Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROGNOZY

4 czerwca 2021

NR 3 (Maj 2021)

Różne potrzeby – ten sam cel. PUDO i APM z trzech perspektyw – jakie priorytety odnośnie do dostaw poza domem mają klienci, przewoźnicy i sprzedawcy?

71

Wraz z rozwojem rynku e-commerce konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o doświadczenia związane z dostawą poza domem (OOH delivery). Przewoźnicy i sprzedawcy naginają się do granic możliwości, by zapewnić odpowiedni poziom oferowanej usługi. Gdzie leży sukces sieci doręczeń? Jak prezentują się oczekiwania każdej z zainteresowanych stron?

Jednym z najszybciej rozwijających się rynków europejskich w zakresie dostaw B2C jest Polska. W ubiegłym roku odnotowaliśmy dynamiczny, ponad 35-proc. wzrost liczby przesyłek e-commerce w stosunku do 2019 r. Pandemia była jednym z głównych czynników wzrostu, który według wielu ekspertów utrzyma się w kolejnych latach. Oczywiście nie będą to tak spektakularne wzrosty, jednak „nowa normalność” spowodowała, że wielu klientów przeniosła się na stałe z zakupami do sieci, a ich nowe przyzwyczajenia będą warunkowały dalsze kierunki rozwoju sieci doręczeń. W końcu rozwiązania w zakresie dostaw poza domem muszą być tam, gdzie oczekują ich klienci.
 

POLECAMY


Jak wyglądają prognozy?

W 2020 r. polski rynek KEP osiągnął wartość prawie 10,7 mld zł i 814 mln paczek. Największym zwycięzcą okazał się InPost, obecny lider rynku, który odnotował 108-proc. wzrost w 2020 r. i ponad 250% CAGR w latach 2015–2020. Last Mile experts Poland szacuje, że pod względem wolumenu InPost miał ok. 36% krajowego rynku przesyłek kurierskich. Drugim co do wielkości graczem jest DPD Polska z ok. 22-proc. udziałem, podium zamyka Poczta Polska z wynikiem ponad 13%. 
Z analizy rynku wynika, że rynek paczkowy w Polsce osiągnie w 2023 r. wartość 16,2 mld zł i wolumen 1,31 mld paczek, przy czym zdecydowanie największym segmentem rynku będzie B2C. Wzrost wolumenu paczek B2C prognozuje się na 72% do 2023 r. (19,7% CAGR).
Rosnące liczby przesyłek e-commerce powodują jednak duże problemy operacyjne, szczególnie w obszarze doręczeń do odbiorców, tzw. ostatniej mili. Aby sprostać wyzwaniom pojawiającym się na etapie doręczeń, operatorzy inwestowali w rozwój dostaw do konsumentów z wykorzystaniem sieci PUDO (pick up/delivery) oraz APM (automated parcel machines), popularnie nazywanych dostawami OOH (out of home). Z raportu Out-of-home delivery in Europe 2021, opracowanego przez Last Mile experts oraz UPIDO, wynika, że od połowy 2019 r. w Unii Europejskiej powstało ponad 40% nowych punktów PUDO w znacznym stopniu stymulowanych potrzebami dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce oraz uzyskaniem dodatkowej pojemności sieci dystrybucyjnych firm transportowych w obszarze dostaw „ostatniej mili”. Polska pojawiła się na szczycie rankingu krajów z najszybciej rozwijającą się liczbą alternatywnych punktów dostaw i odbiorów, w 2020 r. sieć powiększyła się o 70% w stosunku do roku 2019. 

Struktura sieci OOH w Polsce i Europie 

Najwięcej punktów PUDO w Europie zlokalizowanych jest w Niemczech (57 000), Francji (45 000), Wielkiej Brytanii (38 000) i we Włoszech (36 000). Polska plasuje się na czwartym miejscu z nieco ponad 30 000 punktów. 
W wyniku badania przeprowadzonego przez Last Mile experts oraz UPIDO szacuje się, że na całym kontynencie dostępnych jest ponad 336 000 lokacji PUDO. Częścią infrastruktury OOH są także automaty paczkowe APM, których doliczono się ponad 43 000. Największa liczba maszyn dostępna jest w Polsce (11 000), Hiszpanii (10 000) oraz Niemczech (7000). Jednak nie sama liczba punktów jest istotna, ważniejsza jest ich gęstość oraz dystans, jaki ma do pokonania konsument, aby odebrać swoją przesyłkę. Oceniamy, że dystansem takim jest +/- 300 m na terenie miejskim oraz 2–5 km w obszarach o niskim zaludnieniu. W pierwszym przypadku dystans jest kluczowy, aby odbiorca przesyłki mógł podjąć przesyłkę podczas spaceru, w drugim przypadku najkorzystniejsze jest umiejscowienie punktu na szlaku komunikacyjnym, tak aby klient odbierał przesyłkę „przy okazji” podczas drogi do/z pracy lub innych zaplanowanych podróży. Liderami w zakresie liczby punktów OOH przypadających na 10 000 mieszkańców jest Finlandia z blisko 25 punktami, Dania z ponad 17 punktami oraz Słowenia mająca 15 punktów na 10 000 mieszkańców.  
 


Tomek Zwiercan
dyrektor zarządzający GLS Poland

Usługi kurierskie powinny jak najtrafniej wpisywać się w rzeczywiste oczekiwania klientów, uwzględniając przy tym fakt, że ich potrzeby coraz szybciej się zmieniają i ewoluują. Dlatego kluczowym elementem nowoczesnych usług powinna być elastyczność. W kontekście rozkwitu e-commerce ten aspekt nabiera szczególnego znaczenia. 
Odbiorcy indywidualni są coraz bardziej mobilni i dla wielu z nich możliwość odbioru przesyłki w wybranym przez siebie miejscu i czasie jest po prostu najwygodniejsza. Już od 10 lat konsekwentnie rozwijamy sieć punktów nadania i odbioru Szybkiej Paczki/ParcelShop. Wybieramy lokalizacje bardzo dobrze skomunikowane, z możliwością dogodnego zaparkowania. Rzecz jasna sieć takich punktów musi być odpowiednio „gęsta”, by odbiorcy – podobnie jak i nadawcy – postrzegali je jako rozwiązanie praktyczne. W tej chwili działa ich już 1600 w całej Polsce. Dodam, że w całej Europie, we wszystkich krajach, w których operuje GLS, funkcjonuje ok. 25 tys. punktów nadania i odbioru.
Równocześnie udostępniamy inne usługi, oferując wiele opcji doręczenia do wyboru. Świetnym przykładem jest FlexDeliveryService: w jej ramach odbiorca indywidualnie wskazuje formę dostawy. Może wybrać m.in. pozostawienie paczki w bezpiecznym, wybranym przez siebie miejscu lub jej przekierowanie do punktu nadania i odbioru. Ma też możliwość zmiany daty lub adresu doręczenia.
Chęć zapewnienia klientom usług jak najbardziej elastycznych skłoniła nas również do rozpoczęcia współpracy z operatorem wysyłkomatów w zakresie przesyłek międzynarodowych. To bardzo dobre rozwiązanie dla tych nadawców, którzy wysyłają mniejsze wolumeny paczek. Urządzenie pozwala nadać przesyłki szybko i o dowolnej porze. Cały proces jest zautomatyzowa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy