Od 20 sierpnia 2020 r.
Obowiązuje co 3 lub 4 tygodnie powrót do bazy lub miejsca zamieszkania. Kierowca w każdych 4 tygodniach kalendarzowych musi rozpocząć 45-godzinny odpoczynek w miejscu zamieszkania lub w centrum operacyjnym firmy. Jednak w przypadku wykorzystania w trasie dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych jeden po drugim kierowca będzie musiał wrócić przed kolejnym wymaganym odpoczynkiem tygodniowym, w tym przypadku już regularnym. Stąd ta druga opcja, że już po 3 tygodniach powraca. Duże znaczenie ma w tym przypadku właściwe oznaczenie w tachografie wpisu kraju zakończenia i rozpoczęcia pracy. Dwa kolejne skrócone okresy odpoczynku kierowca musi rozpocząć poza krajem siedziby firmy i swojego miejsca zamieszkania (np. Ukrainiec poza Polską i Ukrainą).
Jednocześnie w życie wszedł zakaz odbywania pełnych odpoczynków tygodniowych w kabinie. Założenie jest przy tym takie, że kierowca co najmniej raz w miesiącu uda się do domu lub innego miejsca stałego pobytu. Dla obcokrajowców (np. Ukraińców) pracujących u polskich przewoźników „miejscem stałego pobytu” lub „bazą” jest Polska. Nie muszą obowiązkowo przekraczać granicy swojego kraju. Za spełnienie tych warunków odpowiada pracodawca, który musi odpowiednio dostosować harmonogram pracy. Jest też obowiązany przechowywać dokumenty potwierdzające wykonanie wymaganego odpoczynku każdego kierowcy na wypadek ewentualnej kontroli. Jeżeli odpoczynek odbywa się w trasie, koszty zakwaterowania pokrywa pracodawca.
Rzadko się zdarza, aby kierowca podróżował pociągiem, częściej promem. Wówczas, wykorzystując...