Dołącz do czytelników
Brak wyników

RAPORT

2 marca 2020

NR 5 (Wrzesień 2019)

Asystent w zarządzaniu transportem. Transport Management System i jego rola w organizacji transportu

55

Zarządzanie transportem bywa zadaniem trudnym, zwłaszcza w przypadku dużych firm, które codziennie ekspediują „w trasę” dziesiątki czy setki pojazdów. Bez informatycznego wsparcia wielu firmom na współczesnym rynku działać byłoby trudno. Rozwiązania klasy TMS (Transport Management System) mają do wykonania kilka zasadniczych zadań, m.in. wspomagać planowanie, monitoring i rozliczanie transportu w firmach produkcyjnych i dystrybucyjnych. 

Opóźnienia w dostawach czy „zgubiony” towar bądź błędy w rozliczeniach to tylko niektóre problemy, z jakimi spotykają się zarządzający flotami pojazdów. Nie są to jednak problemy nie do rozwiązania. Konstruktorzy systemów TMS podkreślają, że faktycznie trudno dziś oderwać usługi transportowe od sektora produkcyjnego, usług magazynowych czy przeładunkowych. TMS okazuje się nieodzowny m.in. przy inwentaryzacji środków transportu, monitoringu zdarzeń przewozowych, wizualizacji zleceń na mapach. Dzięki niemu przedsiębiorca otrzymuje dane o wykorzystaniu floty bezpośrednio z pojazdów, a przetworzone przez TMS dają rzetelną wiedzę o każdej wydanej złotówce, przejechanych kilometrach „na pusto i na pełno”, o spalonym paliwie. To, że rozwiązania można w pełni zintegrować z systemem księgowym, jak również z telematyką, nie jest już niczym nowym. Pozwala monitorować zlecenia transportowe oraz ich statusy, czasy realizacji, czasy pracy kierowców, obieg dokumentów, informacje o jednostkach ładunkowych. Istnieje też możliwość optymalizowania tras, w tym kolejność „odwiedzania” poszczególnych punktów, nawet w sytuacji, gdy konkretne zlecenie znajduje się już w trakcie realizacji. W istocie zatem TMS to wszechstronne oprogramowanie mające ułatwiać codzienną pracę w biurze, dyspozytorni czy hubie przeładunkowym. Z punktu widzenia łatwości użytkowania ważny dla użytkowników jest też interfejs programu. Chodzi o to, aby był przyjazny, prosty w obsłudze i elastyczny.  

Tomasz Tubielewicz

prezes IBSC

Będąc u progu „cyfrowej rewolucji”, warto skorzystać z jej dobrodziejstw i to niezależnie od branży. Gdybym stał dzisiaj przed wyborem rozwiązania, to poza oczywistymi sprawami związanymi z interesującą mnie funkcjonalnością zwróciłbym szczególną uwagę na to, czy dane rozwiązanie jest nowoczesne. Obecnie aplikacje poza klasycznym modelem wdrożenia lokalnego (on-premise) powinny być też dostępne w chmurze oraz działać na wszystkich popularnych urządzeniach. Oprogramowanie dla firm powinno mieć te same zalety co popularne obecnie aplikacje internetowe. Jego konfiguracja oraz codzienna praca powinny być możliwie proste. Jest to tak samo ważne, jak stały rozwój systemu, który gwarantuje użytkownikom dostęp do najnowszych technologii. Tutaj trzeba być szczególnie ostrożnym, bo sami klienci powinni dążyć do korzystania z rozwiązań standardowych. Niestety, wszystkie modyfikacje systemów na potrzeby danego klienta skutecznie wykluczają korzystanie ze stale aktualnej wersji oprogramowania.

Logistyka i nie tylko

– Staramy się skupiać na rozwiązaniach dla operatorów logistycznych. Więc siłą rzeczy u nas ten sektor jest najsilniejszy – mówi Tomasz Tubielewicz, prezes IBSC. Nie oznacza to, że z TMS korzystają jedynie logistycy. Wielu kluczowych użytkowników TMS pochodzi z sektorów: farmaceutycznego, handlowego (w tym „spożywki”).

Agata Grzebielucha

business analyst Polfrost Internationale Spedition

Programy typu TMS to narzędzia, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj prowadzenia działań operacyjnych w firmach z branży TSL. Szeroka oferta dostępnych na rynku produktów pozwala na wybór rozwiązań dostosowanych do potrzeb zróżnicowanych na wielu płaszczyznach organizacji. W firmach spedycyjnych ważne jest, by program był możliwie jak najlepiej dostosowany do realizacji zleceń zarówno od strony klienta, jak i dostawcy. Usprawnia to pracę spedytora i przyspiesza przepływ informacji. To, czego oczekujemy od programów typu TMS, nie ogranicza się jednak tylko do potrzeb biznesowych organizacji. Aby operacje funkcjonowały efektywnie, ważne jest, by użytkownicy chcieli korzystać z dostępnych rozwiązań. Coraz częściej istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących implementacji programów mają intuicyjny interface i krótkie ścieżki użytkownika. Jeżeli program nie jest przyjazny i łatwy w obsłudze, może to istotnie wpłynąć na efektywność pracy, a co za tym idzie – również na sprawne funkcjonowanie organizacji na bardziej ogólnym poziomie. 

Mariusz Stasiak, prezes zarządu Emapa, podkreśla, że oprogramowanie musi być na tyle wszechstronne, aby było w stanie asystować w zarządzaniu systemem transportowym w wielu różnego rodzaju przedsiębiorstwach, często skrajnie od siebie różnych (np. firma kurierska i przedsiębiorstwo komunalne). – Obecnie zarządzanie transportem odbywa się przy użyciu narzędzi, które mają możliwość monitorowania pojazdów, wysyłania tras kierowców do nawigacji czy wskazywania informacji o czasie dotarcia kierowcy do klienta. Optymalizacja tras przebiega automatycznie, a każdy jej etap jest zaplanowany i przejrzysty zarówno dla planisty, jak i użytkownika. Widać informacje...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy