Dołącz do czytelników
Brak wyników

Tak, jest na wysokim poziomie. Rozmowa z Waldemarem Mossem, współwłaścicielem expondo

BAZA WIEDZY | 17 marca 2020 | NR 3
55

O rozwoju obszaru logistyki firmy i wyzwaniach stojących przed siecią dystrybucji w e-commerce z Waldemarem Mossem, współwłaścicielem expondo, rozmawia Janusz Mincewicz.

 

Grupa expondo z siedzibą w Berlinie i w Zielonej Górze to producent oraz internetowy sprzedawca sprzętu dla profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki. Jakie wyzwania związane z logistyką stają przed firmą działającą na 28 różnych rynkach?

expondo stoi przed kilkoma wyzwaniami dotyczącymi sieci dystrybucji. Pierwszym jest brak w pełni zintegrowanej sieci przewoźników, dlatego często przesyłki są dostarczane do innych jednostek biznesowych tej samej firmy w innym kraju lub do firmy współpracującej lokalnie. Wpływa to na wydłużenie się czasu tranzytu, spadku dostępności usług dostawczych, a jednocześnie wzrostu kosztów transgranicznej wysyłki. Dla przykładu niski poziom integracji systemów IT ogranicza dostępność usług, takich jak rezerwacja dostaw do punktów odbioru czy za pobraniem. Taka sytuacja występuje nawet między jednostkami tej samej firmy. Co ciekawe, lokalny przewoźnik często jest w stanie zaoferować podobną usługę, ale z wykluczeniem usług przesyłek międzynarodowych.

Drugi problem to wysokie koszty wysyłki transgranicznej, które znacznie różnią się w zależności od kraju docelowego. Dla wysyłki międzynarodowej są one zwykle od 2 do 10 razy droższe w porównaniu do usługi krajowej. Kolejnym wyzwaniem jest brak przejrzystości cen przewoźnika. 

Trzeci obszar wyzwań to specyficzne dla każdego kraju, złożone przepisy podatkowe i celne. Przesyłki z punktu A do B początkowo są proste do nadania, ale złożoność rośnie proporcjonalnie do liczby rynków, na których działa. Wymagane są różne dane podstawowe, dokumenty celne i rejestracje podatkowe. 

Jak zatem staracie się zoptymalizować koszty i zwiększyć wydajność łańcucha dostaw?

Najważniejsze są dane i informacje. Posiadając nad nimi pełną kontrolę, automatycznie przenosimy wydajność łańcucha dostaw na wyższy poziom. Stąd potrzeba pełnej przejrzystości każdego etapu procesu: od zamówienia do momentu wysyłki do magazynu, aż po dostawę do klienta końcowego. Kluczowe są także dane z raportów dostarczanych przez punkty kontroli jakości, które są podstawą do wdrożenia automatyzacji. Ważnym aspektem jest również podtrzymywanie dobrych relacji z dostawcami usług, które pomagają szybciej rozwiązywać powstające problemy oraz dają możliwość testowania nowych produktów i usług.

Czy Pana zdaniem wydajność łańcucha dostaw expondo jest już na wysokim poziomie?

Z każdym dniem wydajność łańcucha dostaw w expondo jest coraz wyższa, co potwierdzają za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy