Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sposób na logistykę miliona dostaw. Rozmowa z Katarzyną Słabowską, dyrektor Departamentu Logistyki Żabka Polska

BAZA WIEDZY | 19 marca 2020 | NR 4
129

O skoku sieci sklepów Żabka  w cyfrową transformację, organizacji smart city logistics i teście zeroemisyjnego e-Craftera z Katarzyną Słabowską, dyrektor Departamentu Logistyki firmy Żabka Polska, rozmawia Magdalena Libiszewska.

 

POLECAMY

Ile z 5700 sklepów Żabki znajduje się w ścisłym centrum polskich miast? Jaka część z nich to punkty odbioru paczek kontrahentów Żabki?

Sklepy naszej sieci są zlokalizowane w najbardziej atrakcyjnych punktach, w centrach miast, o bardzo wysokim natężeniu ruchu. Spora ich część znajduje się w ścisłym centrum. O skali, w jakiej funkcjonujemy, świadczy fakt, że ponad 12 mln Polaków ma mniej niż 300 m do najbliższego sklepu Żabka. Zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw do takich lokalizacji wymaga odpowiedniego podejścia do planowania i obsługi sklepów. Wszystkie Żabki oferują w ramach „Wygodnych Usług” możliwość nadania lub odbioru przesyłek kurierskich Poczty Polskiej oraz DHL Parcel, co zwiększa liczbę naszych klientów, ale również ruch wokół sklepów. 

Jak zatem zorganizowane są dostawy do tych sklepów?

Część sklepów obsługujemy bezpośrednio z pięciu magazynów, pozostałe punkty dostaw realizowane są dodatkowo z 21 terminali przeładunkowych. Korzystamy z pracy kilku tysięcy ludzi, w tym kilkuset kierowców, którzy rocznie przemierzają ponad 30 mln km. Dodam, że w tym okresie, wykonując ok. milion dostaw, wywozimy z magazynów ok. miliard kilogramów towaru.

Czy są jakieś szczególne ich warunki? 

Dostawy do sklepów realizowane są w ciągu całego tygodnia, w 24 h od złożenia zamówienia. Ponad 80% sklepów obsługiwanych jest logistycznie co drugi dzień. Lokalizacje, do jakich docieramy, to centra miast, gdzie nie ma parkingów, miejsc odkładczych i ramp, dlatego dostawa musi trwać jak najkrócej, bez zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu sklepów. Każdy z naszych kierowców wyposażony jest w elektryczny wózek paletowy, który ułatwia dotarcie bezpośrednio do sklepu. Z uwagi na małą powierzchnię sprzedaży (ok. 70-100 m²) i brak dużego zaplecza dostawy do sklepów muszą być częste i personalizowane, by móc uwzględnić specyfikę lokalnego klienta. Potrafimy realizować dostawy nawet pojedynczych produktów, kiedy to zamówienie złożone jest przez franczyzobiorcę tego samego dnia. Standardowo ponad 70% dostaw realizowanych jest w godzinach przedpołudniowych, gdzie w dużej mierze dostępne są „okna czasowe” podjazdu do sklepów. Dostawy poranne są także zgodne z polityką sprzedażową Żabki, spora część oferowanych przez nas produktów to towary śniadaniowe: kanapki, sałatki, smoothie, których nasi klienci poszukują w naszych sklepach każdego dnia rano. Chcąc opowiedzieć na ich potrzeby i zapewnić dostępność towaru, musimy dysponować efektywnymi rozwiązaniami logistycznymi. 

Co w Pani opinii powinna oznaczać smart city logistics?

Nowoczesna logistyka miejska powinna skupić się na planowaniu i wdrażaniu efektywnych usług logistyki transportu towarowego i nowych koncepcji dystrybucji towarów. Poprawa efektywności dystrybucji towarów w oparciu o systemy informacyjne korzystające z najnowszych technologii. Mam na myśli optymalizację dostaw dzięki np. systemom śledzenia dostaw uwzgledniających różne, zmieniające się wskaźniki miejskie czy optymalizację procesu obiegu dokumentów. Smart city to także wykorzystanie aut niskoemisyjnych (auta o niskiej emisji spalin, hybrydowych czy aut elektrycznych), poprawiających jakość życia w miastach, poprzez redukcję hałasu, emisji zanieczyszczeń środowiska oraz smogu. Wyma...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy