Gra o wysoką stawkę rozpoczęta. Jakie mechanizmy prawa morskiego, rozstrzygania wzajemnych roszczeń i kwestie ubezpieczenia przewozu ładunków uruchomił „przypadek Ever Given”?

TEMAT NUMERU OTWARTY DOSTĘP

Przez ponad tydzień wypadkiem kontenerowca Ever Given żyła cała branża logistyczna. W końcu, gdy udało się przywrócić jego pływalność i odblokować Kanał Sueski, wszyscy odetchnęli z ulgą. Ale czy na pewno? Gra o wysoką stawkę tak naprawdę dopiero się rozpoczęła.

Szacuje się, że każdego roku drogą morską jest przewożonych na świecie ok. 11 mld t ładunku, co stanowi aż 90% wszystkich globalnie przewożonych towarów. Do dziś jest to bowiem najtańszy oraz najbardziej efektywny sposób transportu. W celu dodatkowego zwiększenia możliwości przewozowych najwięksi światowi armatorzy od lat prześcigają się w budowie coraz większych statków. Kursują one po głównych szlakach żeglugowych, obejmujących m.in. cieśniny czy kanały. Utknięcie takiego statku na trasie takiego wąskiego przejścia (np. kanału) może zatem mieć daleko idące konsekwencje dla całego światowego handlu, o czym mogliśmy się przekonać podczas niedawnej blokady Kanału Sueskiego przez statek Ever Given.

Wąskie gardło

Przypomnijmy, Kanał Sueski stanowi jedną z najważniejszych dróg wodnych świata. Łącząc Europę, Azję i Bliski Wschód, pozwala w znaczący sp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy