Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inicjatywy ekologiczne mogą generować oszczędności. Rozmowa z Szymonem Górskim, dyrektorem logistyki Volkswagen Group Polska

BAZA WIEDZY | 5 marca 2020 | NR 1
43

O tym, czy logistykom jest po drodze z ekologią, o projektach, które przynoszą realne oszczędności i oszczędzają środowisko naturalne, z Szymonem Górskim, dyrektorem logistyki Volkswagen Group Polska, rozmawia Magdalena Libiszewska.
 

Ten rok w czasopiśmie „Logistyka a Jakość” upłynie w dużej mierze na promowaniu ekologicznie odpowiedzialnych inicjatyw w łańcuchu dostaw. Czy praktykom zarządzającym logistyką to „po drodze”?

I to bardzo, dlatego, że we wszystkich nas wzrasta świadomość, w jakim miejscu w zakresie ekologii jesteśmy, ale przede wszystkim – jaki wpływ na ekologię możemy mieć. Prawdą jest też fakt, że dla naszego środowiska ważna jest inicjatywa każdej wielkości. Istotne jest, aby tych inicjatyw, nawet tych najmniejszych, było jak najwięcej. Dlatego warto, abyśmy się zastanawiali, jak jesteśmy w stanie z naszej pozycji wpłynąć na środowisko. Kolejną kwestią jest fakt, że niektóre inicjatywy wiążą się też z generowaniem oszczędności po stronie kosztów, a to już coś, wobec czego menedżer logistyki nie powinien przechodzić obojętnie.

Czy wśród logistyków to jest top temat? Jakby go Pan spozycjonował w rankingu rozmów branżowych?

Według mnie – tak. Zmieniło się to w ostatnim czasie i jest to temat plasowany wśród naszych wyzwań najwyżej. Po pierwsze, świadomość po stronie konsumentów jest coraz wyższa, a co za tym idzie – oczekiwania. Jako odbiorcy, klienci zaczynamy zwracać uwagę choćby na to, w jaki sposób jest coś do nas dostarczone. Czy używamy opakowań z tworzyw sztucznych, czy może są to opakowania z surowców wtórnych? Jest to obszar, którym logistycy mogą pomiędzy sobą konkurować. Po drugie, jest to dzisiaj modny temat, więc tym bardziej każdy szanujący się logistyk chce mieć w swoim portfolio inicjatywę ekologiczną, którą może się pochwalić, być kreatorem nowych standardów w tym obszarze – być najlepszy!

Przejdźmy do terminologii – jak zdefiniować zrównoważony łańcuch dostaw? A nawet węziej – ekologicznie odpowiedzialny łańcuch dostaw? Tak praktycznie z perspektywy logistyka.

Odpowiadając na to pytanie, wesprę się naszym podejściem, a zaczniemy od kluczowego słowa, czyli „odpowiedzialny”. Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że ta odpowiedzialność jest po naszej stronie jako logistykach.

Zacznijmy od magazynów, którymi zarządzamy: świadoma gospodarka odpadami, które generujemy, wtórne wykorzystanie części tych odpadów – drewna, makulatury.

Technologia – oświetlenie LED czy panele solarne. Nasza codzienność, czyli np. ograniczenie PET przez wyeliminowanie wody mineralnej w butelkach z tworzywa dla pracowników. Czy na koniec „inteligentne budynki”, czyli budynki wyposażone w dużą liczbę sensorów dających użytkownikowi ocean informacji na wiele tematów, które można wykorzystać choćby w celu ograniczenia kosztów ogrzewania, energii elektrycznej, a nawet zużycia wody.

Dalej – mamy wpływ na samą dystrybucję na odcinku transportu, choćby przez definiowanie oczekiwań względem naszych przewoźników co do taboru, jakiego używają przez wskazywanie, jakiej normy EURO (europejski standard emisji spalin) od nich oczekujemy.

Które z obszarów logistyki VGP faktycznie mają największy wpływ na środowisko naturalne i jakie kroki w są podejmowane, by ten wpływ zminimalizować?

Myślę, że transport. Dlatego w naszych kontraktach w zakresie obsługi transportu wskazujemy dokładnie, jakiego taboru od naszych partnerów oczekujemy. Definiujemy to przez wskazania wspomnianej tu już normy, wykluczając jednocześnie środki transportu, które nie spełniają w naszym przypadku już norm EURO 6 i EURO 5. Ochronę środowiska możemy też wspierać w innych obszarach. W ...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy