Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bez paniki, ale ostrożnie o przyszłości. OCRK zbadało nastroje polskich przewoźników drogowych
OCRK zbadało nastroje polskich przewoźników drogowych

BAZA WIEDZY | 17 marca 2020 | NR 3
106

Przedstawiciele polskiej branży transportowej nie mają wątpliwości, że czeka ich trudny czas. Dla wielu z nich to być albo nie być funkcjonowania ich biznesu. Co stanowi największe wyzwanie w kolejnych latach?

W najnowszym badaniu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) aż połowa firm wskazała na brak wykwalifikowanej kadry pracowników.

Na drugim miejscu znalazły się skomplikowane regulacje i przepisy w ustawodawstwie – rodzimym i zagranicznym. Natomiast pierwszą trójkę zamyka pakiet mobilności, czyli temat, który od wielu miesięcy podgrzewa europejską scenę polityczną, a także polski rynek transportu drogowego. 

Badanie OCRK zostało opracowane na podstawie danych statystycznych i odpowiedzi zebranych od ponad 260 przedstawicieli polskich firm sektora transportu drogowego. Wnioski nakreślają nastroje i obawy rodzimych przewoźników. Wynika z nich, że największym zagrożeniem dla firm tego sektora wciąż pozostaje kwestia braku wykwalifikowanej kadry kierowców. Wszystko wskazuje również na to, że ten negatywny trend nie tylko utrzyma się na rynku w najbliższych latach, ale może się w przyszłości znacząco pogłębić. Według danych GUS coraz więcej Polaków będzie opuszczać rynek pracy przy jednocześnie zmniejszającej się liczbie pracowników, którzy rozpoczynają swoją karierę zawodową. Ostrożne szacunki wskazują, że do 2050 r. liczebność drugiej grupy może być mniejsza nawet o 5 mln. Wśród nich znajdują się pracownicy transportu.

POLECAMY

– Brak wykwalifikowanej kadry to z perspektywy ostatnich lat największe wyzwanie, z którym mierzy się polska branża transportowa. Jednym z głównych powodów deficytu kadrowego może być fakt, że to jedna z najbardziej starzejących się grup zawodowych w Europie. Kierowcy w polskich przedsiębiorstwach przewozowych w większości są w średnim wieku, a tylko 15% z nich stanowią osoby mające 21-30 lat. Obecnie mamy do czynienia z brakiem nawet 100 tys. pracowników, a wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach liczba wakatów może zwiększyć się nawet o 200 tys. W jaki sposób radzą sobie przewoźnicy? Coraz częściej rozwiązaniem staje się zatrudnienie pracownika ze Wschodu. Obecnie już 14% kierowców to obcokrajowcy, głównie z Ukrainy – mówi Kamil Wolański, ekspert 
OCRK.

 

W labiryncie legislacji

Blisko 4 na 10 przedstawicieli branży transportowej, którzy wzięli udział w badaniu OCRK, wskazało jako jedno z głównych utrudnień w prowadzeniu firmy transportowej – zrozumienie i dostosowanie się do skomplikowanych i wciąż zmieniających się przepisów w polskim ustawodawstwie. We wrześniu ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja ustawy dotyczącej transportu drogowego w Polsce. Następnie zaczęły obowiązywać jeszcze bardziej restrykcyjne zasady w zakresie zgłaszania towarów wrażliwych, czyli ustawa SENT. Natomiast od czerwca 2019 r. w każdym fabrycznie nowym pojeździe ciężarowym obligatoryjnie muszą działać tzw. inteligentne tachografy. To tylko kilka przepisów, które w ostatnich miesiącach towarzyszyły transportowcom. Sen z powiek spędzają też europarlamentarzyści, którzy wykonali następny krok na ścieżce legislacyjnej prowadzącej do zatwierdzenia pakietu mobilności. Zatem czy jest się czego bać?

Na podium, ale bez gratulacji

W przeprowadzonym badaniu zapytaliśmy również respondentów o nastroje i obawy względem kluczowych i niekorzystnych z punktu widzenia prz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy