryniewska, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE.
 


O tym, że pandemia koronawirusa tylko wzmocniła trendy, które nadawały ton rynkowi magazynowemu, już od dawna mówią też analitycy Savills. – W wyniku wzrostu obrotów w handlu internetowym zwiększył się popyt generowany przez sektor e-commerce. Nasilił się również pęd w kierunku automatyzacji w logistyce, który nabiera teraz zupełnie nowego znaczenia. Pozwala uniezależnić się od rynku pracy już nie tylko w kontekście alternatywy dla trudności w dostępie do pracowników i ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy