Logi(sty)czne konsekwencje brexitu dla automotive. Jak branża automotive szykuje się do wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej?

RAPORT

O tym, że brexit to gra o sumie niezerowej, mówi się już od czasu referendum z roku 2016. A stracić mogą jedynie główni aktorzy: Wielka Brytania, UE i ich podmioty gospodarcze. 

Po wniosku Wielkiej Brytanii o wydłużenie procesu wyjścia z UE do 30 czerwca tego roku brexit zaczął przypominać rosyjską ruletkę; wiadomo, że ktoś sobie strzeli w skroń, ale jeszcze nie wiadomo kiedy. Chyba, że wcześniej uczestnicy tej gry zorientują się, kto nimi manipuluje i schowają pistolet do szuflady.

Twardy brexit to wyjście Anglików „po angielsku”, bez czułego pożegnania i bez żadnej umowy z UE. Oznacza on, że Anglia z dnia na dzień staje się dla UE krajem trzecim, cła skaczą w górę do maksymalnych dozwolonych przez WTO poziomów, a transport dóbr praktycznie staje na czas nieokreślony, dopóki zatorów nie rozładują celnicy. Część krajów UE odnotuje z tego powodu większe straty i do tej grupy będzie należeć Polska oraz takie branże naszej gospodarki, jak logistyka i automotive. 

Miękki brexit to długie, czeskie pożegnanie przy piwie, które umożliwia wynegocjowanie okresów przejściowych, łagodniejszych ceł, utrzymanie swobody wymiany towarów i usług, brak gigantycznych zatorów po obu stronach kanału La Manche. Straty gospodarcze mogą być nieco mniejsze i rozłożone w czasie. Ale i tak będą nieuniknione, także dla Polski. 

Wreszcie jest trzecia opcja: premier Theresa May podaje się do dymisji, nowy premier ma wolne ręce i może pracować nad odwleczeniem brexitu na święty nigdy albo ostatecznie z niego zrezygnować. Każdy z tych scenariuszy jest dziś możliwy.  

Automotobrexit

Na terytorium Wielkiej Brytanii codziennie wjeżdża 1200 ciężarówek należących do polskich firm transportowych i to one będą pierwszymi ofiarami brexitu. Jest to ok. 450 000 aut rocznie obsługujących jedną piątą wszystkich transportów z kontynentu do Wielkiej Brytanii. Przewożą one m.in. produkty branży automotive, jako że Polska to piąty co do wielkości partner motoryzacyjnej wymiany z Wielką Brytanią, a jej wartość to średnio 1,5...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy