Zarówno wskaźniki publikowane przez agencję Bloomberg, jak i te opracowywane przez Światową Organizację Handlu wyraźnie wskazują na słabnącą dynamikę wzrostu światowej wymiany towarowej. Odkąd w 2017 r. zanotowano ich najwyższy od 6 lat poziom, systematycznie kolejne prognozy są obniżane i na 2019 r. wynoszą już 3,7%. Głównym czynnikiem są restrykcyjne decyzje poszczególnych państw odnoszące się do wymiany handlowej, ale nie bez znaczenia jest również stale rosnące zagrożenie naturalnymi kataklizmami.
REKLAMA
E-wyzwania
Autorzy raportu „Transport tracker. Global trade – the new normal” wskazują także na zmiany, które na handlowej mapie świata przynosi rozwój nowoczesnych technologii, takich jak druk 3D, Internet Rzeczy czy sztuczna inteligencja. Z drugiej strony nie sposób pominąć działań zmierzających do ograniczenia kosztów handlu. Chiński projekt One Belt, One Road czy strefa wolnego handlu na Pacyfiku to główne przykłady takich działań, dzięki którym autorzy projektu ze spokojem patrzą na przyszłość światowej branży transportowej.
Decydujący element kształtujący koszty transportu, czyli ceny ropy naftowej, w ostatnich latach przypominał przejażdżkę kolejką górską. Od 2014 r. ceny zanotowały rekordy zarówno w zakresie najniższego, jak i najwyższego poziomu. Odkrycie złóż łupkowych w Stanach Zjednoczon...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!