W marcu br. w dolnośląskim Jaworze odbyło się uroczyste otwarcie ulicy Gottlieba Daimlera. Po gruntownej przebudowie jednej z ulic jej odcinek nosi imię niemieckiego inżyniera i konstruktora. To właśnie tutaj, sto kilometrów od zachodniej granicy Polski, powstają dwie nowoczesne fabryki koncernu – fabryka czterocylindrowych silników do samochodów hybrydowych i z napędem konwencjonalnym oraz fabryka baterii elektrycznych.
Fabryka silników i nowa fabryka baterii w Jaworze są ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników.
POLECAMY
Budowa fabryki baterii to kontynuacja tego sukcesu – mówi Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.
Serce pojazdu elektrycznego
Jeśli silnik spalinowy do tej pory stanowił „serce” konwencjonalnego napędu, to bateria jest sercem pojazdu elektrycznego. Bateria nie jest gotowym elementem umieszczanym w samochodzie, lecz integralną częścią architektury pojazdu. Jej inteligencja bierze się z bardzo kompleksowego systemu. Daimler koncentruje się na inteligentnym systemie montażu baterii elektrycznych.
– Do 2022 r. przeprowadzimy elektryfikację całego portfolio Mercedesa, proponując naszym klientom różne wersje pojazdów z napędem elektrycznym w każdym segmencie. Wśród nich będzie co najmniej dziesięć samochodów w pełni elektrycznych. Baterie do tych aut wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Fabryka baterii w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych. Teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówi Markus Schäfer, członek zarządu ds. produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars.
Daimler inwestuje ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii Mercedes-Benz Cars. Obecnie ta sieć to osiem fabryk w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach. Fabryka baterii w Jaworze to dziewiąty zakład produkcji w globalnej sieci Mercedes-Benz Cars, który zatrudni ponad 300 osób. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ (Electric Intelligence) rozpocznie się na początku kolejnej dekady.
Serce konwencjonalnego napędu
Budowa fabryki silników rozpoczęła się w czerwcu 2017 r. W niespełna pięć miesięcy zrealizowano zadania związane z organizacją zaplecza biurowego, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zakończono budowę ogrodzenia zakładu oraz infrastruktury zewnętrznej – docelowych dróg, parkingów i instalacji podziemnych. Wykonano także roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie, związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Jej budowa rozpoczęła się w połowie stycznia ub. roku. Realizacja projektu mniejszej hali i pozostałych budynków fabryki wystartowała pod koniec pierwszego kwartału 2018 r.
Obecnie trwa wykańczanie i wyposażanie największej hali montażowo-produkcyjnej. W pierwszej kolejności instalowane są elementy linii montażowej dla silników Diesla, m.in. urządzenia firmy Kiener, Siemens i Fröhlich.
Równolegle powstają pozostałe budynki, w tym kantyna i centrum energetyczne, gdzie zostaną zamontowane instalacje odpowiedzialne za elektryczność, wodę i ogrzewanie w całym kompleksie. Uruchomienie zakładu zaplanowane jest na koniec 2019 r.
Wartość inwestycji to ok. 500 mln euro, czyli ponad 2,1 mld zł. Fabryka zajmuje teren ok. 50 ha,...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!