Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

14 marca 2020

NR 1 (Styczeń 2019)

Dostarczony na holenderską plażę. Utrata kontenerów przewożonych drogą morską i co dalej?

0 606

Pierwszy dzień tego roku rozpoczął się pechowo dla kilku przedsiębiorstw oczekujących w gdańskim terminalu DCT na swoje kontenery – z pokładu kontenerowca MSC Zoe zsunęło się do wody 281 kontenerów. Jakkolwiek wydawać by się mogło, że to zdarzenie morskie ma charakter wyjątkowy i incydentalny, w ostatnich latach do podobnych wydarzeń dochodziło wielokrotnie.

Do zdarzenia doszło w nocy między 1 a 2 stycznia 2019 r. w południowo-wschodnim obszarze Morza Północnego, w rejonie pomiędzy holenderską wyspą Vlieland a Zatoką Niemiecką. Bezpośrednie przyczyny zdarzenia nie są dotychczas znane. Wiadomo jedynie, że w owym czasie panowały trudne warunki żeglugi na tym akwenie, w tym wysokie fale i silne wiatry. Warto natomiast zwrócić uwagę, że jednostka MSC Zoe należy do drugiego największego na świecie morskiego przewoźnika kontenerów – MSC Mediterranean Shipping Company S.A. Zwodowana w 2015 r., o pojemności 19 224 TEU (jednostka miary odpowiadająca pojemności kontenera 20-stopowego), jest aktualnie jednym z największych na świecie kontenerowców.

W czasie zdarzenia MSC Zoe odbywała rejs z Sines (Portugalia) do niemieckiego portu Bremerhaven. Podróż miała miejsce w ramach regularnej trasy „Silk” oferowanej przez MSC, łączącej Chiny z Europą. Trasa rozpoczyna się w chińskim Tianjin, pierwszym portem europejskim jest Sines, następnie Bremerhaven, Gdańsk, a kończy się w Rotterdamie. Wskutek zdarzenia za burtę wypadło 281 kontenerów zawierających różnego rodzaju ładunki, głównie ubrania, RTV, meble. Niepokojącą informacją jest to, że dwa utracone kontenery zawierały substancje niebezpieczne, przy czym potwierdzono informację, że kontenery te zostały otwarte wskutek uszkodzeń, a znajdujący się w nich ładunek wyciekł do morza. Do chwili...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy