Telematyczne skomunikowanie. Jak telematyka zmienia zarządzanie flotami transportowymi?

RAPORT

Z raportu „Fleet Management in Europe 2020” wynika, że stopień nasycenia rynku rozwiązaniami telematycznymi do zarządzania flotą wynosi dla krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej nieco ponad 22%. To stosunkowo niewiele, zwłaszcza że stosujący już tego rodzaju rozwiązania chwalą je. Co piąty klient wskazuje np. że wdrożenie telematyki pozwoliło mu na redukcję ponad połowy pustych przebiegów.

Telematyka to nie jest już tylko GPS w samochodzie, ale coraz bardziej efektywny system gromadzący i przetwarzający ogromny zakres danych o pojazdach, kierujących i odbytych podróżach. Wspomaga zarządzanie i podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych, ale o tym, na ile jest to skuteczne narzędzie, decydują sami użytkownicy. Najważniejszymi funkcjonalnościami systemów telematycznych według badań ankietowanych są: monitoring i lokalizacja pojazdów, a także raportowanie (o zużyciu paliwa, czasie pracy itp.), a następnie bezpieczeństwo, optymalizacja tras i zamówień oraz obsługa danych z tachografów. 
Korzyści są tym większe, im większa jest liczba danych o kierowcach i pojazdach, im więcej funkcjonalności systemu wykorzystujemy. Przykładowo, co podkreślają dostawcy WEBFLEET Solutions, kierowca korzystający z nowoczesnego terminala w pojeździe ma nie tylko profesjonalną nawigację i informacje o natężeniu ruchu drogowego, ale także asystenta, który w trakcie jazdy podpowiada i uczy najbardziej ekonomicznego i ekologicznego stylu prowadzenia, zapewnia dwustronną komunikację z biurem oraz dostęp do potrzebnych systemów wykorzystywanych w firmie. Trasy i kolejność obsługi zleceń ma z góry zaplanowane i zoptymalizowane i nie musi zaprzątać sobie głowy żadną administracyjną, „papierkową” robotą. Godziny pracy są rejestrowane i odpowiednio rozliczane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dostawca EVA Eurowag zaznacza, że rozwiązania przynoszą korzyści bez względu na rozmiary firm, sprawdzają się także w tych relatywnie niewielkich, np. posiadających kilka ciężarówek. W nich w szczególności ułatwiają dyspozytorowi planowanie tras, co w połączeniu z monitorowaniem pracy na biegu jałowym i znajomością cen paliwa na drogach może przynieść znaczne oszczędności. 
Zdaniem Pawła Panfila, dyrektora Działu Telematyki Grupa DBK, najciekawsze efekty wdro...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy