Dołącz do czytelników
Brak wyników

Chłodne podejście do towaru. Przegląd rozwiązań do monitorowania przewozu w chłodniczym łańcuchu dostaw

BAZA WIEDZY | 14 marca 2020 | NR 1
43

Dystrybucja produktów mrożonych wymaga specjalnych warunków. Kontrolowana temperatura to niezbędne minimum. Nowoczesne technologie sprzyjają temu, by zwiększała się nie tylko oferta środków transportu, ale też ciekawych rozwiązań do monitorowania przewozu. 

Tak zwany łańcuch chłodniczy jest dość długi. Obejmuje producentów, hurtowników, dystrybutorów, pracowników sklepów i konsumentów, ale przede wszystkim przewoźników. To oni odpowiadają za transport produktów pomiędzy tymi podmiotami. Wszystkie środki transportujące produkty w kontrolowanej temperaturze, a także opakowania muszą być w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym, nie mogą wpływać negatywnie na produkt. Ważne jest nie tylko to, by samochody były chłodzone i zapewniały odpowiednią temperaturę, ale też to, by stworzyć warunki dla odpowiedniej cyrkulacji powietrza i zapewnić należyty nadzór nad przewozem. 

 

Indywidualizacja „w cenie” 

Rosnąca gama elementów wyposażenia sprawia, że można indywidualizować pojazdy, optymalnie dostosowując ich charakterystyki do potrzeb konkretnego użytkownika. Na IAA 2018 w Hanowerze Kögel prezentował zmodernizowaną naczepę Cool – PurFerro quality. Cicha, aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje hałas powstający podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek), koryto zespawane z aluminium zapewniać ma lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi. Jego zastosowanie zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych.

Nadwozie wypełniono całkowicie bezfreonową pianką. Łatwą w pielęgnacji powłokę paneli ze stali pokryto od zewnątrz twardą folią z PCW. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm mają polepszyć współczynnik przenikania ciepła. Dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne (LED) włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu, podobnie jak ma to miejsce w lodówkach. Wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, montowane w ścianach, szyny piętrowe i kotwowe. Przykładowo, za pomocą 12 szyn piętrowych na ścianę boczną z odpowiednimi wspornikami można załadować wzdłużnie 33 palety.

Nowy tabor to w wielu przypadkach wnętrza wielotemperaturowe. W Krone Cool Liner Duoplex Steel stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części dodatkowy moduł chłodzący ma gwarantować precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych, nawet w najcięższych warunkach. W Cool Liner transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp. Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody (łatwość otwierania i zamykania). Pozycjonowanie systemu blokującego ma miejsce w górnej części ściany (łatwe sterowanie przez kierowcę). Montaż i demontaż ściany nie wymaga użycia specjalnych narzędzi.  

Coolbox 4.0 (Georg Utz) to pierwszy na rynku pojemnik do transportu i magazynowania zaopatrzony w układ elektroniczny pozwalający na uzyskiwanie informacji o temperaturze i geolokalizacji ładunku, bez konieczności zapewnienia zewnętrznego źródła zasilania. Dioda (która może być personalizowana) natychmiast wskazuje, czy łańcuch chłodniczy został naruszony podczas transportu

 

Ruchome podłogi dla mrożonych

O ile typowe naczepy izotermiczne i chłodnicze są bardzo popularne na rynku, o tyle ich wersje z ruchomymi podłogami to na razie rzadkość. Ma je w ofercie m.in. TMT. Wysokość wewnętrzna to 2,6 m, kubatura przekracza 90 m³, a ładownia mieści 33 europalety. Mechanizm napędowy ruchomej podłogi to sprawdzony system Cargo Floor. Kraker Trailers ma natomiast naczepę CF-ISO, z izolowaną, ruchomą podłogą i ścianami bocznymi o grubości min. 45 mm. Ruchoma podłoga to horyzontalny system załadunku/rozładunku naczep. Wykorzystuje zjawisko tarcia, poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Podłoga (zazwyczaj o szerokości 2,5 m) jest zwykle podzielona na 21 profili aluminiowych. Profile (w kształcie listew) z kolei są podzielone na 3 grupy, każda po 7 listew. Kiedy wszystkie trzy grupy poruszają się w tym samym czasie, ładunek się przesuwa. Następnie jedna z grup cofa się, a ładunek pozostaje w mie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy