Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

6 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Scenariusze trudne do nakreślenia. Jak koronawirus skomplikował transport towarów?

0 284

Transport i logistyka obok turystyki, gastronomii i usług należą do branż, które najbardziej odczuwają skutki pandemii koronawirusa COVID-19. Najpierw wydawało się, że zagrożone są dostawy przede wszystkim z Chin, ale bardzo szybko okazało się, że problem dotyczy nie tylko Azji, ale i całej Europy oraz innych kontynentów.

Logistyka i transport muszą obecnie zmierzyć się z wieloma wyzwaniami wynikającymi z pojawienia się pandemii koronawirusa. 
– Dotychczas, ze względu na redukcję kosztów i nastawienie na ciągły wzrost efektywności, wiele firm uzależniło swój biznes od chińskich dostawców. Spodziewamy się, że przedsiębiorstwa zaczną w przyszłości znacznie dywersyfikować portfolio swoich dostawców. Już teraz niektóre firmy wdrażają inne warianty zaopatrzenia w komponenty lub gotowe produkty. I choć całkowita dywersyfikacja sieci dostawców jest bardzo czasochłonna i wymaga zaangażowania wielu podmiotów, to pandemia koronawirusa dowodzi, że jest konieczna – mówi Andrzej Kozłowski, członek zarządu Rohlig Suus Logistics.
Straty handlu towarami i usługami mogą osiągnąć wielkość 320 mld USD w ciągu kwartału zakłóceń działalności gospodarczej – wynika z prognoz opublikowanych przez Euler Hermes 11 marca 2020 r. (a trzeba wziąć pod uwagę, że sytuacja dynamicznie się zmienia). – Nasze główne założenia w odniesieniu do towarów uwzględniają zamknięcia zakładów w Chinach i we Włoszech oraz ograniczenia w innych krajach. Straty eksportowe powinny wynieść ogółem 161 mld USD, ponieważ popyt z Chin i Europy pozostanie wyraźnie zablokowany do końca kwietnia – alarmują eksperci Euler Hermes.

POLECAMY

Nagła katastrofa

Obrót co czwartego przedsiębiorcy w przewozie towarów spadł już o ok. 30% – wynika z przeprowadzonej przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) ankiety online, na którą odpowiedziało blisko 1200 przewoźników. A wiadomo, że największe spadki przewozów są jeszcze przed firmami logistycznymi.
– W ciągu zaledwie kilkunastu dni koronawirus doprowadził w transporcie międzynarodowym do katastrofy. Firmy nie są nawet w stanie finansować kosztów stałych, nie mówiąc już o zarabianiu. Mamy sygnały, że wiele przedsiębiorstw nie wytrzymało niespodziewanego uderzenia i ogłosiło bankructwo. Niemal co chwila spływają do nas coraz bardziej niepokojące informacje m.in. na temat zaostrzania procedur przekraczania granic z ich zamykaniem włącznie, także dla przewozów towarów. Tak dzieje się np. na Węgrzech i w Słowenii. Inną sprawą jest to, że kierowcy nie chcą jeździć już nie tylko w miejsca uważane za niebezpieczne, lecz także nawet w ich pobliże – mówi Jan Buczek, prezes ZMPD.

Jak radzi sobie branża?

Sytuacja związana z zagrożeniem, jakie niesie COVID-19 wymusza na firmach zajmujących się transportem, spedycją i logistyką przygotowanie zupełnie nowych strategii i pewnej dywersyfikacji działań. Jasne jest, że transport i logistyka to branże, które najbardziej ucierpią na pandemii. 
– Obecnie pracujemy nad tym, by wprowadzić jak najszerszy i najbezpieczniejszy system pracy zdalnej, która zapewni nam ciągłość działania, a jednocześnie będzie sprzyjać bezpieczeństwu pracowników. Logistyka dzisiaj jest mocno powiązana z IT, stąd też nie ma problemu, by część obowiązków wykonywać w trybie homeoffice, wymaga to jednak dużej konsekwencji ze strony pracowników i pracodawców. Mobilizacja zespołu jest ważna, bo przecież po epidemii pracownicy będą chcieli wrócić do biura, mieć gdzie pracować – tłumaczy Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL, członek Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
W Grupie Raben również zostały podjęte odpowiednie do sytuacji działania. Powołany został sztab kryzysowy, który monitoruje sytuację. „Dla naszych kierowców i pracowników wprowadziliśmy dodatkowe środki higieny i bezpieczeństwa. Ponadto, podczas spotkań witamy się z uśmiechem zamiast uścisku dłoni. Dodatkowo, podejmując działania prewencyjne, zarząd Grupy Raben postanowił zawiesić wszystkie podróże służbowe odbywające się za pośrednictwem transportu publicznego” – czytamy w oficjalnym komunikacie. 
Natomiast zarząd firmy ATC Cargo informuje już oficjalnie, że spodziewa się, iż skutki rozprzestrzeniania się koronawirusa mogą mieć negatywny wpływ na wyniki finansowe spółki, w tym za I kwartał 2020 r. 
Usługi związane z obsługą logistyczną w znaczącym zakresie obejmują towary importowane z Chin. ATC Cargo po przeprowadzonej analizie podkreśla, że rozwijająca się pandemia COVID-19 przekłada się mocno na liczbę zleceń oraz wysokość przychodów, co skutkuje choćby kilkunastoprocentowym spadkiem przychodów, porównując rok do roku wyniki za aktualnie zamykany pod względem księgowym miesiąc luty 2020 r. I choć sytuacja w Chinach stabilizuje się, o czym świadczy następujący powrót do normalnego trybu pracy przez fabryki, porty oraz terminale, ATC Cargo nie może liczyć na utrzymanie zeszłorocznego poziomu liczby obsłużonych zleceń oraz obrotów, ponieważ epidemia dynamicznie rozprzestrzenia się w Europie.
Firma Rohlig Suus Logistics na polskim rynku nie odnotowała znaczących utrudnień w transporcie. – Nasza sieć dystrybucyjna funkcjonuje jak dotychczas. Obserwujemy bardzo duży wzrost wolumenu i niewielkie, ale widoczne są już braki aut do transportu takiej ilości towarów. W międzynarodowych przewozach odnotowujemy również deficyt środków transportu. Ze względu na zwiększone ryzyko zarażenia i związane z tym realne zagrożenie mamy obecnie do czynienia z mniejszą dostępnością kierowców – mówi Andrzej Kozłowski. Jego zdaniem, w rezultacie w najbliższych tygodniach obsłużenie dotychczasowych wolumenów może być utrudnione. Z uwagi na prowadzone kontrole na granicach poszczególnych państw na rynku europejskim dochodzi do wydłużenia czasu dostawy. – Innym wyzwaniem jest także niedostępność kontenerów w eksporcie do Chin, w szczególności kontenerów chłodniczych – dodaje.

...
Tabela 1. Straty eksportowe 2020 r. ze względu na COVID-19 (mld USD)
  Towary Podróże Usługi transportowe Ogółem
Chiny 108 72 10 190
Włochy 9 6 6 21

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy