Dołącz do czytelników
Brak wyników

Tworzymy system nerwowy łańcucha dostaw. Rozmowa z Piotrem Dopierałą, dyrektorem ds. logistyki LPP

BAZA WIEDZY | 3 marca 2020 | NR 6
114

O przekładaniu doświadczeń zawodowych, bitwie o talenty, wizji centrum dystrybucji w Brześciu Kujawskim jako Warehouse 4.0 i budowaniu zespołu na trudne czasy – z Piotrem Dopierałą, dyrektorem ds. logistyki LPP, rozmawia Magdalena Libiszewska.

Przez kilkanaście lat związany był Pan zawodowo z METRO Group. Jak doświadczenie niemieckiego koncernu handlowego przekłada Pan na obecne zadania w LPP?

POLECAMY

Biznes operacyjny METRO Group i LPP różnią się diametralnie. Branża modowa ma swoje specyficzne wymagania, dlatego też trudno mówić o możliwości bezpośredniego przekładania rozwiązań. Różne są też kultury organizacyjne obu firm. METRO Group to duża organizacja ze sformalizowanymi strukturami i sposobem działania. Natomiast w LPP działamy bardzo elastycznie, tak aby móc szybko dostosowywać się do sytuacji rynkowej. Mówimy wręcz, że nasza kultura organizacyjna jest antykorporacyjna. To, co z kolei mogłem przenieść z doświadczeń pracy w METRO Group, to przede wszystkim doświadczenie w zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw dużej międzynarodowej organizacji. Wieloletnie doświadczenie w tym zakresie to dla mnie – jako menedżera – spora wartość. Staram się obecnie przenosić najlepsze rozwiązania na grunt LPP. Dobrym przykładem może tu być zarządzanie zespołami interkulturowymi. W LPP dotychczas działaliśmy centralnie, większość operacji była sterowana bezpośrednio z Polski. Obecnie nasza sprzedaż zagraniczna przewyższa już sprzedaż w Polsce. Trend będzie się utrzymywał, ponieważ zagraniczne rynki mają dużo większą dynamikę wzrostu sprzedaży niż Polska, będąca dla nas już rynkiem nasyconym. Stąd też kładziemy duży nacisk na rozwój struktur międzynarodowych – sprzedażowych i logistyki (retail i e-commerce). Niedawno otworzyliśmy nasze Fulfillment Centre w Rumunii, a z początkiem roku planujemy otwarcie kolejnego na Słowacji. Wokół nowej sieci dystrybucji powstaje też nowa organizacja. Zespoły, które budujemy, stają się coraz bardziej międzynarodowe, a to wiąże się z różnymi sposobami podejścia do pracy – do komunikacji, działania, motywacji. Tych różnic często nie widać na pierwszy rzut oka, ale one są i jeśli chcemy być efektywni, musimy brać je pod uwagę, być ich świadomi. Pomaga to w zrozumieniu sposobu funkcjonowania biznesu na lokalnym rynku i odpowiedniego dostosowania sposobu pracy do tych warunków. Menedżerom w moim zespole powtarzam, że odpowiedniego doświadczenia, wyczucia biznesowego i zrozumienia nie nauczą się w szkole. Tylko bezpośrednia obserwacja pracy kolegów za granicą, współpraca z nimi i otwartość pozwolą im zdobyć tę tak potrzebną wiedzę. Musimy być świadomi, że sposoby sprawdzone w naszych zespołach w Polsce niekoniecznie zadziałają w zespołach za granicą…

Jak wypada porównanie niemieckiego rynku w kontekście automatyzacji procesów logistycznych do aktualnej sytuacji w Polsce? Co nas różni, a co wyróżnia?

Rynki Europy Zachodniej – niemiecki, norweski, holenderski, szwajcarski – dużo wcześniej poszły w kierunku automatyzacji z kilku powodów. Pierwszy to znaczący koszt siły roboczej. Im on jest wyższy, tym oczywiście wyższy staje się stopień automatyzacji. Drugim powodem jest mała dostępność gruntów pod inwestycje logistyczne, czego nie doświadczamy w Polsce, przekładająca się na wyższy koszt powierzchni. Trzecim – skala działalności. Za zachodnią granicą znajdują się po prostu duże przedsiębiorstwa działające w skali globalnej i wielkość biznesu pozwoliła na spore inwestycje w automatykę. W Polsce inwestycje w zaawansowaną automatykę zaczęły się pojawiać dopiero w ostatnich latach. Jest to związane oczywiście ze zmniejszającą się dostępnością pracowników, ale także z lokowaniem u nas centrów dystrybucyjnych zagranicznych przedsiębiorstw, które obsługują stąd zarówno rynek lokalny, jak i Europę Zachodnią. Takich przypadków w branży fashion jest kilka. 
Kolejną ważną różnicą są kompetencje w obszarze automatyzacji – w projektowaniu, zastosowaniu i optymalnym wykorzystaniu automatyki. W tym zakresie doświadczenie jest niezwykle cenne. Zautomatyzowane systemy nie działają na zasadzie plug and play. Żeby w pełni wykorzystać ich potencjał, musimy mieć wiedzę, jak nią zarządzać w codziennej praktyce. Te kompetencje są nadal dużo większe za zachodnią granicą, a nam specjalistów w tym zakresie brakuje. Musimy być świadomi, że dotyczy to nie tylko logistyki, ale również produkcji. Tutaj będzie się toczyć bitwa o talenty, dla których praca w logistyce niestety często nie jest pierwszym wyborem…

Porozmawiajmy o tej bitwie o talenty. 

To jest ogromne wyzwanie, nad którym intensywnie pracujemy. Jednym z głównych elementów jest zwiększenie atrakcyjności pracy w logistyce, umożliwiające nam przyciągniecie i utrzymanie kluczowych pracowników. Modelowym przykładem będzie nasz obiekt w Brześciu Kujawskim. Obiekt ten będzie łączył aspekty zrównoważonego rozwoju z atrakcyjnym środowiskiem pracy. We współpracy z firmą JLL zbieramy informacje na temat nowo powstających inwestycji logistycznych z całego świata, w szczególności tych wysoce zautomatyzowanych. Analizując je, szczególną uwagę zwracamy na aspekty współpracy człowieka z maszyną. Zdajemy sobie sprawę, że w przypadku naszej branży, nawet przy wysokim stopniu automatyzacji, wiele operacji będzie wykonywanych manualnie (np. pakowanie, obsługa zwrotów, VAS). Obsługa centrum dystrybucyjnego branży fashion wymaga kilkakrotnie więcej pracowników na metr kwadratowy w porównaniu z centrami dystrybucyjnymi z innych branż. Rozwiązania architektoniczne i funkcjonalne muszą uwzględniać ten fakt. Zobrazuję to przykładem. Jeśli świetnie zaprojektowane pod względem ergonomicznym stanowisko pakowania umiejscowimy przy głośnym przeno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy