Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROGNOZY

15 lutego 2022

NR 1 (Styczeń 2022)

Czy kierowcy z Ukrainy uratują nasz transport? W poszukiwaniu truckerów

0 220

Polski transport nie może uporać się z brakiem kierowców. Według szacunków Północnej Izby Gospodarczej brakuje ich obecnie ok. 120 tys. Ratunek stanowią pracownicy ze Wschodu.

Na 25 tys. kierowców rezygnujących z zawodu do branży wchodzi 35 tys. nowych – to wciąż za mała dynamika, żeby zaspokoić potrzeby rynku. Jak wynika z danych agencji pracy Polrab, aby wypełnić wszystkie luki, każdego roku musiałoby się pojawiać ok. 60 tys. nowych truckerów. Szanse na to są jednak mało realne.
Od kwietnia 2021 r. na polskim rynku łatwiej zatrudniać kierowców bez polskiego paszportu. W efekcie właściciele firm transportowych nie muszą uzyskiwać od starosty potwierdzenia, że w bazie lokalnego urzędu pracy nie ma potencjalnych pracowników o pożądanych umiejętnościach. To prosta droga do skrócenia formalności i podpisania umowy z nowym kierowcą, jednak zdaniem Tomasza Czyża, eksperta GBOX z Grupy INELO, przedsiębiorcy transportowi rzadko w poszukiwaniu pracowników udają się do urzędów pracy.

POLECAMY

Dlaczego w Polsce brakuje kierowców?

Branża transportowa, szczególnie w Polsce, będącej liderem tej branży w Europie, rozwija się szybko. Wpływa na to między innymi rozwój e-commerce – w oczywisty sposób uzależnionej od transportu. Skoro pracy jest pod dostatkiem, dlaczego na rynku wciąż brakuje kierowców?
– Sam brak kierowców to naprawdę szeroki temat. Nie jest to praca dla każdego, ponieważ nie wszyscy mają predyspozycje do kierowania dużymi pojazdami. Winna jest też słaba infrastruktura. Ciężarówki w trasie nie mają gdzie parkować, a same miejsca postojów i odpoczynków nie mają często żadnego zaplecza sanitarnego i gastronomicznego. Myślę, że młodych ludzi może odstraszać też wizja wyjazdów na 2–3 tygodnie i życie w kabinie ciężarówki daleko od rodziny. W Polsce brakuje też kształcenia w kierunku zawodu kierowcy pojazdów ciężarowych, a sami kierowcy często miewają różne ścieżki zawodowe. Najczęściej zaczynają od transportu krajowego, kończąc jako pracownicy transportu międzynarodowego. Znajdują pracę w zachodnich firmach, licząc na wyższe wynagrodzenie czy uprawnienia emerytalne – mówi Tomasz Czyż..

Kierunek – Zachód

Ukraina i Białoruś to dwa wiodące kraje, z których do Polski przyjeżdżają kierowcy. Na kolejnych miejscach znajduje się Gruzja, a nawet Nepal, Wietnam i Indie. Firmy, w których niekiedy 100% załogi to obcokrajowcy, można najczęściej spotkać przy zachodniej granicy z racji dużego odpływu polskich...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy