Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROGNOZY

13 kwietnia 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Handel przyszłości
Klient w centrum sklepu przyszłości

0 116

Rzędy kas samoobsługowych, zakupy online z dostawą do domu czy odbiorem osobistym jeszcze do niedawna były synonimem rewolucji, jaka zachodzi w handlu. Dziś coraz częściej takim symbolem staje się sklep bez kasy. Czy czas pożegnać się z długimi kolejkami? Jak interpretować zmiany, które handel współcześnie przeżywa za sprawą technologii? Ich celem jest poprawa doświadczeń zakupowych klienta, a także przewaga konkurencyjna dla firm, które te rozwiązania wdrożą jako pierwsze.

Bizwit Research & Consulting LLP szacuje, że globalny rynek AI w handlu detalicznym ma osiągnąć wartość 24 mld dol. do 2027 r. – w porównaniu do 2019 r. i „zaledwie” 3 mld dol. Daje to roczny wzrost na poziomie 29,7%. Czy stanowi to sygnał, że już niedługo w sklepach samoobsługowych nie spotkamy sprzedawców? Nic z tych rzeczy – to tylko dowód, że dziś (niemal) wszystko zależy od klienta. 

POLECAMY

Klient w otoczeniu technologii

W handlu dotychczas królował towar: jego specyfika, jakość i oczywiście cena. Działania marketingowo-promocyjne oscylowały wokół rabatów czy bogactwa asortymentu. Sklepy wychodziły z jedną ofertą do wszystkich, nie zagłębiając się mocno w ich indywidualne potrzeby. Dzisiejsze możliwości technologiczne zmieniają zasady gry, pozwalając dopasowywać nie tylko programy lojalnościowe, ale także sposób obsługi i realizacji zamówień, dostawy produktów czy metody płatności – zarówno w świecie online, jak i in-store. Możliwości te są coraz częściej wykorzystywane przez firmy, by przyciągnąć i utrzymać klientów. 
– Wiele przedsiębiorstw z branży handlowej odnosi sukcesy dzięki wykorzystaniu technologii, która zaciera granicę między sklepem cyfrowym a tradycyjnym. Aby funkcjonować tam, gdzie są ich konsumenci, muszą być praktycznie wszechobecne. Pytanie nie dotyczy już tego, czy zagłębiać się w omnichannel, czy nie – chodzi o określenie, jak te kanały dalej rozwinąć – mówi Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Zakupowy skok na głęboką wodę

Klienci nie będą wybierać sklepu jedynie ze względu na asortyment, ale dlatego, że oferuje on wygodny lub korzystny proces zakupowy, dostosowany do ich aktualnych potrzeb lub upodobań. Sklep stanie się miejscem, do którego klienci przyjdą, by dowiedzieć się czegoś o produktach i doświadczyć ich w nowy sposób, a nie tylko je kupić. Oznacza to, że sklepy przyszłości mogą oferować m.in. lekcje gotowania, porady dietetyczne, degustacje itp. 38% polskich konsumentów chętnie odwiedzałoby miejsca wykorzystujące np. wirtualną rzeczywistość, posiadające kawiarnie lub oferujące wydarzenia specjalne.
– Tworzenie efektywnych doświadczeń wymaga wzbudzania emocji, które pozwalają zbudować silne więzi z docelową grupą demograficzną. Samo odświeżenie mar...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy