Czym przewozić ładunki z Dalekiego Wschodu do Europy?

Synergia dróg transportowych

RAPORT

Kolej od lat twierdzi, że przejmuje ładunki przewożone morzem z Dalekiego Wschodu, głównie z Chin, do Europy. Na ile jest to narracja medialna, a na ile rzeczywistość? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie i przedstawić fakty.

Specjaliści zajmujący się transportem i logistyką mówią, że są to raczej plany życzeniowe, bo w przewozach ładunków z Azji do Europy zdecydowanie dominuje transport morski i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, aby kolej przejęła ładunki z statków. Dlaczego? Bo transport morski, poza tym, że ma duży potencjał, jest zdecydowanie najtańszy w porównaniu z transportem morskim i lotniczym. A cena jest najważniejszym, wręcz decydującym czynnikiem dla klienta przy wyborze środka transportu. 


Pociąg nie jest konkurencją dla statku


Prof. Aleksander Sładkowski, kierownik Katedry Logistyki i Technologii Lotniczych Politechniki Śląskiej, podkreśla, że dziś główny potok ładunków towarowych koncentruje się na linii Daleki Wschód – Europa i tak będzie jeszcze w bardzo długiej perspektywie czasowej. – Jest oczywiste, że obecnie główna produkcja przemysłowa koncentruje się w regionach Azji Południowo-Wschodniej i Chin. I ten stan rzeczy nie ulegnie zmianie w następnych dekadach, co oznacza, że zachowa się tendencja dostawy towarów do Europy z te...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy