Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

13 grudnia 2021

NR 6 (Listopad 2021)

Kurier – kluczowe ogniwo łańcucha dostaw. KEP

0 25

Rynek przesyłek kurierskich w Polsce rozwija się w Polsce od trzech dekad, ostatnio w błyskawicznym tempie. Według najnowszego raportu Poczty Polskiej już w 2023 r. wartość branży KEP (Kurier Express Paczka) w Polsce ma sięgnąć 12 mld zł. Firmy kurierskie intensywnie rywalizują o klienta końcowego. Ważnym ogniwem są sami kurierzy, a na budowanie pozytywnego postrzegania marki wpływa sprawna logistyka.

Firmy kurierskie rosną niemal wprost proporcjonalnie do tego, jak rozwija się rynek e-commerce. Jednak wraz z zyskami systematycznie zwiększają się wymagania wobec nich. Kurierzy są zwykle drożsi niż standardowe usługi pocztowe. Konsumenci oczekują coraz krótszego czasu dostawy, rośnie powodzenie usług ekspresowych, dostępnych zarówno na terenie kraju, jak i w przesyłkach zagranicznych. W Polsce na rynku usług kurierskich dominują DHL, DPD, GSL, Poczta Polska, InPost. Ta ostatnia szybko rośnie w siłę, wiodąc prym w dostawach do swych paczkomatów, które poniekąd zrewolucjonizowały rynek i ugruntowały nowe przyzwyczajenia konsumentów. 

POLECAMY

Jest potencjał, są wyzwania 

Teoretycznie zadanie jest proste: należy podjąć przesyłkę z miejsca A i dostarczyć do miejsca B. W praktyce operatorzy KEP mają szansę wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, jeśli zrobią to z jednej strony wyjątkowo szybko i sprawnie, z drugiej relatywnie tanio. 
Podstawową determinantą rozwoju rynku KEP jest w tej chwili boom w e-handlu. Handel elektroniczny jest głównym motorem wzrostu tego rynku, generując znaczne przychody dla branży. Konsumenci przyzwyczaili się do tego, że zamawiają przedmioty, po które wcześniej chodzili do sklepów. KEP opiera się na przesyłkach relatywnie niewielkich paczek, a o sukcesie decyduje m.in. czas dostawy do adresata. Z reguły firmy realizujące dostawy tego rodzaju dysponują konkretnym łańcuchem logistycznym, składającym się często z niewielkich środków transportu o relatywnie niskich kosztach (niewielkie spalanie) oraz wymagających dość ograniczonej obsługi. Kolejną zaletą jest wyjątkowo krótki czas dostawy oraz możliwość wyboru opcji dodatkowych. Dostępna jest priorytetowa obsługa poszczególnych paczek. 
Przed dostawcami usług kurierskich jest jeszcze wiele do zrobienia. Od lat prawdziwą bolączkę efektywnych łańcuchów dostaw stanowi kwestia ostatniej mili. To istotne zwłaszcza ze względu na koszty, dostawa na ostatnim odcinku stanowi średnio ponad 40% łącznych kosztów łańcucha dostaw. I na tym polu jednak zachodzi sporo zmian. Powstają nowe punkty odbioru, automaty paczkowe, upowszechniają się dostawy crowdsourcingowe, próbowane są dostawy z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych czy dronów. Kiedy usługi z ich wykorzystaniem trafią do standardowych ofert? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że kluczowym czynnikiem umożliwiającym zwiększenie wydajności firm kurierskich będzie… technologia. 
Małgorzata Markowska, Communication & Promotion Manager, GLS Poland, zwraca uwagę na aktualne wyzwania dla całej branży logistycznej, którymi są rosnące ceny paliwa, jak również trudna sytuacja na rynku pracy. – Na rynku KEP wyzwaniem jest też utrzymanie wysokiej jakości obsługi klientów przy dużej konkurencji cenowej. W dłuższej perspektywie ważnym wyzwaniem jest stałe udoskonalanie logistyki ostatniej mili, w tym systematyczne poszerzanie zakresu usług i funkcjonalności dostosowanych do potrzeb odbiorców indywidualnych – mówi M. Markowska.
Umiejętność funkcjonowania w niepewnej sytuacji gospodarczej, która wpływa na nastroje konsumenckie i zdolność do szybkiego reagowania na decyzje administracyjne związane z nakładaniem lub zdejmowaniem restrykcji sanitarnych, uważa za wyzwanie Rafał Nawłoka, prezes zarządu, DPD Polska. – Przedstawiciele branży KEP muszą więc wykazać odporność i zdolność do realizowania usług w nadzwyczajnych i nieprzewidywalnych okolicznościach przy zachowaniu zalecanych środków bezpieczeństwa, co wiąże się koniecznością mobilizacji dodatkowych zasobów w sieci kurierskiej i w oddziałach. W branży KEP kluczowe jest więc doświadczenie w sytuacjach kryzysowych, a także nowoczesna infrastruktura i zoptymalizowane procesy logistyczne. Dziś konsumenci poza sprawnością i bezpieczeństwem usług oczekują także odpowiedzialności firm i marek za środowisko naturalne – dodaje. 
 


Małgorzata Markowska
Communication & Promotion Manager, GLS Poland

Współpracujemy z partnerami z różnych branż. Dla klientów z sektora e-commerce kluczowe są usługi elastyczne, dobrze dopasowane do potrzeb odbiorców indywidualnych. Dla partnerów z tych branż, w których liczy się czas, najważniejsze są niezawodne usługi ekspresowe. Dla eksporterów – rozbudowana i sprawna sieć międzynarodowa. Z punktu widzenia budowania pozycji konkurencyjnej istotne jest więc to, by udostępniać klientom paletę usług jak najlepiej odpowiadających ich oczekiwaniom. Drugi kluczowy komponent to wysoki poziom obsługi, czyli w praktyce profesjonalizm i otwartość naszych pracowników, gotowość do pomocy i nastawienie na współpracę. Do każdego klienta podchodzimy w sposób indywidualny. Przyjazny profil obsługi to na pewno jeden z naszych najważniejszych wyróżników. 


Budowanie marki 

Szef DPD Polska nie ma wątpliwości, że konsumenci oczekują dziś zróżnicowanych opcji doręczeń. – Proponujemy usługi dopasowane do ich indywidualnego stylu życia. Za pozytywnymi doświadczeniami nadawców i odbiorców stoją narzędzia, które włączają konsumenta w proces doręczenia i tym samym dają mu poczucie kontroli nad dostawą zamówienia. Zarządzanie doręczeniem ułatwia m.in. portal mojapaczka.dpd.com.pl i wygodnie rozlokowane punkty nadań oraz odbiorów DPD Pickup zapewniające dostęp do usług kurierskich zgodnie z potrzebami klienta – mówi R. Nawłoka. Jego zdaniem, w oczach konsumentów najwięcej zyskują te marki, które wykazują troskę nie tylko o jakość i skuteczność usług, ale też znajdują odpowiedzi na wyzwania współczesności jak choćby zmiany klimatu. Tę tezę potwierdzają wnioski z corocznych analiz Barometr s-Shopper DPDgroup. Mając to na uwadze, DPD postawiło na rozwój nisko- i zeroemisyjnej floty, zagęszczanie sieci DPD Pickup umożliwiających samodzielne odbiory (w tym własne DPD Pickup Oddziały Miejskie o szerszej funkcjonalności) oraz przekształcanie infrastruktury zgodnie ze standardami energooszczędności i zrównoważonego rozwoju. – W ostatnim czasie doszedł nowy, ważny dla nadawców i odbiorców czynnik wpływający na wizerunek marki – niezawodność serwisu w pandemii, do której istotnie przyczynia się sieć punktów nadań i odbiorów. Punkty sieci DPD Pickup nie tylko podnoszą sprawność usług kurierskich, ale dają konsumentom poczucie wygody i dostępność usług zgodnie z ich preferencjami i stylem życia w pandemii – tłumaczy nasz rozmówca. 
 


Rafał Na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy