Sprowadzamy drony na ziemię. Przykłady realnego wykorzystania dronów w logistyce i nowe pomysły

PRODUKTY

Eksperci tonują emocje, podkreślając, że wprawdzie możliwości dronów rosną, ale jeszcze przez długi czas nie będą one w stanie uzyskać znaczącego wpływu na globalną logistykę. Powód jest dość prozaiczny: ilości i tonaż towarów są po prostu zbyt duże. Jako dowód podaje się liczby, np. w Europie przy dostarczaniu przesyłek wykonywanych jest rocznie ponad 2,2 mld tonokilometrów. Dla dronów to ładunek zdecydowanie „nie do przerobienia”. Konstruktorzy robią jednak swoje.

Sensacją było, gdy niemal trzy lata temu w Anglii Amazon udanie dostarczył przesyłkę swojemu klientowi za pomocą drona. Dziś tego rodzaju rozwiązań jest więcej. Napędzane bateriami drony mogą się wznosić na wysokość kilkuset metrów, latać z prędkością nawet ponad 80 km/h. Pomysłowość operatorów nie zna granic. Już dziś myśli się o rozwiązaniach łączonych. Mercedes-Benz Vans pokazał niedawno model adVANce, w pełni elektryczny samochód użytkowy dysponujący zautomatyzowaną przestrzenią ładunkową oraz zintegrowanymi dronami dostawczymi. Przykładowo, jeśli dostawca paczki zatrzyma swój pojazd w dzielnicy mieszkalnej, dostawa przesyłek może odbyć się nie tylko osobiście, ale i autonomicznie, drogą powietrzną. Efektywność pracy w ostatniej fazie dostawy ma wzrosnąć o 50%. Zdaniem ekspertów MHP, realne jest też upowszechnienie tzw. latających magazynów, czyli gigantycznych sterowców spełniających rolę składów wypełnionych materiałami lub opakowaniami. Paczki bezpośrednio z takich magazynów trafiałyby do klienta końcowego autonomicznie, za pomocą dronów. 
To kwestia przyszłości, zejdźmy jednak na ziemię. 

Kooperacja z dostawczakiem

UPS poinformował, że z powodzeniem przetestował dostawy za pomocą drona, który startuje z górnej części samochodu kurierskiego. Innowacyjność rozwiązania polega na tym, że dron autonomicznie dostarcza p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy