Dołącz do czytelników
Brak wyników

AGV – sojusznicy automotive. Wózki AGV w intralogistyce branży automotive

BAZA WIEDZY | 15 marca 2020 | NR 2
110

Logistyka i transport na rzecz branży automotive rządzą się swoimi prawami. Złożenie tysięcy komponentów w jedną całość, w procesie opartym na ściśle rozplanowanym harmonogramie, stanowi wyzwanie dla operatorów. Ważną rolę w magazynowaniu i dystrybucji części dla sektora automotive odgrywają środki transportu, w tym te najnowocześniejsze. 

POLECAMY

 

Środkami, które coraz częściej trafiają do automotive, usprawniając transport wewnątrzzakładowy, są wózki autonomiczne. Ich stosowanie eliminuje pracę ludzi, zwiększa bezpieczeństwo. Po zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury, np. w postaci podajników, mogą zastąpić typowe widlaki. Automatyczne, samojezdne wózki AGV (Automated Guided Vehicles) są uniwersalne, sprawdzają się w tradycyjnych magazynach, halach wysokiego składowania, fabrykach.

– Czasy, kiedy korzystanie z automatyzacji w logistyce było tylko przedmiotem teoretycznej dyskusji, dawno już minęły. Koncepcja ta zyskuje na popularności, co obserwujemy wśród naszych klientów. Okresy zwrotu z inwestycji na poziomie 30-36 miesięcy oraz korzyści płynące z implementacji takich rozwiązań ułatwiają podjęcie decyzji o wdrożeniu automatycznych systemów transportowych. Wiodącym typem zautomatyzowanych pojazdów w przestrzeniach magazynowych są wózki typu AGV przeznaczone do mieszanych środowisk pracy – mówi Artur Thomas, menedżer projektów systemowych Jungheinrich Polska.

Wózki AGV to rozwiązanie dla klientów pracujących na dwie lub więcej zmian, mających powtarzalne procesy transportowe powiązane zarówno z przewożeniem towaru z punktu A do B, jak i ze składowaniem w regałach, a także nieposiadających możliwości zastosowania innych środków transportowych, np. przenośników. Ponadto można je też stosować w środowiskach, w których warunki higieniczno-sanitarne, mikrobiologiczne lub temperaturowe nie zapewniają pełnej ochrony operatora. 

Jak to działa?

System AGV składa się z jednego lub więcej akumulatorowych pojazdów sterowanych komputerem. Pojazdy te mogą holować załadowane przedmiotami wózki, które mogą się z nim sprzęgać automatycznie. Wózki (przyczepy) mogą przewozić surowce lub gotowe produkty. AGV może również przewozić przedmioty na sobie. Przedmioty te mogą być przyjmowane przez wbudowane rolkowe przenośniki i rozładowane przez odwrócenie kierunku obrotu rolek. Interfejs z urządzeniem ładującym zapewnia automatyczne działanie. Pojazdy AGV mają zdefiniowane trasy i obszary, w których mogą się poruszać. Nawigacja odbywa się np. przy pomocy taśmy magnetycznej przyklejonej do podłogi, lasera czy pętli indukcyjnej, wśród stosowanych metod są też żyroskopowa, ultradźwiękowa czy GPS. Najprostsze, najmniej zawodne i jednocześnie najtańsze wersje AGV są sterowane przy użyciu taśmy magnetycznej, stosowane do transportu części między stanowiskami montażowymi i transportu towarów wewnątrz zakładów lub magazynów. Do wyznaczenia trasy używana jest przyklejona do podłogi taśma magnetyczna lub kolorowa taśma refleksyjna (lub pas namalowany farbą refleksyjną). Pojazdy są wyposażone w czujniki magnetyczne lub optyczne, które wyczuwają obecność taśmy i umożliwiają prowadzenie wzdłuż wyznaczonej trasy. Zaletą tej metody jest prosta instalacja i możliwość łatwej modyfikacji trasy. Alternatywę stanowi rozwiązanie, w którym trasę wyznacza przewód elektryczny umieszczony w kanale wykonanym w podłożu. Przewód jest używany do przesyłania sygnału radiowego lub prądu o określonej częstotliwości, który generuje pole magnetyczne.

Ciekawy wariant stanowi nawigacja laserowa. Pojazd ma zamontowany obrotowo skaner laserowy, który „omiata” otoczenie wózka wiązką laserową kilkanaście razy na sekundę. Po odbiciu od tarczy wiązka ta odczytywana jest przez skaner. Przedstawiciele firmy WDX podkreślają, że zastosowanie technologii prowadzenia laserem, osiągającej dokładność lokalizacji +/- 5mm (z laserem skanującym w promieniu 360 st.) nie wymaga zmian w konstrukcji budynku. 

Oferta zautomatyzowanych rozwiązań transportowych dla automotive jest zresztą znacznie szersza. 

Siła platform 

Najpopularniejsze spośród wózków AGV są pojazdy pojedynczego załadunku, z platformami, na których znajduje się ładunek (platformy mogą mieć napędzane rolki umożliwiające automatyczny załadunek i rozładunek, jak również w podnośniki umożliwiające połączenie z innymi urządzeniami). Rozwiązania konstrukcyjne są do siebie podobne. Jedna, stała prędkość oraz ręczny system uruchamiania to główne cechy maszyn w najprostszych wersjach, wózki o nieco bardziej skomplikowanej konstrukcji dysponują zazwyczaj kilkoma prędkościami poruszania się i… optycznymi czujnikami. Platforma transportowa umożliwia podnoszenie, opuszczanie, obracanie, kontrolę transportowanego przedmiotu. 

Wśród wielu dostawców oferujących tego rodzaju rozwiązania jest np. Bito. Zaczęło się od wózka autonomicznego Leo. To w istocie element samobieżnego systemu transportowego do kartonów i pojemników.

Rozwiązanie obsługuje ładunki o wadze do 20 kg, o maksymalnych wymiarach 400 × 600 mm. Poruszają się po ścieżce optycznej, którą w razie potrzeby można szybko modyfikować. Wózki programuje się za pośrednictwem komputera podłączonego do skrzynki sterującej, jak i bez jego pośrednictwa – poprzez panel dotykowy. Położenie taśmy, jak i poszczególnych markerów można zmieniać w prosty sposób, przez zwykłe odklejenie z jednego miejsca i przyklejenie w drugim. Wózki można integrować z paletyzatorami, wyspami zrobotyzowanymi, urządzeniami z końca linii i magazynami automatycznymi. Moduły nadzoru wózków mogą być połączone interfejsem z dowolnym systemem komputerowym z wyższego poziomu stosowanym w firmie.

Konstruktorzy wózka Lynx podkreślają, że to rozwiązanie typu AIV (Automated Intelligent Vehicle), kolejna generacja maszyn wywodzących się z AGV. Adept Lynx nie wymaga d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy