Kurier – kluczowe ogniwo łańcucha dostaw. KEP

RAPORT

Rynek przesyłek kurierskich w Polsce rozwija się w Polsce od trzech dekad, ostatnio w błyskawicznym tempie. Według najnowszego raportu Poczty Polskiej już w 2023 r. wartość branży KEP (Kurier Express Paczka) w Polsce ma sięgnąć 12 mld zł. Firmy kurierskie intensywnie rywalizują o klienta końcowego. Ważnym ogniwem są sami kurierzy, a na budowanie pozytywnego postrzegania marki wpływa sprawna logistyka.

Firmy kurierskie rosną niemal wprost proporcjonalnie do tego, jak rozwija się rynek e-commerce. Jednak wraz z zyskami systematycznie zwiększają się wymagania wobec nich. Kurierzy są zwykle drożsi niż standardowe usługi pocztowe. Konsumenci oczekują coraz krótszego czasu dostawy, rośnie powodzenie usług ekspresowych, dostępnych zarówno na terenie kraju, jak i w przesyłkach zagranicznych. W Polsce na rynku usług kurierskich dominują DHL, DPD, GSL, Poczta Polska, InPost. Ta ostatnia szybko rośnie w siłę, wiodąc prym w dostawach do swych paczkomatów, które poniekąd zrewolucjonizowały rynek i ugruntowały nowe przyzwyczajenia konsumentów. 

Jest potencjał, są wyzwania 

Teoretycznie zadanie jest proste: należy podjąć przesyłkę z miejsca A i dostarczyć do miejsca B. W praktyce operatorzy KEP mają szansę wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, jeśli zrobią to z jednej strony wyjątkowo szybko i sprawnie, z drugiej relatywnie tanio. 
Podstawową determinantą rozwoju rynku KEP jest w tej chwili boom w e-handlu. Handel elektroniczny jest głównym motorem wzrostu tego rynku, generując znaczne przychody dla branży. Konsumenci przyzwyczaili się do tego, że zamawiają przedmioty, po które wcześniej chodzili do sklepów. KEP opiera się na przesyłkach relatywnie niewielkich paczek, a o sukcesie decyduje m.in. czas dostawy do adresata. Z reguły firmy realizujące dostawy tego rodzaju dysponują konkretnym łańcuchem logistycznym, składającym się często z niewielkich środków transportu o relatywnie niskich kosztach (niewielkie spalanie) oraz wymagających dość ograniczonej obsługi. Kolejną zaletą jest wyjątkowo krótki czas dostawy oraz możliwość wyboru opcji dodatkowych. Dostępna jest priorytetowa obsługa poszczególnych paczek. 
Przed dostawcami usług kurierskich jest jeszcze wiele do zrobienia. Od lat prawdziwą bolączkę efektywnych ła...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy