Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

1 kwietnia 2021

NR 2 (Marzec 2021)

Telematyczne skomunikowanie. Jak telematyka zmienia zarządzanie flotami transportowymi?

0 112

Z raportu „Fleet Management in Europe 2020” wynika, że stopień nasycenia rynku rozwiązaniami telematycznymi do zarządzania flotą wynosi dla krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej nieco ponad 22%. To stosunkowo niewiele, zwłaszcza że stosujący już tego rodzaju rozwiązania chwalą je. Co piąty klient wskazuje np. że wdrożenie telematyki pozwoliło mu na redukcję ponad połowy pustych przebiegów.

Telematyka to nie jest już tylko GPS w samochodzie, ale coraz bardziej efektywny system gromadzący i przetwarzający ogromny zakres danych o pojazdach, kierujących i odbytych podróżach. Wspomaga zarządzanie i podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych, ale o tym, na ile jest to skuteczne narzędzie, decydują sami użytkownicy. Najważniejszymi funkcjonalnościami systemów telematycznych według badań ankietowanych są: monitoring i lokalizacja pojazdów, a także raportowanie (o zużyciu paliwa, czasie pracy itp.), a następnie bezpieczeństwo, optymalizacja tras i zamówień oraz obsługa danych z tachografów. 
Korzyści są tym większe, im większa jest liczba danych o kierowcach i pojazdach, im więcej funkcjonalności systemu wykorzystujemy. Przykładowo, co podkreślają dostawcy WEBFLEET Solutions, kierowca korzystający z nowoczesnego terminala w pojeździe ma nie tylko profesjonalną nawigację i informacje o natężeniu ruchu drogowego, ale także asystenta, który w trakcie jazdy podpowiada i uczy najbardziej ekonomicznego i ekologicznego stylu prowadzenia, zapewnia dwustronną komunikację z biurem oraz dostęp do potrzebnych systemów wykorzystywanych w firmie. Trasy i kolejność obsługi zleceń ma z góry zaplanowane i zoptymalizowane i nie musi zaprzątać sobie głowy żadną administracyjną, „papierkową” robotą. Godziny pracy są rejestrowane i odpowiednio rozliczane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dostawca EVA Eurowag zaznacza, że rozwiązania przynoszą korzyści bez względu na rozmiary firm, sprawdzają się także w tych relatywnie niewielkich, np. posiadających kilka ciężarówek. W nich w szczególności ułatwiają dyspozytorowi planowanie tras, co w połączeniu z monitorowaniem pracy na biegu jałowym i znajomością cen paliwa na drogach może przynieść znaczne oszczędności. 
Zdaniem Pawła Panfila, dyrektora Działu Telematyki Grupa DBK, najciekawsze efekty wdrożenia autorskiego systemu telematycznego DBK widać w tych firmach, które dotychczas nie korzystały z żadnej usługi zarządzania flotą. – W takich okolicznościach efektywność oraz możliwości firmy transportowej zmieniają się często o 180 stopni, nie tylko w zakresie lepszej komunikacji z pojazdem, ale także odciążenia i ułatwienia pracy pracownikom biurowym – konkluduje Paweł Panfil. 

POLECAMY

Telematyka daje przewagę 

Zadaniem rozwiązań telematycznych jest, najogólniej mówiąc, rejestrowanie i przekazywanie informacji z pojazdów do systemu nadzorującego ich wykorzystanie. Dane te są bazą wiedzy o tym, gdzie i jak operuje pojazd, a wraz z nim jego kierowca. To nie wszystko – pozwalają też uzyskać konkretne korzyści, dające przewagę w rynkowej konkurencji. 
Główną ideą telematyki transportowej jest to, by usprawnić łańcuch dostaw, by było jak najszybciej i akceptowalnie kosztowo. Zdaniem ekspertów, w komunikacji między kierowcami ciężarówek a systemami zarządzającymi ciągle najczęściej stosuje się rozwiązania najbardziej uniwersalne – wykorzystujące smartfony z mobilnym dostępem do sieci. Komunikacja głosowa traci jednak na znaczeniu, pozostaje kanałem do weryfikacji lub w nagłych przypadkach. W przeciwieństwie do klasycznej komunikacji telefonicznej możliwości komunikacji przez system telematyczny są znacznie bardziej rozległe i zaawansowane technologicznie: od prostych wiadomości tekstowych, przez bardziej złożone procesy zarządzania zleceniami i ich aktualizacje, do przesyłania obrazów między kierowcą a pracownikami biura. Oprócz redukcji kosztów istotną korzyścią z komunikacji przez systemy telematyczne jest także możliwość całkowitego monitorowania przebiegu komunikacji i przesyłanych wiadomości w dowolnym momencie, gdyż wszelkie formularze oraz pliki integrowane są bezpośrednio z systemem w biurze. 
Większe przedsiębiorstwa z branży TSL wykorzystują bardziej zaawansowane rozwiązania, rozszerzające wachlarz funkcji z samego monitoringu o np. nawigację GPS, komunikację (głosową lub typu chat) na linii kierowca – dyspozytor, planowanie i przesyłanie przez centralę tras do kierowcy (z opcją potwierdzenia jej przyjęcia), powiadomienia o przekroczeniach zadanych parametrów (np. wyjechanie poza wyznaczony korytarz ruchu), identyfikację stylu jazdy kierowcy, ale też czujniki temperatury czy otwarcia klapy (wszystko dostępne w czasie rzeczywistym). 
Telematyka daje także przewagę, bo może generować oszczędności w funkcjonowaniu floty przez usprawnienie administracji pojazdami (znajomość położenia, miejsc i długości postojów itp.), wdrażanie zasad ecodrivingu, niższej szkodowości.        

„Klęska” urodzaju

Oferta rozwiązań telematycznych adresowanych do posiadaczy pojazdów użytkowych jest dość szeroka. WEBFLEET Solutions zaprezentował niedawno najnowszą wersję Driver Terminal PRO: tablet PRO 8475, wyposażony w zaawansowane technologie, w tym łączność LTE i usługi Google TM. 
W połączeniu z oprogramowaniem do zarządzania flotą Driver Terminal PRO łączy kierowców i firmy. Zawiera szereg funkcji w jednym urządzeniu, w tym zarządzanie wyjazdami, dwukierunkową komunikację między kierowcami i menedżerami floty oraz moduł ekonomicznej jazdy OptiDrive 360. 
Ten ostatni umożliwia kierowcom poprawę osiągów jazdy dzięki informacjom wizualnym i dźwiękowym. oraz automatyczne rejestrowanie czasu pracy i przebiegu, co pomaga flotom w przestrzeganiu przepisów. 
PRO 8475 jest przeznaczony do użytku wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Producent poleca go kierowcom, którzy muszą obsługiwać urządzenie kilka razy dziennie w potencjalnie trudnych warunkach i przez dłuższy czas. Tablet wyposażono w usługi Google TM, w tym powiadomienia push. Łączność bezprzewodowa LTE obsługuje szybkie prędkości pobierania, a także Wi-Fi, Bluetooth i NFC / RFID. System nawigacji łączy dane drogowe TomTom LIVE z zaawansowanymi algorytmami, by wybrać najbardziej odpowiednie trasy i precyzyjnie oszacować czas przybycia (ETA). Wstępnie zainstalowane mapy są również dostępne do użytku w trybie offline. Wśród funkcji połączonych z rozwiązaniem WEBFLEET jest płynne zarządzanie przesyłkami i zamówieniami (uwzględniane między kierowcami a bazą). 
Propozycją Grupy DBK jest autorski system zarządzania flotą DBK Fleet Management. Dzięki temu rozwiązaniu firma transportowa otrzymuje szereg informacji dotyczących swojej floty pojazdów, w tym: bieżące położenie, parametry z szyny CAN, dane z tachografu, parametry diagnostyczne pojazdu… – System telematyczny Grupy DBK przeznaczony jest dla wszystkich pojazdów dostępnych na rynku europejskim. W przypadku pojazdó...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy