Prawo dołka – nieunikniona konsekwencja wdrażania zmiany na lepsze. Praktyczna psychologia zarządzania: zarządzanie zmianą i psychologia zmiany (cz. II)

MENEDŻER

Zmiany są konieczne, potrzebne, stanowią motor rozwoju i źródło prawdziwych sukcesów. Jednocześnie bywają powodem doświadczanych trudności lub źródłem frustracji wielu menedżerów i ludzi w nie zaangażowanych. Część z tych trudności wynika z rodzaju zmiany. Im zmiana jest większa, tym siłą rzeczy możemy spodziewać się większych komplikacji przy wdrażaniu. Część trudności wynika nie z wielkości zmiany, ale z tego, jak o zmianie myślimy i jak podchodzimy do jej wdrożenia. Nie zatrzymamy zmian, bo taka jest natura rzeczy, możemy jednak sprawić, że ich wdrożenie będzie przebiegało sprawniej, z większą satysfakcją i efektywnością. Jak warto spojrzeć na zmiany, aby było nam łatwiej nimi zarządzać?

Zmiana jest konieczna i powszechna. Trudno sobie wyobrazić organizacje, zespoły czy ludzi, którzy nie podlegaliby procesom zmiany. Jedni robią to proaktywnie i sami inicjują zmiany. Inni reagują bardziej zachowawczo, dopasowując się do zmieniającego się świata, technologii czy konkurencji. Bez względu na źródło i cel zmiany pewne jest to, że żeby łatwiej nią zarządzać, musimy zaakceptować jej nieuchronność i konieczność. 

Zmiana jest też powszechna, co oznacza, że procesy i mechanizmy zmiany dotykają nas na co dzień w bardzo różnych kontekstach. Oczywiste wydają się duże zmiany, takie jak projekt nowej lokalizacji czy wdrożenie nowej technologii. Jednak w codziennej pracy menedżera mamy do czynienia z wieloma sytuacjami, w których także jesteśmy elementem lub inicjatorem zmiany, np. gdy dostajemy nowe cele, gdy wprowadzamy do zespołu nową osobę, zmieniamy reguły współpracy lub po prostu dajemy pracownikowi nowe zadania. W tych wszystkich przypadkach my lub inne osoby będziemy podlegać procesowi i mechanizmom zmiany. 

Zmiana jest procesem. Pamiętasz może taki czas, kiedy palenie w pubach było czymś zupełnie normalnym? Dzisiaj trudno to sobie wyobrazić. Zakaz został wprowadzony jedną ministerialną decyzją, ale zanim stał się powszechnie akceptowanym faktem, spotykał się z protestami wielu ludzi i marszami sprzeciwu. Żadna zmiana nigdy nie dokonuje się w jednym momencie, chociaż często z boku lub po dłuższym czasie tak to właśnie wygląda. 

Rys. 1. Schemat procesu przeprowadzania zmiany (Źródło: opracowanie własne na podstawie: B. Kozyra, Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, czyli nie taki diabeł straszny, MT Biznes 2017, s. 61.)

 

Warto, abyśmy pam...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy