Dołącz do czytelników
Brak wyników

MENEDŻER

5 sierpnia 2021

NR 4 (Lipiec 2021)

Rola kierowców jest nie do przecenienia – są twarzą logistyki. Rozmowa z Jakubem Knauerem, menedżerem ds. transportu Jeronimo Martins Polska

0 40

O niedoborach kadrowych, nowych technologiach w transporcie, programach mentorskich przeznaczonych dla studentów logistyki i polubieniu swojej pracy – z Jakubem Knauerem, menedżerem ds. transportu Jeronimo Martins Polska, rozmawia Marta Kodym.

Biedronka posiada jedną z największych flot transportowych w Polsce i 16 centrów dystrybucyjnych. Jak firma radzi sobie w świetle niedoborów kadrowych – ogromnym problemem w pozyskaniu kierowców i całkiem sporym z pracownikami magazynowymi?

Tak, skala jest ogromna – w obszarze dystrybucji do sklepów to ponad 1100 pojazdów ciężarowych i 1300 naczep, dostarczających miesięcznie do 180 mln opakowań do sklepów i realizujących do 15 mln km. Odpowiedzią na pytanie jest to, że dzięki zaangażowaniu całego zespołu logistycznego Biedronki, w tym pracowników centrów dystrybucyjnych oraz blisko 50 partnerskich firm transportowych, utrzymujemy płynność dystrybucji do sklepów. 

Jakimi konkretnymi praktykami walczycie o nowych pracowników i utrzymanie obecnych? 

Dystrybucja do Biedronki ma swoją specyfikę. Nasza sieć logistyczna jest zregionalizowana, magazyny zlokalizowane są blisko obsługiwanych sklepów. A sklepy blisko klientów. Zapewniamy codziennie świeżą dostawę do sklepów. To ma wpływ na styl pracy kierowcy: jest codziennie w domu, ale w ciągu dnia pracy realizuje więcej dostaw, często do niełatwych lokalizacji – kierowcy wykazują się więc doskonałymi umiejętnościami. Jesteśmy dynamiczną firmą, ale zapewniamy stabilne, rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, także w czasach pandemii. Kierowcy są pracownikami naszych partnerów, zawsze dbamy jednak o odpowiednie warunki sanitarne i socjalne w naszych DC. 
Biedronka zapewnia też pracownikom wiele dodatkowych benefitów. Oferujemy m.in. opiekę fizjoterapeutyczną i bezpłatne masaże, badania profilaktyczne, dofinansowanie karty MultiSport, nieoprocentowane pożyczki na cele mieszkaniowe, zasilenia karty przedpłaconej, a także duży pakiet programów socjalnych. To np. wakacyjne turnusy dla dzieci, wsparcie finansowe dla dzieci z niepełnoprawnościami, paczki świąteczne, wyprawki dla noworodków i pierwszoklasistów, obozy językowe dla młodzieży, komputery dla dzieci uczących się w trybie nauki zdalnej. Na wynagrodzenie składają się płaca zasadnicza i nagroda za obecność, a także premia uznaniowa, nagroda roczna oraz dodatki za godziny nocne i ew. nadgodziny. 
Biedronka oferuje również realne możliwości rozwoju i awansu. Ponad 90% awansów w firmie to awanse wewnętrzne. Wielu spośród obecnych dyrektorów DC czy dyrektorów operacyjnych karierę w Biedronce rozpoczynało w sklepie lub w magazynie. 11 tys. pracowników JMP to pracownicy ze stażem ponad 10 lat. Ja sam pracuję już – a właściwie dopiero – 7 lat. 

Czy są rozwiązania technologiczne w zakresie transportu, które wykorzystujecie, by jak najlepiej, najoptymalniej zorganizować pracę w ramach posiadanej „floty” kierowców?

Kluczowe są rozwiązania, dzięki którym praca kierowców jest wykorzystana jak najlepiej – a zatem generuje wartość dodaną w łańcuchu dostaw. Rola kierowców jest nie do przecenienia – są twarzą logistyki Biedronki dla pracowników sklepów, a ich praca jest warunkiem zaopatrzenia sklepów. W konsekwencji: od niej w dużej mierze zależy satysfakcja klienta. 
Dobre wykorzystanie pracy kierowców zależy od trafnego planowania i umiejętnego zarządzania w trakcie realizacji. Rozwijamy rozwiązania, które ten obszar wspierają. 
Flota wyposażona jest w system GPS i telematykę. Monitorujemy cały proces transportu – wszystkie skanowania, a także sygnał GPS rejestrowane są w systemie. Te dane służą do codziennej analityki, planowania i dynamicznego reagowania w trakcie realizacji. Testujemy rozwiązania z obszaru internetu rzeczy – monitorujemy ruch wybranych nośników logistycznych, aby zapewnić ich efektywny obieg w sieci, a w konsekwencji ograniczyć zbędne przebiegi. Testujemy nowy system informatyczny optymalizujący planowanie kursów do sklepów. Realizujemy projekt badawczo-rozwojowy, którego celem jest algorytmiczna, kompleksowa optymalizacja planowania i realizacji logistyki dystrybucji – integrująca proces magazynowy z transportowym. W tym roku dokonaliśmy zakupu ponad 320 nowych naczep chłodniczych, aby utrzymać odpowiedni standard techniczny floty będącej naszą własnością. Opty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy