Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

6 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Serce procesu logistycznego e-commerce. Jak w efektywny sposób poradzić sobie z problemem sortowania w obsłudze e-commerce?

88

Każdy z nas niemal codziennie korzysta zarówno z tradycyjnych sklepów, jak i z usług sklepów internetowych, nabywając rozmaite produkty. Robiąc zakupy w sklepie tradycyjnym, zbieramy z półek artykuły, które chcemy nabyć, wkładamy je do koszyka sklepowego, udajemy się do kasy, płacimy, a następnie pakujemy towary do siatki lub bagażnika samochodu i dostarczamy samodzielnie do naszych drzwi. W sklepie internetowym wybieramy artykuły ze swego rodzaju „wirtualnej półki”, zamawiamy je, a proces fizycznej kompletacji, pakowania i przygotowania do dostarczenia pod nasze drzwi odbywa się cudzymi rękami w centrum dystrybucyjnym e-commerce. Spójrzmy teraz na konsekwencje tego procesu w łańcuchu dostaw.

W przypadku handlu tradycyjnego sklepy muszą zadbać o dostępność towaru na półkach, regularnie uzupełniając jego zapas. Towary pobrane przez wielu pojedynczych klientów są uzupełniane w sposób skonsolidowany (dużymi porcjami) z regularną częstotliwością, np. codzienne lub co drugi dzień. Oznacza to, że centrum dystrybucyjne zaopatrujące sklepy tradycyjne kompletuje i dostarcza towar w dużych ilościach (wiele sztuk na jedną pozycję zamówieniową), bardzo często w opakowaniach zbiorczych i na dużych nośnikach towaru (np. palety). Natomiast centrum dystrybucyjne e-commerce to z punktu widzenia struktury zamówień bardzo duży sklep, realizujący masowe ilości pojedynczych drobnych zamówień indywidualnych klientów. Należy tu zwrócić uwagę na skalę tego „sklepu”. Według danych sieci Migros, średniej wielkości tradycyjny sklep RTV-AGD odwiedza ok. 180 klientów na godzinę, podczas gdy jego internetowy odpowiednik odnotowuje 1500 odwiedzin w ciągu godziny. Konsekwencje takiego przyrostu skali są oczywiste: nie da się obsłużyć takiej masy rozdrobnionych zamówień prostym procesem manualnym, analogicznym do pobierania towaru z półki sklepowej.

POLECAMY

Konsekwencje dla procesu magazynowego

Jeżeli spojrzymy na typowy magazyn dystrybucyjny, zauważymy, że ponad połowa pracochłonności (odzwierciedlonej liczbą personelu pracującego w poszczególnych procesach) związana jest z kompletacją zamówień. Jest to też proces bardzo wrażliwy na wspomnianą strukturę zamówień. Ponad połowa czasu kompletacji w typowym manualnym procesie to czas przeznaczony na przemieszczanie się pomiędzy lokalizacjami, z których pobieramy towar. Ponieważ wartością dodaną procesu kompletacji jest kompletowanie zlecenia, czyli pobieranie towaru, samo przemieszczanie się jest czasem bezproduktywnym, który chcemy ograniczyć do minimum. Im większe rozdrobnienie zamówień (mniej pobrań na pozycję), tym większy udział tego bezproduktywnego czasu w procesie. Jak zatem poradzić sobie z tym niekorzystnym rozdrobnieniem zamówień w e-commerce? Jeżeli zgrupujemy indywidualne zamówienia w odpowiednio duże pakiety, wtedy osiągniemy korzystną liczbę pobrań pojedynczego artykułu, dla której efektywność procesu kompletacji będzie analogiczna do zlecenia zatowarowania sklepu w handlu tradycyjnym. Ta idea stanowi podstawę tzw. procesu batch picking – konsolidowania pojedynczych zamówień w ramach fal kompletacyjnych i kompletowania takich skonsolidowanych zamówień w dużych ilościach poszczególnych artykułów. Przez taką organizację procesu możemy zapewnić zadowalającą wydajność kompletacji, pojawia się jednak konieczność rozsortowania skompletowanych pakietów zleceń na pojedyncze zamówienia.

Sortowanie 

Pamiętajmy, że nasz sklep internetowy charakteryzuje się mnogością składających zamówienia klientów. W batch pickingu zależy nam na konsolidacji możliwie dużej ilości zleceń. Oznacza to, że w procesie sortowania musimy rozdzielić skompletowane artykuły pochodzące od wielu kompletujących na bardzo wielu klientów. Czyli musimy rozsortować znaczną ilość jednostek źródłowych (batch) na bardzo wiele jednostek docelowych. Jeżeli mielibyśmy to robić w najprostszy manualny sposób, odkładając np. artykuły do kartonów z zamówieniami, czekają nas kilometry pokonywane na chodzenie pomiędzy jednostkami docelowymi. Stracimy wtedy cały czas zaoszczędzony w kompletacji dzięki skumulowaniu zleceń. Jak zatem w efektywny sposób pora...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy