Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

27 lutego 2020

NR 5 (Wrzesień 2019)

Digi-, auto-, eko-… zmiany w logistyce. Trendy rozwoju technologii w łańcuchu dostaw

103

Kierunki rozwoju nowych technologii w logistyce bazują zazwyczaj na chęci oszczędności. Zwykle przez oszczędność mamy na myśli redukcję personelu poprzez coraz to szerszą automatyzację procesów wewnątrzmagazynowych, np. kompletacji, paletyzowania czy transportu towaru. Czynnikiem numer dwa jest zwykle oszczędność przestrzeni – głównie w krajach wysoko rozwiniętych, gdzie ceny gruntów są wysokie. Bardzo istotny jest również rozwój oraz wykorzystanie wszelkich technologii informatycznych – systemów zarządzaniem magazynu, transportu czy systemów sprzedaży oraz śledzenia typu track and trace.
 

Bardzo ciekawie zapowiada się możliwość wykorzystania technologii blockchain oraz Internetu Rzeczy (Internet of Things) w łańcuchu dostaw. Bez wchodzenia w szczegóły: blockchain (łańcuch bloków) to rozproszona i zdecentralizowana baza danych o architekturze peer-to-peer służąca do przechowywania transakcji. Ta sama technologia jest podstawą kryptowalut typu Bitcoin. Z kolei Internet Rzeczy to idea pochodząca już z końca lat 90., która zakłada gromadzenie informacji (poprzez wszelkiego rodzaju czujniki) oraz ich wymianę przez różne urządzania oraz właściwie rzeczy. Jednym z przykładów jest bezobsługowy sklep, który z wykorzystaniem technologii m.in. rozpoznawania obrazów oraz algorytmów deep learning pozwala w uproszczeniu na robienie zakupów bez konieczności stania w kolejce czy samodzielnego kasowania i fizycznego płacenia – opłata może być pobrana z konta automatycznie po wyjściu ze sklepu z danymi produktami w koszyku. Kolejnym przykładem może być wykorzystanie czujników w produkcji, dzięki którym możliwa jest analiza i ocena warunków, w jakich pracują maszyny produkcyjne. Dzięki temu możliwa jest odpowiednio wczesna reakcja zespołu techników utrzymania ruchu, co przyczynia się do zmniejszenia liczby awarii i wywołanych nimi strat.

POLECAMY

Wymienione technologie mogą być użyte do śledzenia produkcji, począwszy od surowców, aż po gotowy produkt. Blockchain w celu śledzenia i z dopisywaniem nowego „bloku informacji” na każdym etapie produkcji. Natomiast dzięki ideom IoT możliwe jest powiązane danych z surowcami oraz produktami na poziomie łańcucha dostaw. Aktualne problemy związane z transportem towarów, czyli kradzieże, niejasne pochodzenie produktów, wielu pośredników czy brak odpowiedzialności za straty, mogłyby być znacznie ograniczone przy wykorzystaniu śledzenia i zgromadzonymi informacjami za pomocą blockchain i IoT.

Kolejnym wykorzystaniem tych technologii jest możliwość śledzenia dla konsumenta i co ważniejsze dla producenta. Można wyobrazić sobie sytuację zwrotu danego produktu/urządzenia z powodu wady fabrycznej lub innego problemu z jakością. Wtedy producent byłby w stanie wyśledzić wstecz, skąd pochodziły surowce bądź półprodukty, które były przyczyną problemu.

Pojazdy bez kierowców, czyli autonomiczne

W transporcie wewnątrzmagazynowym od wielu lat z powodzeniem sprawdzają się autonomiczne pojazdy typu AGV (Automated Guided Vehicle). Transport towarów na paletach lub mniejszych jednostkach transportowych tego typu pojazdami jest dużo bardziej elastyczny od tradycyjnych technik automatycznych, jak przenośniki czy wózki na szynach (RGV, monorail). Technologia jest ciągle rozwijana i na rynku są dostępne wózki nie tylko do transportu, ale również służące do zamagazynowania bądź pobierania jednostek z regałów. Pojazdy AGV są wolniejsze od tych tradycyjnych oraz wymagają nadzoru wykwalifikowanego personelu. U naszych zachodnich sąsiadów jest to coraz częściej spotykana inwestycja przy np. transporcie części zamiennych czy gotowych produktów pomiędzy linią produkcyjną a magazynem. W Polsce natomiast z powodu jeszcze relatywnie niskich kosztów personelu tego typu pojazdy znajdują zastosowanie w wąskim zakresie. W przyszłości z uwagi na rosnące koszty oraz problemy z dostępnością personelu będzie to technologia coraz bardziej powszechna i atrakcyjna pod względem inwestycyjnym.Obecnie obserwujemy ciągły rozwój stosowanych już technologii pojazdów autonomicznych oraz czasem pomysłowe ich wykorzystanie, np. połączenie wózka typu shuttle oraz AGV (Skypod firmy Exotec) dla składowania drobnych artykułów. Taki wózek może tran...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy