Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR podpisano 19 maja 1956 r. w Genewie. Sześć lat później, 27 kwietnia 1962 r., Polska przypieczętowała swój akces. Obecnie CMR honoruje 55 państw. Głównym celem było oczywiście uporządkowanie i ujednolicenie zasad wykonywania międzynarodowego transportu drogowego. Wystarczy, że tylko jedno państwo uczestniczące w danym przewozie jest sygnatariuszem porozumienia, aby zastosować reguły CMR. W przenośni można powiedzieć, że jest to swego rodzaju elementarz dla transportu, a Polska jako znaczący gracz od dawna stosuje jego reguły.
List przewozowy określa dokładnie przedmiot i warunki transportu. Zawierają go strony uczestniczące w danym przewozie. Szacuje się, że każdego roku w Europie powstaje ok. 400 mln takich dokumentów. Jest on sporządzany w trzech jednobrzmiących egzemplarzach: dla nadawcy i przewoźnika. Trzeci jedzie wraz z przesyłką (towarem). W 2008 r. przygotowano protokół dodatkowy do konwencji CMR, który wszedł w życie 5 czerwca 2011 r. Polska dołączyła doń formalnie dopiero 11 września 2019 r.
Aktualizacja była konieczna, ponieważ od lat 50. XX w. wiele się zmieniło na świecie, także w transporcie drogowym. Jednym z główny...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!