Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

4 czerwca 2021

NR 3 (Maj 2021)

„Skazani” na automatyzację. Jak przyspieszyć obsługę logistyczną e-commerce zautomatyzowanymi rozwiązanymi magazynowymi?

0 58

Wraz z rozwojem branży e-commerce oczekiwania konsumentów rosną. Zamawianie jednym kliknięciem, dostawa na następny dzień, a w niektórych przypadkach tego samego dnia, możliwość bezpłatnego i jak najmniej kłopotliwego zwrotu towaru to wyzwania stawiane przed operatorami. To, jak oni poradzą sobie w tej rzeczywistości, buduje przywiązanie klienta do marki, umacnia pozytywny wizerunek na rynku.

W opinii specjalistów e-commerce podobnie jak cała gospodarka magazynowa „skazane” są na automatyzację, a przy szybkim rozwoju handlu elektronicznego automatyzacja będzie odgrywać coraz większą rolę. To ona pomoże nie tylko w realizacji zamówień w jak najkrótszym czasie, ale również w unikaniu pomyłek. Automatyczny transport pudełek wewnątrz stref magazynowych, końcowe pakowanie i wysyłka paczek wraz z ich posortowaniem według miejsca przeznaczenia to przykłady zastosowania rozwiązań z zakresu automatyki. Marcin Kozłowski, prezes zarządu Baumalog, podkreśla, że automatyzacja procesów magazynowych powinna być poprzedzona wnikliwą analizą potrzeb firmy. – Blokadą bywa brak specjalistów potrafiących rozsądnie poprowadzić ten proces oraz niepewność co do opłacalności inwestycji – w tym przypadku warto zwrócić się do firm mających doświadczenie i potrafiących spojrzeć na sprawę kompleksowo – tłumaczy nasz rozmówca.

POLECAMY

Sztuka kompletacji i sortowania

Odpowiednio prowadzona kompletacja, szczególnie w sektorze e-commerce, może wydatnie podnieść jakość całego procesu dostawy towaru. PROMAG oferuje sektorowi e-handlu najczęściej wielopoziomowe systemy transportu i komisjonowania, w których ścieżki kompletacji planowane są przez indywidualne algorytmy i zarządzane przez system WMS.  
W firmie Rotom podkreślają znaczenie multipickingu, czyli jak najszybszego kompletowania zamówień. Kompletacja wielozamówieniowa polega na połączeniu wielu zamówień w jedną listę pobrania, dzięki czemu wszystkie towary mogą być pobierane w jednym przejściu przez magazyn. Pobieranie partiami zwiększa wydajność i produktywność operatora, skracając czas chodzenia i maksymalizując ilości kompletacji. Do jego przeprowadzenia niezbędne są specjalnie skonstruowane wózki z odpowiednimi pojemnikami, co maksymalnie skraca czas trwania ścieżki zbierania. Magazynier ma szansę na zgromadzenie maksymalnej ilości mniejszych produktów w jednej rundzie. Wózek do komisjonowania (600 × 400 mm) zawiera 8 pojemników Euronorm, kosz skanera i kosz do przechowywania, dzięki czemu jest narzędziem do kompletacji wielu zamówień z różnych obszarów magazynu. 
Wśród nowych narzędzi ułatwiających kompletację jest Skypicker (kompletuje z prędkością 600 sztuk na godzinę). Samobieżne transportery kontenerowe nie tylko kompletują, ale też potrafią uzupełniać stanowiska pobierając towar z półek. Wraz z automatem do kompletacji Skypicker Exotec opracował też robota z ramieniem przegubowym, przeznaczonego do obsługi sztywnych przedmiotów o wadze do 2 kg (minimalny obszar pobierania 2 × 2 cm). 
– Robot do kompletacji można zintegrować z systemem Skypod za pomocą technologii Plug & Play. Wyposażony we własny moduł „Order Mover” powinien mieć możliwość pobrania czterech zamówień jednocześnie i przekazania ich do kolejnej stacji. Zamówienie można wtedy zakończyć ręczną kompletacją lub rozpocząć proces pakowania. Skypicker komunikuje się w czasie rzeczywistym z oprogramowaniem „Astar” i określa kolejność kontenerów, które mają zostać wysłane do różnych stacji kompletacji – tłumaczy Romain Moulin, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Exotec.
Przykłady rozwiązań kompletacyjnych w e-handlu można mnożyć. Arvato SCM Solutions wdrożył np. technologię sortowników podwieszanych Dematic u znaczącego gracza na rynku fashion. Powstało centrum dystrybucji o pow. prawie 50 tys. m2 do kompletacji (wydajność 120 tys. SKU). 
Rozwiązanie ma przyspieszyć realizację zamówień i skrócić czas, który zajmuje proces zwrotów. System podwieszany Dematic efektywnie i szybko procesuje zwroty (pozwolił zmniejszyć czas realizacji zwrotu z 2–7 dni do zaledwie jednej godziny). Obecnie możliwe jest przetwarzanie nawet 15 tys. sztuk w ciągu godziny. 

Regały i przenośniki

Karolina Tokarz, prezes zarządu, dyrektor naczelny PROMAG, nie ma wątpliwości, że e-handel ma szczególne potrzeby w zakresie infrastruktury i wyposażenia. Do magazynów e-commerce poleca wielopoziomowe systemy składowania, transportu i komisjonowania oparte na konstrukcjach pomostów, w których ścieżki kompletacji są planowane przez zintegrowane systemy WMS. PROMAG wyposaża magazyny w urządzenia wspomagające pracę operatorów, tj. systemy pick-by-voice, pick-by-light, skanery i kamery osobiste, jak również w rozwiązania wykorzystujące technologię VR. 
 


Marcin Kozłowski
prezes zarządu Baumalog

Aby sprostać dużej konkurencji na rynku logistycznym, firmy poszukują rozwiązań z zakresu automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji realizowanych procesów. W przeszłości, głównie z uwagi na niskie koszty pracy, przedsiębiorstwa nie były skłonne inwestować w tego typu rozwiązania. Trudno sobie wyobrazić, aby firmy logistyczne czy centra dystrybucyjne obsługujące niekiedy tysiące przesyłek dziennie mogły obejść się bez udziału systemów informatycznych służących do zarządzania przedsiębiorstwem oraz automatycznych systemów magazynowych czy transportowych. W branży e-commerce operacje magazynowe stają się coraz bardziej rozdrobnione i warto wprowadzać automatyzację aby koszt obsługi zamówień nie niweczył rentowności. Zatrudnianie coraz większej liczby pracowników nie zawsze pozwala rozwiązać problem wydajności. Maszyny zapewniają dokładność i szybkość, a dodatkowo optymalizują dostępną powierzchnię magazynową, umożliwiając jej pełne wykorzystanie. 


– Obecnie rozwiązaniem technicznym najczęściej wybieranym przez naszych klientów z branży e-commerce są automatyczne systemy transportu zintegrowane ze stanowiskami do komisjonowania. W skład takiego rozwiązania wchodzą m.in: kilkupoziomowe pomosty magazynowe wyposażone w regały półkowe, zintegrowane systemy przenośników rolkowych i taśmowych transportujące pojemniki i kartony pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami i strefami indeksów magazynowych, urządzenia zmiany kierunku ruchu np. transfery, divertery (HPD), kierownice i spychacze, specjalne sortery lub zintegrowane systemy sortujące, stanowiska do kompletacji i pakowania, wyposażenie dodatkowe: systemy wizyjne, kamery, skanery wspomagające detekcję i wskazanie destynacji – wylicza Karolina Tokarz. Jej zdaniem, myśląc o pełnej automatyzacji procesów w e-commerce, należy zadbać również o magazyny automatyczne dla palet – opakowań zbiorczych, wykorzystujących urządzenia typu AutoMAG Mover i AutoMAG Shuttle (do transportu i gęstego składowania jednostek wewnątrz regału magazynowego bez udziału człowieka i widlaków). W przypadku magazynów opartych na pojemnikach, z wymaganiami szybkiego dostępu do każdego indeksu w czasie rzeczywistym, przydają się magazyny typu miniload, ale też regały karuzelowe i windowe.
 


Karolina Tokarz
prezes zarządu, dyrektor naczelna PROMAG

Zmiany zachowań konsumentów i firm w zakresie dokonywania zakupów wpływają na dynamiczny rozwój magazynów e-commerce. Wysoka zmienność popytu w krótkiej perspektywie, brak przewidywalności oczekiwań i potrzeb konsumentów związana z obecną destabilizacją rynku, zarówno krajowego, jak i globalnego, powodują, że tradycyjne magazyny oparte na pracy ręcznej stają się niewydolne. Nieodzownym elementem strategii przedsiębiorstw działających w e-commerce zaczyna być więc inwestycja w automatyzację. Logistyka sklepów internetowych jest pełna wyzwań, wymaga skalowalności i elastyczności, dlatego podejmując decyzję o przestawieniu procesów z ręcznych na automatyczne, należy wziąć pod uwagę następujące aspekty: dzienna liczba zamówień i perspektywa wzrostu tej liczby, rozdrobnienie przesyłek, oczekiwane przez klientów terminy dostaw, procesowanie zwrotów i reklamacji, obsługa peaków sprzedażowych, dostępność pracowników magazynowych, oczekiwany czas zwrotu z inwestycji. 


Wśród rozwiązań marki Kardex, nadających się szczególnie dla sektora e-commerce, są: Shuttle XP, pionowe lub poziome karuzele czy pionowe systemy buforowe. Znalazły zastosowanie m.in. w jednej z hurtowni części technicznych, firmy dostarczającej towary do klientów oraz do 50 własnych sklepów (ok. 100 tys. artykułów). Dostawy powinny być realizowane w ciągu 24 godzin, a problemem okazały się m.in. długie czasy kompletacji zleceń. Zdecydowano się na instalację 6 wertykalnych modułów buforowych LR35 o wysokości 11 m. Każda jednostka LR35 ma kompletacyjny stół obrotowy, wskaźnik LED oraz oprogramowanie Power Pick Global zarządzające procesami pobierania i magazynowania. Dzięki pobieraniu i odkładaniu towa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy