W tegorocznym rankingu wzięły udział 82 firmy. Mimo trudnej sytuacji wywołanej globalną pandemią w 2020 r. branża reprezentowana przez przedsiębiorstwa, które wzięły udział w rankingu, zanotowała wzrost o ponad 7% (dokładnie: 7,1%) w stosunku do 2019 r.
Wzrósł również zysk brutto – o 34% (tę wartość podało 57 firm). Nastąpił także wzrost zatrudnienia (o prawie 30%) oraz wydatków na system IT (liczone jako procent przychodu firmy) do poziomu 1,5. Wskaźnik rentowności (zysk netto/przychody ze sprzedaży) wyniósł 5,8% wobec 4,6% w 2019 r. (wzrost o 26%). Zysk netto na jednego zatrudnionego wzrosło 4,7% i ukształtował się na poziomie 5580 zł. Jeśli podobne analizy przeprowadzimy dla pierwszej dziesiątki w rankingu, to tempo wzrostu przychodów z TSL było nieco wyższe niż w przypadku wszystkich firm i wyniosło 9,1% ,zatrudnienie wzrosło o 31%, a wydatki na systemy IT o 36% Ze względu na brak informacji o poziomie zysku (tylko dwie firmy z tej grupy zdecydowały się podać takie informacje) nie można przeprowadzić pozostałych porównań. Pozostała grupa firm (71) zanotowała średnio niższe tempo wzrostu niż „Top Ten” – 5,4%, zysk brutto wzrósł o prawie 56%, a zatrudnienie o 28,6%. Wydatki na system IT wzrosły o prawie 24% i stanowiły 1,4% w przychodach firm. Jak widać z tych porównań, obie grupy znacznie większy nacisk położyły na czynniki wspierające proces cyfryzacji, największe pod względem przychodów firmy rosły szybciej w okresie globalnego kryzysu niż pozostałe, choć dopiero analizy przedsiębiorstw o różnych przedziałach przychodowych, a także specjalizacji mogą pokazać różnice w reagowaniu na to nieoczekiwane zdarzenie.
POLECAMY
![]() dr inż. Grzegorz Lichocik prezes Dachser Polska Nie ma branży czy sektora gospodarki, które nie odczułyby negatywnych skutków pandemii. Dla logistyki okazała się katalizatorem zmian i pokazała, jak ważny jest niezakłócony globalny łańcuch dostaw. Pomimo trudnych warunków, zamknięcia granic oraz ograniczenia przepustowości sieci operatorzy logistyczni robili wszystko, aby utrzymać stały przepływ towarów. Nowe okoliczności w niektórych przypadkach tylko przyspieszyły wdrożenie pewnych rozwiązań czy projektów. Okazało się np., że digitalizację procesów administracyjnych można przyspieszyć i wdrożyć znacznie szybciej, niż zakładał projekt. Znacząco wzrósł udział dostaw bezpośrednio do klienta, który jest konsekwencją dynamicznego rozkwitu e-commerce. Doświadczenia z ostatnich miesięcy nauczyły też menedżerów logistyki dokładniej analizować ryzyka funkcjonowania łańcucha dostaw, wymusiły zmianę podejścia do zarządzania zapasami, stworzenie alternatywnych scenariuszy dla różnych kanałów dostaw, a także staranniejszy wybór i dywersyfikację dostawców usług logistycznych. Pandemia rzuciła wyzwanie logistyce, z którego silni gracze na rynku wyszli obronną ręką. W przypadku Dachser wyzwania związane z koronawirusem nie zdołały wytrącić nas z równowagi, a dostosowanie się do nowej sytuacji nie sprawiło nam większych problemów. W Polsce od 15 lat oferujemy sieć niezawodnych połączeń, która gwarantuje jakość i terminowość realizowanych usług. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji niepewności, gdy liczy się elastyczność, umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostosowania się do nowej sytuacji rynkowej, jak miało to miejsce w ostatnich miesiącach. Dzięki temu przez cały ten czas zachowaliśmy ciągłość operacyjną, utrzymując globalne łańcuchy dostaw naszych klientów bez zakłóceń. |
Najwięksi i mniejsi
Jeśli analizie poddamy przedsiębiorstwa z punktu widzenia liczby zatrudnionych pracowników (na umowę o pracę), to największy przyrost przychodów nastąpił w przypadku firm dużych, zatrudniających co najmniej 250 osób (takie dane podało 42 firmy) i wyniósł 7,5%, czyli 0,4 pkt proc. powyżej średniej dla wszystkich ujętych w rankingu przedsiębiorstw. Z kolei analizując firmy w określonych przedziałach przychodowych, dostrzegamy wyraźny, ponadprzeciętny wzrost wśród przedsiębiorstw w przedziale 10–49 mln zł. W tej grupie firm, do której zostało zaliczone 10 firm, przychody wzrosły średnio o 17%, a rentowność wyniosła 14% Na tak wysokie wskaźniki miały wpływ przede wszystkim dwie firmy zajmujące czołowe miejsca w rankingu dynamiki przychodów: Ray Trans i Goose Logistics Solution. Obie reprezentują polski kapitał i zostały założone w 2018 r. Modele biznesowe, które reprezentują firmy z czołówki rankingu o najwyższej dynamice, są bardzo różne, tak więc trudno uznać, że któryś z modeli jest szczególnie efektywny w zmieniającym się otoczeniu. Niektóre firmy działają jedynie w oparciu o bardzo rozproszony model kompetencji, praktycznie bez kontroli z bardzo dużą swobodą podejmowania decyzji. Kluczem jest przynoszenie rentownych kontraktów. Nie ma problemu z naborem pracowników, ponieważ liczba zgłoszeń w przypadku oferty (często zamieszczanej na ogólnie dostępnych stronach internetowych) zdecydowanie przewyższa zapotrzebowanie. Współpraca z pracownikami oparta jest na kontrakcie.
Miejsce w rankingu |
Nazwa firmy | Przychody z TSL w 2020 r. (w zł) |
1. | Grupa Raben | 2 900 904 150 |
2. | Grupa Kapitałowa DPD Polska | 2 808 107 650 |
3. | Schenker | 1 776 997 310 |
4. | Grupa DSV | 1 677 750 000 |
5. | HEGELMANN TRANSPORTE | 1 218 419 323 |
6. | ROHLIG SUUS Logistics | 1 156 401 280 |
7. | FM Logistic | 1 110 999 762 |
8. | GRUPA PEKAES | 1 056 978 000 |
9. | KUEHNE+NAGEL... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!