Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

1 grudnia 2020

NR 6 (Listopad 2020)

Ghost flights i renesans. Rozmowa z Cezarym Ratyńskim, kierownikiem produktu i rynku biznesu lotniczego DB Schenker

27

Na temat wpływu pandemii COVID-19 na rynek lotniczego cargo z Cezarym Ratyńskim, kierownikiem produktu i rynku biznesu lotniczego DB Schenker, rozmawia Michał Jurczak.

W jakim stopniu pandemia wpłynęła na funkcjonowanie łańcuchów dostaw, a szczególnie na transport lotniczy? Na ile transport lotniczy jest wrażliwy na takie perturbacje?
Transport lotniczy jest bez wątpienia wrażliwy na zmiany w światowej gospodarce, szczególnie te wywołane pandemią. Niestety, problemy linii lotniczych zostały zauważone dopiero po kilku miesiącach, gdy te zaczęły wykazywać straty sięgające miliardów dolarów, a dziesiątki tysięcy ludzi straciło pracę.
Mocno zostało podważone zaufanie do transportu lotniczego jako najszybszego oraz najbezpieczniejszego rodzaju transportu, a wzrosty cen były postrzegane jako chęć szybkiego zarobku. Był to jednak bardziej mechanizm obronny branży lotniczej, która rozpoczęła walkę o przetrwanie. Szacuje się, że tylko w kwietniu i maju 2020 r. biznes lotniczy utracił 750 tys. ton ładunków cargo. W pierwszej fazie pandemii największe spadki wolumenu były widoczne w branżach takich jak automotive, fashion czy FMCG. Z drugiej strony skorzystały branża e-commerce oraz firmy produkcyjne z Chin czy handlujące środkami ochrony osobistej na całym świecie. 
Sytuacja stała się na tyle poważna i bezprecedensowa, że kilku wiodących operatorów logistycznych zdecydowało się na zawieszenie obowiązujących kontraktów handlowych z klientami poprzez odwołanie się do klauzuli siły wyższej (force majeure). 

Czy, a jeśli tak, to jak bardzo, zmieniły się kierunki połączeń cargo lotniczego? 
W związku z wprowadzeniem w wielu krajach całkowitego lockdownu, a co się z tym wiąże brakiem pasażerów, linie lotnicze zostały zmuszone do ograniczenia lub likwidacji stałych połączeń komercyjnych. Oznaczało to wycofanie z użytku największych i często jednocześnie najstarszych samolotów szerokokadłubowych typu Airbus A340 czy Boeing 747. Podobny los spotkał największy samolot pasażerski świata Airbus A380. Aby oddać skalę zjawiska, należy podkreślić, że przed wybuchem pandemii ok. 50% światowego cargo transportowano samolotami pasażerskimi. Obecnie z ekonomicznego punktu widzenia komercyj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy