Dołącz do czytelników
Brak wyników

Na ulicy Gottlieba Daimlera w Jaworze. Jak rosną fabryki Mercedes-Benz Cars na Dolnym Śląsku?

BAZA WIEDZY | 15 marca 2020 | NR 2
61

W marcu br. w dolnośląskim Jaworze odbyło się uroczyste otwarcie ulicy Gottlieba Daimlera. Po gruntownej przebudowie jednej z ulic jej odcinek nosi imię niemieckiego inżyniera i konstruktora. To właśnie tutaj, sto kilometrów od zachodniej granicy Polski, powstają dwie nowoczesne fabryki koncernu – fabryka czterocylindrowych silników do samochodów hybrydowych i z napędem konwencjonalnym oraz fabryka baterii elektrycznych.  

Fabryka silników i nowa fabryka baterii w Jaworze są ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników.

Budowa fabryki baterii to kontynuacja tego sukcesu – mówi Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.

Serce pojazdu elektrycznego

Jeśli silnik spalinowy do tej pory stanowił „serce” konwencjonalnego napędu, to bateria jest sercem pojazdu elektrycznego. Bateria nie jest gotowym elementem umieszczanym w samochodzie, lecz integralną częścią architektury pojazdu. Jej inteligencja bierze się z bardzo kompleksowego systemu. Daimler koncentruje się na inteligentnym systemie montażu baterii elektrycznych. 

– Do 2022 r. przeprowadzimy elektryfikację całego portfolio Mercedesa, proponując naszym klientom różne wersje pojazdów z napędem elektrycznym w każdym segmencie. Wśród nich będzie co najmniej dziesięć samochodów w pełni elektrycznych. Baterie do tych aut wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Fabryka baterii w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych. Teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówi Markus Schäfer, członek zarządu ds. produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars.

Daimler inwestuje ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii Mercedes-Benz Cars. Obecnie ta sieć to osiem fabryk w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach. Fabryka baterii w Jaworze to dziewiąty zakład produkcji w globalnej sieci Mercedes-Benz Cars, który zatrudni ponad 300 osób. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ (Electric Intelligence) rozpocznie się na początku kolejnej dekady.

Serce konwencjonalnego napędu

Budowa fabryki silników rozpoczęła się w czerwcu 2017 r. W niespełna pięć miesięcy zrealizowano zadania związane z organizacją zaplecza biurowego, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zakończono budowę ogrodzenia zakładu oraz infrastruktury zewnętrznej – docelowych dróg, parkingów i instalacji podziemnych. Wykonano także roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie, związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Jej budowa rozpoczęła się w połowie stycznia ub. roku. Realizacja projektu mniejszej hali i pozostałych budynków fabryki wystartowała pod koniec pierwszego kwartału 2018 r. 

Obecnie trwa wykańczanie i wyposażanie największej hali montażowo-produkcyjnej. W pierwszej kolejności instalowane są elementy linii montażowej dla silników Diesla, m.in. urządzenia firmy Kiener, Siemens i Fröhlich. 

Równolegle pow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy