Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU , OTWARTY DOSTĘP

7 października 2021

NR 5 (Wrzesień 2021)

Start the logistics up! Nowoczesna logistyka w rękach start-upów

0 34

Firmy logistyczne coraz częściej wykorzystują innowacje do budowania przewagi nad konkurentami. Z pomocą przychodzą start-upy, które oferują nowoczesne i często nietuzinkowe rozwiązania. Zobaczmy, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by nie zostać w tyle w logistycznym wyścigu.

Przez innowację należy rozumieć nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej organizacji i który został udostępniony potencjalnym użytkownikom (produkt) lub wprowadzony do użytku przez jednostkę (proces). Innowacją jest też zmiana modelu biznesowego, który zapewnia sukces, łączy w sobie metodę lepszego zaspokajania potrzeb użytkowników w stosunku do tego, co może zapewnić konkurencja, oraz formułę zysku umożliwiającą uzyskiwanie dochodów z faktu dostarczania klientom czegoś użytecznego lub wartościowego.
W tym samym czasie rozwiązywaniem szczegółowych problemów organizacji i konsumentów zajmują się start-upy, czyli nowo utworzone przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja poszukująca modelu biznesowego, który zapewniłby jej zyskowny rozwój. Cechami start-upów są: 

POLECAMY

  • krótka historia działania (do 5–10 lat),
  • innowacyjność, w wielu przypadkach wyprzedzająca rynek o kilka lat, 
  • skalowalność biznesu (rozumiana jako umiejętność zwiększania przychodów ze sprzedaży firmy, bez zwiększania podstawowych kosztów operacyjnych), 
  • ryzyko związane z inwestycją, a w przypadku zwrotu z inwestycji wyższy ROI.

Cyfryzacja 

Pandemia stała się szansą na szybki rozwój w szczególności tych biznesów, które wcześniej przeszły transformację cyfrową. Branża e-commerce stała się najważniejszym beneficjentem kryzysu, gdyż wiele procesów było z zasady ucyfrowionych. Największe wyzwanie stanęło natomiast przed logistyką. Pandemia spowodowała, o czym wspomina raport firmy McKinsey, przyspieszenie w procesach pracy zdalnej i cyfrowej współpracy. Zwiększył się popyt na usługi i towary zamawiane online. A co za tym idzie – zmieniła się forma świadczenia usług i zwiększyła się szybkość dostawy. W organizacjach coraz bardziej dynamicznie zachodzą zmiany w zakresie stosowania zaawansowanej technologii, głównie do podejmowania szybkich decyzji w czasie niepewności. Pandemia wywarła olbrzymi wpływ na zmianę potrzeb i oczekiwań klientów. Klient stał się bardziej cyfrowy i wymagający. Zwiększyła się liczba nowych klientów cyfrowych, a także zakres produktów kupowanych w kanale internetowym. Dynamicznie postępuje migracja danych do chmury. Te biznesy, które w porę nie zastosowały w procesach operacyjnych chmury obliczeniowej, miały olbrzymie problemy w przejściu na pracę zdalną. Warto bacznie monitorować zmiany w obszarze „last mile”. Ostatnia mila na naszych oczach ewoluuje z domeny operatora pocztowego, poprzez dużą rolę firm kurierskich do wiodącej roli paczkomatów. Z pozoru rynek wydaje się stabilny i podzielony między konkurentów. Nic bardziej mylnego. Wkrótce przekroczymy w Polsce 1 mld dostarczanych paczek rocznie. W dostawy ostatniej mili wchodzą platformy takie jak Allegro i duże sklepy internetowe. Wejście Aliexpress i Amazon pozostaje kwestią czasu. Duże sieci handlowe głowią się nad strategią dostaw do konsumentów. Intensywnie rozwijane są także metody hybrydowe dostarczania przesyłek z wykorzystaniem np. wielu niezależnych podmiotów lub tłumu. Pandemia wywarła także olbrzymi wpływ na wzrost wydatków na cyberbezpieczeństwo. Praca zdalna, udostępnienie danych z wykorzystaniem publicznego internetu dało pole do nadużyć i zewnętrznych ataków hakerskich.

Trendy

Obecnie start-upy koncentrują się na rozwiązywaniu problemów w wielu obszarach.
Automatyzacja – zautomatyzowane procesy wpływają na ograniczenie występowania błędów i wymagają mniej czasu pracy. Redukcja błędów w dostawach stała się kluczowa w wyniku wzrostu zakupów online w ostatnim roku.
Robotyzacja – roboty są bardziej efektywne w przemieszczaniu się i w powtarzalnych pracach niż człowiek, oszczędzają przy tym czas i zasoby ludzkie. Roboty efektywnie wykorzystują algorytmy sztucznej inteligencji.
Sieć 5G – masowa dostępność sieci 5G przyspieszy wymianę informacji. Dzięki temu dane z łańcucha dostaw będą dostępne w czasie rzeczywistym. Zmiany w logistyce będą koncentrować się na natychmiastowym dostępie do informacji w celu podejmowania decyzji w odpowiednim czasie.
Blockchain – bezpieczeństwo danych w sieci staje się kluczowe. Podobnie jak terminowość dostaw towarów. Śledzenie całego procesu w czasie rzeczywistym pozwala na precyzyjne planowanie operacji logistycznych.
Drony – jednym z rozwiązań dla niedogodności związanych z transportem mogą by...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy